تماس
021-66582923
کشیدن دندان در بارداری

آیا کشیدن دندان در بارداری خطر دارد ؟

کشیدن دندان در بارداری یکی از مشکلات و دغدغه های مادران باردار می باشد . می‌ توان گفت که تقریباً دندان‌ ها یکی از قسمت‌ هایی است که انسان‌ها در طول روز بسیار از آن‌ ها کار کشیده و از آن‌ها استفاده می‌ کنند.

چون افراد اکثراً در طول روز در حال خوردن مواد غذایی مختلف هستند و عمل جویدن با دندان ها صورت می‌ گیرد، پس آن‌ ها یکی از مهم‌ ترین و پر کاربرد ترین قسمت از بدن هر فرد می‌ باشد، پس همین طور که در طول روز زیاد دندان‌ ها به کار گرفته می‌ شود ، باید به نظافت و تمیز و سالم نگه‌ داشتن دندان‌ ها دقت کرد. به علت این‌ که دندان‌ ها آسیب پذیرند و به‌ سرعت دچار مشکل می‌ شوند. ما در این مبحث از مقالات آتیه پرستاران به نکات مهم و کلیدی کشیدن دندان در بارداری را برای شما عزیزان شرح می دهیم . با ما همراه باشید.

اختلالات رایجی که برای دندان‌ ها در دوران حاملگی بروز می‌ کند شامل :

از مواقعی که احتمال آسیب دیدن دندان‌ها بسیار بالا می‌ رود در خانم‌ ها و در زمان حاملگی می‌ باشد. در دوران بارداری به‌ علت وجود جنین در بدن مادر غده های درون‌ ریز که وظیفه ی ساخت و ترشح ماده های شیمیایی را دارند دچار تغییر در عملکرد خود می‌ شوند و در نتیجه سطح این ماده‌ های شیمیایی در بدن دست‌ خوش تغییر می‌ شود. که این تغییرات می‌ تواند سبب ایجاد اختلال برای دندان‌ ها در این دوران باشد .این اختلالات شامل :

۱. ایجاد شدن تورم در ناحیه ی لثه ها در دوران حاملگی :

تورم لثه ها به‌ طور معمول با درد همراه است و در زمانی‌ که فرد در حال نظافت دهان و دندان های خود می‌ باشد مثل زمان مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، در لثه‌ های خود خون مشاهده می‌ کند و نیز در این ناحیه درد احساس میشود .

۲. ضعیف شدن دندان‌ ها و پوسیده شدن آن‌ ها در زمان حاملگی :

از مهم‌ ترین علتی که باعث بروز این مشکل در زمان بارداری می‌ شود خوردن بیش‌ ازحد مواد قندی می‌ باشد، که این مواد به‌ سرعت روی دندان‌ ها اثر گذار است و باعث پوسیده شدن و تضعیف دندان ها در این دوران می‌ شود.

در برخی مواقع در دوران حاملگی بر اثر علت های متعدد و مختلف ، دندان‌ ها دچار مشکلات حادی می‌ شوند که این مشکل سبب ایجاد درد بسیار شدید و غیر قابل‌ تحملی می‌ شود که نیاز به معاینه توسط دکتر دندانپزشک را دارد و در برخی از موارد به دلیل خرابی بیش‌ از حد دندان ها دکتر دندانپزشک راهی به‌ جز کشیدن دندان در این دوران پیدا نمی‌ کند .

در ادامه توصیه می شود مقاله درمان یبوست در بارداری را مطالعه نمایید.

نشانه‌ هایی که در صورت مشاهده ی آن‌ ها باید جهت کشیدن دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد :

  • وجود درد غیر قابل‌ تحمل در قسمت دهان و لثه‌ ها
  • مشاهده ی عفونت در قسمت دندان‌ ها و لثه‌ ها
  • زمانی که با فشار بر روی دندان‌ ها احساس درد بوجود می آید.
  • التهاب در ناحیه ی لثه‌ ها
  • مشاهده ی خون در دهان و لثه‌ ها
  • ناتوانی در جویدن غذا .

در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی چرک دندان یا همان آبسه را مطالعه نمایید.

 آیا کشیدن دندان در بارداری خطر دارد

زمان مناسب جهت کشیدن دندان در بارداری :

الف. نود روز ابتدایی دوران حاملگی برای کشیدن دندان در بارداری (Tooth extraction during pregnancy) :

در برخی موارد وضع دندان‌ ها در زمان بارداری به‌ حدی وخیم می‌ شود که با پر کردن ساده و کشیدن دندان بهبود نمی‌ یابد. در این شرایط برای بهبود دندان به عمل جراحی بر روی دندان‌ ها احتیاج است.

اما در این نود روز ابتدایی حاملگی، دندانپزشک از انجام جراحی‌ خودداری می‌ کند که علت آن‌ هم این است که در این نود روز ابتدایی حاملگی قسمت‌ های اساسی و مهم جنین درحال شکل‌ گیری می‌ باشد و چون برای جراحی دندان باید از دارو ها و بی‌ حسی‌های مختلف استفاده شود و این مواد ممکن است در شکل‌ گیری قسمت‌ های مهم و اساسی جنین اختلال ایجاد کنند ، پس کشیدن دندان و عمل‌ های مربوط به آن در این نود روز اول دوران حاملگی صورت نمی‌ گیرد .

ب. از ۹۰ تا ۱۸۰ روز حاملگی برای کشیدن دندان در بارداری :

این نود روز مناسب‌ ترین و بهترین زمان برای رفع کردن مشکلات مربوط به دندان مادران باردار مثل کشیدن دندان می‌ باشد ، چون در این دوره برخلاف نود روز اول اکثر اندام‌ های اصلی جنین شکل‌ گرفته است که می‌ توان با خیال آسوده‌ تری اقدام به کشیدن دندان و به مشکلات مربوط به آن پرداخت.

در ادامه توصیه می شود مقاله لکه بینی در بارداری نشانه چیست را حتما مطالعه نمایید.

اقدامات مراقبتی قبل از برطرف کردن دندان درد در زمان حاملگی :

قبل‌ از هرگونه اقدام در جهت برطرف کردن مشکلات دندان توسط دکتر دندانپزشک اقدام به گرفتن عکس از فک و لثه‌ ها می‌ کند و این عکس به وسیله ی اشعه ایکس انجام می‌ گیرد باید از محافظی از جنس سرب روی شکم استفاده کرد تا اشعه به‌ جنین نرسد ، برخی از مواد استفاده از بی‌ حسی زیاد ممکن است به جنین آسیب وارد کند پس باید توجه داشت که از این مواد به مقدار زیاد استفاده نشود که به جنین آسیب نرسد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 + چهار =

فهرست