تماس
021-66582923

آیا پستانک برای نوزاد خوب است ؟

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
آیا پستانک برای نوزاد خوب است ؟

ما در این مبحث می خواهیم در مورد مکیدن پستانک توسط نوزاد توضیحاتی را ارائه بدهیم می خواهیم بدانیم که آیا پستانک برای نوزاد خوب است یا خیر ؟ با ما تا پایان بحث همراه باشید تا از مزایا و مضرات استفاده کردن از پستانک آگاهی پیدا کنید . این مبحث توسط کارشناسان آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده است امیدواریم برای شما مادران مفید واقع شود .

مزیت های استفاده از پستانک برای نوزاد :

استفاده از پستانک برای نوزاد جدا از این که جز احتیاجات نوزاد می باشد بیشتر حالت عادت داشتن به حساب می‌ آید زمانی که یک نوزاد درون شکم مادر قرار دارد انگشت مکیدن را تجربه کرده است و به آن عادت دارد و همین عادت باعث می شود سینه مادر تحریک شوند و باعث تولید شیر گردد بسیاری از نوزادان بعد از به دنیا آمدن این عادت را دنبال می‌ کنند و عادت به مکیدن دست یا پستونک می‌ کند .

موارد استفاده از پستونک برای نوزاد :

۱) ایجاد مشکلات در ناحیه پوست سینه :

اگر یک مادر دارای مشکلاتی در ناحیه پوست سینه ی خود باشد طوری که نتواند به نوزاد خود شیر بدهد استفاده از پستانک و شیشه شیر برای نوزاد آن ها بسیار موثر واقع می شود و یک مزیت خوب برای نوزاد محسوب می گردد پستانک در همچین مواردی برای نوزاد خوب است .

۲ ) برای آرام کردن نوزاد :

بعضی از مادران در مواقعی نمی‌توانند کودک خود را آرام کنند و مانع از بی‌قراری و گریه کردن او شوند به همین دلیل از پستونک برای آرام شدن نوزاد خود به کار می برند تا بتوانند از طریق آن نوزاد خود را بخوابانند در همچین مواقعی پستانک مکیدن یک مزیت برای نوزاد می باشد .

۳) برای سرگرم کردن :

از دیگر مزایای پستانک مکیدن برای نوزاد این است که نوزاد را در مواقعی که می خواهید او را نزد پزشک ببرید که برایش واکسن تزریق کند به خود سرگرم می‌ کند و باعث می‌ شود حواس او به مکیدن پرت شود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های ضدعفونی کردن شیشه شیر و پستانک نوزاد را مطالعه نمایید ))

۴) مقابله با تغییرات فشار:

اگر شما قصد دارید با هواپیما مسافرت داشته باشید استفاده از پستانک برای نوزاد باعث می شود متوجه تغییراتی که در مقابل فشار هوا احساس می‌ شود را حس نکند و از این نظر یک مزیت خوب برای نوزاد محسوب می شود

۵) برای ترک عادت :

بسیاری از نوزادان تمایل دارند دائما سینه ی مادر خود را بمکند حتی در مواقعی که احساس سیری می کنند در همچنین مواردی مکیدن پستانک خوب است .

۶) جلوگیری از مرگ ناگهانی نوزاد :

از دیگر مزیت های مکیدن پستونک برای نوزاد این است که از سندروم ناگهانی مرگ نوزاد پیشگیری می کند .

۷ )برای تحمل درد ها :

وقتی نوزاد شما شکم درد می گیرد استفاده از پستانک برای او خوب است زیرا می‌ تواند بهتر درد شکم خود را تحمل کند .

عوارض مکیدن پستانک برای نوزاد :

استفاده مکرر از هر چیزی همان طور که می تواند مفید باشد و مزیت‌ های زیادی به همراه داشته باشد به همان میزان می‌ تواند عوارض و مشکلاتی را نیز به وجود بیاورد تا به این جا در مورد مزیت های استفاده از پستانک برای نوزاد توضیحاتی ارائه شد حال می خواهیم بدانیم مکیدن پستانک چه عوارض و معایبی را به دنبال خواهد داشت ؟

۱ ) احساس گرسنگی را برطرف می کند:

اگر موقعی که نوزاد شما احساس گرسنگی می کند و نیاز به شیر داشته باشند به او پستانک بدهید مانع رسیدن شیر به بدن او می شوید.

۲) ایجاد سردرگمی برای نوزاد :

استفاده از پستانک می‌ تواند سر در گمی برای نوزاد به همراه داشته باشد و بین سینه مادر و پستان گمراه شود

۳) تمایل نداشتن به سینه مادر:

یکی از عوارض مکیدن پستونک تا قبل از سه ماهگی نوزاد این است که این عادت باعث می‌ شود نوزاد سینه مادر را کمتر مک بزند و در تولید شیر اختلال ایجاد کند و سینه را با کم شیری مواجه کند بنابراین توصیه می‌ شود به نوزادان زیر سه ماه خود پستانک مکیدن را عادت ندهید .

۴)تغییر شکل ظاهری دندان و بینی نوزاد :

عادت کردن نوزاد به گرفتن پستانک در طولانی مدت باعث می‌ شود شکل ظاهری دندان و بینی نوزاد دچار تغییراتی شود و باعث نا منظم شکل گرفتن دندان های او می شود توصیه می شود بیشتر از ۶ماه نوزاد خود را به مکیدن پستونک عادت ندهید .

۵) ایجاد گوش درد :

استفاده زیاد از پستانک می‌ تواند برای نوزاد شما گوش درد را به وجود بیاورد .

۶) ناقل آلودگی ها :

استفاده از پستونک توجه خاصی می‌ خواهد اگر متوجه آلودگی پستانک نشوید و آن را به نوزاد بدهیم می‌ تواند برای نوزاد عفونت در ناحیه دهان او ایجاد کند دائماً باید حواستان به سالمی پستونک و تمیز بودن آن باشد که خطری را برای نوزادتان ایجاد نکند .

۷) بسته شدن دهان کودک :

استفاده دائم از پستانک باعث می‌ شود شما دهان کودک را ببندید و این مسئله باعث می‌ شود نوزاد شما صدایی را از دهان خود بیرون نیاورد و نمی‌تواند چیزهای جدیدی را که یاد می گیرد به زبان بیاورند زیرا دهان او همیشه بسته و در حال مک‌زدن می‌ باشد .

۸) گرفته شدن حس عشق و علاقه به مادر :

استفاده از پستونک مانع از ابراز عشق و علاقه مادر از طریق چشم و نوازش کردن کودک می‌ شود مکیدن پستانک این حس را از نوزاد می‌ گیرد که نمی‌ تواند گرمای تن مادر خود را حس کند و علاقه و محبت را از او دریافت کند بنابراین باعث می‌ شود یک مادر نتواند با تمام اعضای بدنش به نوزاد محبت کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × دو =

فهرست