تماس
021-66582923

علائم و نشانه های بیماری کبد در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علائم و نشانه های بیماری کبد در سالمندان

کبد نام دیگر جگر است که در سمت راست بدن ما قرار دارد و وزن آن در همه افراد چاق و لاغر یکسان است. جگر تقریباً یک کیلوگرم دارد و وظیفه کبد در سالمندان و دیگر افراد جلوگیری از ورود چربی و مواد سمی زیاد به بدن است . وجود کبد سالم در بدن سالمند از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کارکرد این دستگاه مهم در اندام ها بسیار حیاتی است. کبد بزرگترین دستگاه یا سیستمی است که در بدن قرار دارد.

کبد به تنهایی میتواند خود را بازسازی کند. مهمترین وظیفه کبد این است که پروتئین را در بدن کنترل کند و از ورود قند زیاد به بدن جلوگیری کند . در ادامه میخواهیم بیشتر راجعب کبد برای شما عزیزان توضیج دهیم این مطالب توسط کارشناسان موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران تهیه و تنظیم شده است امیدواریم برای شما مفید واقع شود .

علائم و نشانه های بیماری کبد در سالمندان :

روند بیماری کبدی در سالمندان طوری است که بدون چراغ راهنما و همینطور به صورت خاموش حرکت می کند . یعنی نشانه های وجود بیماری کبدی به صورت شفاف و واضح نیست. کبد در بدن نقش مهمی را دارد چون در مقابله با پروتئین‌ها و چربی‌ها و قندها مسئول است. همه ی مواد، دارو ،خوراکی که ما میخوریم اول توسط کبد آنالیز میشود سپس به بقیه دستگاه ها و اندام به بدن میرسد .

انواع بیماری های کبدی در سالمندان:

۱) زردی زیاد یا همان یرقان .
۲)عارضه ای به نام سرطان کبد .
۳) بیماریهای هپاتیت .
۴) به وجود آمدن سنگ در کیسه صفرا .
۵) تنبلی کبد یاهمان ( سیروز )

یرقان ناشی از مشکل کبد در سالمندان :

با افزایش سن سالمندان و با مصرف داروهای متعدد بیلی روبین خون در بدن سالمندان افزایش می‌یابد از آنجا که همه دستگاه های داخلی بدن سالمندان عملکرد ضعیفی دارند دیگر نمی توانند به درستی کار کنند. کبد هم با عملکرد ضعیف خود نمی‌تواند بیلی‌روبین خود را کامل دفع کند به همین دلیل یرقان و یا زردی در سالمندان بیشتر شایع است .

کبد چرب در سالمندان:

کبد چرب در سالمندان بسیار شایع و خطرناک تر از همه بیماری هاست به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی صحیح و مصرف غذاهای پرچرب و غذا های فست فودی کبد دچار مختل می‌شود و نمی تواند چربی موجود در خود را از بین ببرد به همین دلیل چربی ها در کبد انباشته می‌شود و میزان چربی در کبد بالا می رود .

سرطان کبد در سالمندان:

همانطور که گفته شد بیماری های کبدی در سالمندان خاموش هستند و هیچ علامتی ندارند و طی آزمایشات متعدد و سونوگرافی مشخص می‌شود. بالا بودن چربی کبد در سالمندان با خستگی و درد در ناحیه شکم و همینطور در قسمت بالای شکم نمایان می شود این چربی های انباشته شده وقتی بیش از اندازه باشد کبد دیگر حتی با درصدی هم قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود به همین دلیل است که کم کم از کار می‌افتد و به سرطان کبد در سالمندی دچار می‌شود .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله بیماری تنبلی کبد چیست و نشانه آن چگونه است را مطالعه نمایید ))

تنبلی کبد با کهولت سن در سالمندان:

نوع دیگری از بیماری های کبدی که سالمندان با افزایش سن به آن دچار می شود ، تنبلی کبدی است . بیماری تنبلی کبدی به این معناست که قسمتی از کبد در بدن سالمندان سفت و محکم می شود و به اصطلاح تنبل شده است یعنی دیگر نمی تواند خود را ترمیم و یا بازسازی کند به همین منظور کم کم و آرام آرام وظایف خودش را از دست می دهد و از کار می‌افتد .

نشانه های کبد تنبل در سالمندان:

سالمندانی که دچار این عارضه می شوند علاوه بر درد در ناحیه راست و بالای شکم که دارند عوامل دیگری را هم دارند که در اینجا برای شما بازگو خواهیم کرد . توصیه می شود که افرادی که وظیفه ی نگهداری از سالمندان در منزل را برعهده دارند حتما این نشانه ها را به ذهن خود بسپارند تا در مواقع بحرانی بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند .

  • مرتب خسته هستند.
  • اشتهای خود را در برابر غذا از دست می دهند.
  • ضعف و ناتوانی در انجام امور روزانه خود دارند.
  • بسیار لاغر می‌شوند.
  • مدام تهوع دارند.
  • و از همه مهم تر کبد بزرگ آنها ست

اگرعضو مهمی در بدن همانند کبد دچار مشکل بشود عضو دیگری هم، یکی پس از دیگری فعالیت خود را کم کم از دست می‌دهد با عملکرد ضعیف کبد در سالمندان پروتئین کمتری به بدن وارد می شود، چون کبد دیگر نمی تواند همانند قبل پروتئین به اندازه لازم بسازد به همین منظور کنترل خود را از دست می دهد. مهمترین مسئله‌ای که بعد از تضغیف شدن کبد مورد توجه قرار می گیرد آلبومین است . آلبومین یک پروتئین مهم و اساسی در خون است اگر به اندازه کافی در بدن ساخته نشود ، مقداری آب درون پاها و در شکم جمع می‌شود که این جمع شدن آب در زیر پوست باعث کبودی وانعقاد خون میشود .

علائم دیگری وجود دارد که نشان دهنده پیشرفت شدن حاد شدن تنبلی کبد در سالمندان است:

  • پوست فرد سالمند کاملا زرد، زرد است.
  • پوست فرد سالمند به شدت خارش دارد.
  • نبود صفرای کافی در کیسه صفرا باعث تولید سنگ بیشتری می‌شود .

مشکلات ناشی از سیروز کبدی یا همان تنبلی کبد :

متاسفانه سیروز کبدی یا همان تنبلی کبد عارضه‌های جبران‌ناپذیری در سالمندان به وجود می‌آورد. همانطور که در قسمت بالا گفته شد یکی پس از دیگری، بقیه ارگان ها در اندام و بدن سالمند را با مشکلات بزرگی روبرو می‌کند .
این مشکلات عبارتند از .

  • فشار خون بالا .
  • گرفتگی رگ های قلبی عروقی .
  • سرطان مری و معده .

متاسفانه اگر فرد سالمند در معرض خطر و مشکلات معده و مری قرار بگیرد باعث خونریزی میشود . سالمندان عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند که با رفتارهای غلط خودشان کمتر به تخریب شدن این عضو صدمه بزنند .

جلوگیری و پیشگیری از تخریب کبد در سالمندان :

مواردی که باعث جلوگیری یا حتی پیشگیری از تخریب شدن بیش از حد سیروز کبدی در سالمندان میشود:

  • اجتناب از دخانیات .
  • رژیم غذایی صحیح همراه با استفاده منظم و به اندازه از چربی ها و گوشت قرمز .
  • ورزش .
  • روحیه بالا و نشاط سالمندان .

هپاتید ویروسی در کبد سالمندان :

شایع ترین بیماری دیگری که در سالمندان، ناشی از تنبلی کبد حاصل می شود هپاتیت ویروسی است . کبد با عملکرد ضعیف خود دچار یک التهاب می‌شود. ملتهب شدن قسمتی از کبد توسط یک ویروس است که هپاتیت ویروسی نام دارد هپاتیت ویروسی هم انواع متفاوتی دارد و این عارضه دارای درجه های متفاوتی است.

سالمندان بیشتر درگیر هپاتیت A و B هستند . هپاتیت های دیگری هم وجود دارند که بر اساس تنوع و آسیب پذیری طبقه بندی می شوند برای مثال هپاتیت G , هپاتیتE ,هپاتیت D ,هپاتیت C. متاسفانه هپاتیت ها بر اساس قدرت ، قابل انتقال هم هستند .

انواع هپاتیت و نوع انتقال آنها :

در اینجا از انواع هپاتیت و نوع انتقال آنها برای شما بازگو میکنم:

  • هپاتیت Aو E از طریق آب و غذای مشترک، قابل انتقال هستند.
  • هپاتیت B از طریق رابطه جنسی متعدد و استفاده نکردن از کاندوم و همینطور از طریق خون انتقال پیدا می‌کند.

متاسفانه هپاتیت از طریق آب دهان و یا بزاق هم منتقل می‌شود و حتی ممکن است از طریق مادر آلوده به جنین درون شکم هم انتقال پیدا کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 − پنج =

فهرست