تماس
021-66582923

راه های جدا کردن اتاق کودک

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم ؟ بهترین روش برای جدا کردن اتاق کودک چیست؟

راه های جدا کردن اتاق کودک

چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم ؟؟ این سوالی است که بیشتر والدین با آن درگیر هستند. زمانی که نوزادان متولد می شوند، به دلیل نیاز های متعددی که دارند کاملا به والدین خود وابسته هستند و به همین خاطر می بایست که در اتاق والدین بخوابند تا به این شکل بهتر مورد رسیدگی قرار بگیرند . اما با افزایش سن نوزادان و رسیدن سن آنها به دوران کودکی به دلیل وابستگی زیادی که کودکان به والدین پیدا می کنند، جدا کردنشان از والدین مشکل تر میشود.

ما در این مقاله که توسط کارشناسان مراقبت های پرستاری در منزل در آتیه پرستاران سلامت تهیه شده است می خواهیم نکات مهمی را برای مادرانی که می خواهند اتاق کودک خود را جدا کنند ، ارائه دهیم تا بتوانند بدون نگرانی شبی آرام را برای کودک خود رقم بزنند . پس پیشنهاد می شود تا پایان این مبحث ما را همراه نمایید.

چرا باید به فکر جدا کردن اتاق کودک خود باشیم

هر چقدر که یک کودک زمان بیشتری را در اتاق والدین خود بگذراند، جدا کردن آن مشکل تر خواهد بود . پس می بایست محل خواب کودک در سن و زمان درستی از والدین جدا شود .
همه ما از عشق و علاقه بین والدین و نوزاد تازه متولد شده مطلع هستیم ، اما باید توجه کرد که این عشق و علاقه نباید باعث شود که کودکان بیشتر از آنچه که لازم است در اتاق پدر و مادرشان سُکنی داشته باشند .

حضور زیاد از حد کودکان در اتاق والدین به مرور زمان باعث سردی زن و شوهر و در مواردی باعث بروز اختلافات و رفتارهای نامناسب می شود . به همین دلیل امروزه مسئله جدا کردن اتاق خواب کودکان از والدین به مسئله مهم و ضروری تبدیل شده است.

بهترین زمان ممکن برای جدا کردن اتاق کودکان چه زمانی است؟

بعد از سوال چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم یکی دیگر از سوالاتی که مدام زوج های جوانی که به تازگی تجربه پدر و مادر شدن را به دست آوردند مطرح میکنند ، این است که بهترین زمان ممکن برای جدا کردن اتاق کودکانشان چه زمانی است؟ زیرا در این باره زوج ها نصیحت ها و راهنمایی های ضد و نقیضی میشوند و به همین دلیل تصمیم گیری برای آنها سخت میشود .

برای پاسخ دادن به این سوال که بهترین زمان برای جدا کردن اتاق کودکان چه زمانی است باید عوامل بسیار متعددی را در نظر گرفت و بر اساس این نکات به این سوال پاسخ داد .

در مورد این که بهترین زمان برای جدا کردن اتاق خواب کودکان چه زمانی است بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد . برخی از آنها معتقدند که کودک باید در سن ۱۸ ماهگی از والدین خود جدا شود . زیرا در این سن کودک درک مناسبی از تاریکی و ترس و … ندارد که پیش تر از این در مورد آن توضیح داده شد .

اما برخی دیگر معتقدند که جدا کردن اتاق کودک باید در سن ۳ الی۴ سالگی اتفاق بیفتد . زیرا این کار سبب می شود که کودک بسیار بهتر مورد رسیدگی قرار بگیرد و علاوه بر آن کودک اعتماد خیلی بیشتری نسبت به پدر و مادر خود پیدا می کند .

هرکدام از این زمان های یاد شده برای جدا کردن اتاق خواب کودک ، تاثیرات منحصر به فرد خود را روی کودک میگذارد . اما همه صاحب نظران بر روی این نکته متفق القولند که هیچگاه نباید نوزاد پیش از ۶ ماهگی از اتاق خواب والدین جدا شود . زیرا در این سن نوزاد احتیاج دائم و پیوستهایی به شیر مادر دارد و بسیار آسیب پذیر است .

چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم و اصلی ترین نکات در این زمینه:

امروزه ثابت شده است برای اینکه کودک رشد سالم و کاملی داشته باشد لازم است اتاق خواب جداگانه ای داشته باشد زیرا این کار باعث ایجاد حس استقلال در کودک می شود. والدین و یا افرادی که وظیفه ی مراقبت و نگهداری از کودک در منزل را برعهده دارند، می بایست در زمینه جدا کردن اتاق کودک به سلامت کامل کودک واقف باشند .

طبق توصیه های کارشناسان آتیه پرستاران سلامت فبل از اینکه بگویید چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم (How to separate a child’s bedroom) حتما کودک باید از نظر تنفسی ، گوارشی و … کاملا سالم باشد . زیرا در صورتی که کودک دچار مشکل است جدا کردن اتاق آن کار درستی نیست و می بایست که کودک همیشه تحت نظر باشد تا در صورت بروز مشکل سریعا والدین پیگیری کنند.

