تماس
021-66582923
کودکان معلول جسمی

نکات مهم مراقبت از کودکان معلول جسمی در منزل

کودکان معلول جسمی نگهداری و مراقبت از آن ها همانند کودکان دیگر نمی باشد. از این رو یک سری از روش های مراقبت های ویژه برای آن ها وجود دارد که یک پرستار یا مراقب کودک باید با آن ها آشنایی داشته باشد و از آن ها بهره لازم را جهت مراقبت از کودک ببرد. ما در این مقاله بر آنیم نکات مهم مراقبت از کودکان معلول جسمی در منزل را برای والدین و پرستار کودک شرح بدهیم .

به طور کلی والدین به خاطر داشتن یک کودک معلول برایشان بسیار ناراحت کننده می باشد از این رو آموزش توصیه های مهم برای کمک رسانی به کودکان معلول که بتواند استعداد های ذاتی خود را نمایان کند بسیار مهم می باشد و والدین می باید برای این که از کودک معلول خود حمایت های لازم را بکنند تلاش کنند توانایی های درونی و ذاتی آن ها را شکوفا نمایند .

وظایف والدین برای پشتیبانی و حمایت از کودکان معلول جسمی :

درست است که کودکان معلول جسمی از نظر حرکتی و جسمانی دچار محدودیت و ضعف هستند اما اکثر آن ها در یک سری از زمینه های هنری و شخصیتی دارای توانایی های شگرفی هستند و درون هر کودک یک نقطه قوی وجود دارد که این وظیفه والدین و پرستار در خانه است که علاوه بر تمرکز روی معلولیت جسمی آن ها باید ذهن خود را روی توانمندی های کودک معلول نیز متمرکز نمایند. شناسایی این توانمندی‌ ها می‌تواند کمک شایانی به رشد کودکان داشته باشد و مواردی که باعث ضعف و پایین آمدن اعتماد به نفس آن ها می‌ شود را کاهش می‌ دهد .

از نکات مهم مراقبت از کودکان معلول جسمی در منزل ارتباط گرفتن والدین با کودکان می باشد. والدین باید بدانند اگر کودک آن ها در صورتی که قادر به تکلم و صحبت کردن با دیگران نباشد باز هم به ارتباط گرفتن با دیگران نیازمند هستند. اگرچه نمی تواند صحبت کند اما منظور اطرافیان را متوجه می‌ شود و حسی را که دیگران به آن ها منتقل می‌ کنند را درک می‌ کند و مخالفت و تمایل آن ها به کاری را با لبخند و گریه بروز می‌ دهند.

انجام فعالیت‌ های زیر توسط والدین می‌ تواند منجر به تحریک رشد کودکان معلول جسمی شود :

  • وقت خود را با کودک سپری کنید، با او صحبت نمایید و در مورد کار هایی که انجام می دهید برای او توضیح مختصری بدهید.
  • هنگامی که در منزل صدایی ایجاد می‌ شود کودک شما توجه‌ اش به سمت صدا جلب می شود. سعی کنید ذهن کودک خود را با ایجاد آن صدا درگیر نمایید تا به آن توجه بیشتری کند .
  • اگر مشغول انجام کار های منزل از جمله شستشوی ظرف‌ ها هستید سعی کنید کودک معلول خود را به آشپزخانه خانه بیاورید و در مورد کاری که انجام می دهید با او صحبت کنید تا باعث به تحریک واداشتن ذهن او شوید.
  • از دیگر نکات مهم مراقبت از کودکان معلول جسمی در منزل (Caring for children with physical disabilities) این است که با کودک خود به بازی بپردازید و با او کار دستی درست کنید و با استفاده از کاغذ های رنگارنگ که رو بروی چشم های کودک قرار می‌ دهید چشم‌ و مغز او را تحریک نماید .

( در ادامه توصیه می شود مبحث پرستار کودک معلول جسمی و ذهنی را مطالعه نمایید)

نکات مهم مراقبت از کودکان معلول جسمی در منزل

تاثیر شیردهی به کودکان معلول جسمی :

یک مادر باید به این نکته مراقبتی برای کودک معلول جسمی خود توجه زیادی داشته باشد که کودک را در صورتی که قادر به مکیدن سینه مادر می باشد باید حتماً از شیرخود به او بدهد و از دادن شیر به کودک امتناع نکند زیرا شیر دهی برای کودک بسیار ضروری می باشد و برای رشد و تغذیه و رشد مغزی آن ها بسیار موثر واقع می شود .

نحوه بازی کردن با کودکان معلول جسمی در منزل چگونه است ؟

کودکان معلول جسمی همانند سایر کودکان بازی کردن را دوست دارند و از این که والدین با آن ها بازی می کنند شوق دارند و لذت می برند. سعی کنید سر به سر آن ها بگذارید و با قلقلک دادن آن ها را بخندانید و به آن ها محبت کنید و آن ها را در آغوش بکشید. اگر در هنگام بازی متوجه شاد بودن و خنده آن ها شدید بدانید که از نوع بازی لذت می برند اما اگر لبخندی نزدند و واکنش نشان ندادن باید بدانید که این بازی برای آن ها خوشایند نیست و باید به سمت بازی دیگری با آن ها بروید

اگر والدین زمان بازی کردن با کودک خود را ندارند بهتر است این کار را به خواهر یا برادر کودک محول کنند زیرا خواهر و برادر کودکان معلول همانند سایر افراد با آن ها رفتار می کنند و جای نگرانی در آن وجود نخواهد داشت. والدین باید به خواهر و برادر کودک معلول خود یاد بدهند که چطور با آن ها بازی کنند تا باعث تقویت رشد ذهنی آن کودک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دوازده + 16 =

فهرست