در صورت سالم بودن کودک ، جدا کردن اتاق خواب باید قبل از عادت کردن کودک به اتاق والدین و قبل از آشنا شدن با مفاهیمی چون ترس ، تاریکی و تنهایی انجام شود . چون هرچقدر یک کودک با این مفاهیم آشنایی بیشتری پیدا کند ، جدا کردن آن هم سخت تر می شود و حتی ممکن است هنگامی که از کودک خود بخواهیم که در اتاق دیگری بخوابد رفتارهای نادرست از خود نشان دهد و گریه و زاری کند ، که در این صورت برخی از والدین برای رهایی از ناراحتیهای کودک ممکن است کوتاه بیایند و اجازه دهند که کودک همراه آنان بخوابد که این کار در روند تربیت صحیح کودک اختلال بوجود میآورد .

مطابق تحقیقات انجام شده بهترین روش این است که بعد از سن ۶ ماهگی روند جدا کردن اتاق خواب کودک با جدا کردن تخت کودک و قرار دادن آن در فاصله مناسب نسبت به تخت پدر و مادر شروع شود . در ادامه کودک در سن یک تا دو سالگی می بایست از اتاق خواب پدر و مادر خارج شود و به اتاق دیگری منتقل شود .

زیرا با این کار نوزاد به راحتی با اتاق جدید خود عادت پیدا کرده و پدر و مادر هم از مشکلات عادت دادن کودک به محیط جدید در سنین بالا راحت شود .البته می بایست که پدر و مادر هر از گاهی به اتاق کودک سر بزنند و وضعیت او را کنترل کنند .

نکات کلیدی که در زمینه جدا کردن اتاق خواب کودکان

از جمله نکات کلیدی که در زمینه جدا کردن اتاق خواب کودکان می بایست مورد توجه ما قرار بگیرد:

اول این که هرگز برای جدا کردن اتاق کودک از زور و اجبار استفاده نکنید ، زیرا این امر علاوه بر اینکه میتواند روی تکامل شخصیت کودک تأثیر منفی بگذارد ، حتی ممکن است کودک را دچار اختلالات خواب کنند .

دوم اینکه باید توجه کرد که تغییر مکان خواب کودک یک شبه محقق نمیشود و کودکی که زمان زیادی در کنار والدین خود بوده ، به راحتی این تغییر مکان را نمی پذیرد . به همین خاطر باید صبوری کرد و از روشهایی استفاده کرد که کودک با آنها سازگارتر است .

جدا کردن محل اتاق خواب کودکان بالای سه سال به چه شکل است ؟

درصورتیکه والدین کودک خود را تا سن ۳ سال در اتاق خود نگه دارند ، برای جدا کردن محل خواب کودک دچار مشکل میشوند . باید دانست که جدا کردن اتاق کودکان بالای سه سال یک مرتبه و یک شبه انجام نمیشود ، پس باید با صبر و حوصله با این قضیه برخورد کنند .

اولین کاری که باید انجام شود ایجاد علاقه برای کودک نسبت به اتاق جدیدش می باشد . برای علاقه مند کردن کودک میتوان اسباب بازیهایی که کودک علاقه بیشتری به آن دارد در آن اتاق قرار دهیم و این که ساعاتی در روز به همراه کودک در آن اتاق وقت بگذرانید ، زیرا این کار باعث ایجاد عادت و از بین رفتن ترس و خجالت کودک میشود . زمانی هم که کودک خسته شد او را در همان اتاق بخوابانید.

وفق دادن کودک با اتاق جدید

برای اینکه کودک بهتر بتواند با محیط جدید خود وفق پیدا کند چه کارهایی میتوان انجام داد؟

اتاقی که کودک در آن نگهداری می شود باید کاملاً روشن و فاقد زاویه کور و قسمتی که دید نشود باشد و همین طور باید تلاش کرد که اتاق کودک کاملاً آرام و بدون سر و صدا باشد تا کودک از بودن در آن اتاق احساس رضایت داشته باشد .

نکته دیگر آنکه کودک نباید برای رفتن به اتاق خواب درشب تنها باشد. زیرا این کار سبب می شود که کودک فشار روانی زیادی متحمل شود . شما می توانید با همراهی کردن کودک به اتاق و نشستن در کنار او و گفتگو و قصه خواندن فضا را برای کودک زیبا کنید.

در صورتی که کودک از خواب بپرد و به اتاق خواب والدین وارد شود و از آنها درخواست داشته باشد که پیش آنها بخوابد والدین باید مقاومت کنند و با کودک خود صحبت کنند و او را با ناز و نوازش متقاعد کنند که به اتاق خود بازگردد . مادر باید همراه با کودک به اتاق خواب کودک رفته و تا زمانی که کودک نخوابیده او را ترک نکند و چنانچه مجبور به خواباندن کودک در کنار خود شد ،این کار باید در اتاق کودک انجام شود و تلاش بر این باشد که با این موضوع به صورت طبیعی رفتار شود و از حساسیت های زیادی و نابجا پرهیز شود.

جدا کردن محل اتاق خواب کودکان بالای ۵ سال به چه شکل است؟

برای جدا کردن اتاق کودکان بالای ۵ سال هم می توان از روش های قبل استفاده کرد . اما در صورتی که کودک قبول نکرد و راضی به تعویض اتاق خواب خود نشد و مدام بهانه گیری های مختلفی داشت بهترین روش بهره گیری از مشاور و روانشناس است . زیرا در این سن ، برای کودکان بنا به شخصیت ، درمانهای متفاوتی ممکن است از طرف روانشناس ارائه شود و این کار برای کودک می تواند بسیارمثمر ثمر باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × چهار =

فهرست