تماس
021-66582923
کودک حرف شنو

چگونه کودک حرف شنو داشته باشیم ؟

کودک حرف شنو داشتن کار زیاد مشکلی نیست به شرطی که اصول رفتار با بچه ها را بدانید. از آن جا که کودکان بسیار کنجکاو هستند و دائم به دنبال کسب و تجربه‌های جدیدی در زندگی خود می باشند احتمال دارد در چارچوب زندگی و اعمال قوانین و محدودیت هایی که والدین برای آن ها ایجاد می کنند کمی لجاجت به خرج بدهند.

زیرا پیروی کردن از باید ها و نبایدهای والدین برای آنها بسیار سخت و دشوار می باشد از این رو سر ناسازگاری و جنگ و دعوا با والدین خود پیدا می‌ کنند. حال این والدین هستند که اگر راه و روش درست برخورد کردن با کودک خود را نداشته باشند منزل آن ها به یک میدان جنگ تبدیل می شود ما در مقاله مرکز پرستاری آتیه پرستاران قصد داریم در ارتباط با این موضوع که چگونه کودک حرف شنو داشته باشیم اطلاعات و راه کارهایی را به شما عزیزان ارائه بدهیم. با ما همراه باشید.

داشتن کودک حرف شنو با راه کارهای زیر :

1- دلیل عدم حرف شنوی کودک را پیدا کنید :

اولین اقدام برای این که بتوانید یک کودک حرف شنو داشته باشید این است که علت اصلی بی‌ توجهی و ناگوش گیری کودک خود را بررسی نمایید و متوجه شوید که به چه دلیل کودک به حرف های شما دقت نمی کند. برای بررسی این موضوع لازم است بدانید آیا کودک شما صحبت هایی را که با او کرده اید را شنیده است یا خیر ؟ به همین دلیل باید سوال هایی از کودک خود بپرسید که آیا متوجه حرف من شده ای؟ اگر متوجه شدی بگو من چه چیزی را گفتم ؟

این موضوع را با ذکر یک مثال برایتان بازگو می کنیم. شما فرض را بر این بگذارید که کودک شما در حال انجام بازی با اسباب بازی هایش می باشد و شما از اتاق بلند او را صدا میزنید و می گویید پسرم اسباب بازی هایت را جمع کن و بیا شام بخوریم.

حال اگر پاسخی از کودک خود نشنیدید لازم است این بار از راه چشم تو چشم حرف خود را به او بگویید. از او بپرسید که چه چیزی به او گفتید ؟ اگر کودک جواب داد که گفتید اسباب بازی هایت را جمع کن بیا شام بخور، باید بدانید که کودک حرف شما را شنیده است و فقط به دلیل این که جدیتی در حرف شما نبوده است قصد داشته کمی بیشتر به بازی ادامه بدهد. پس بررسی کردن موضوع در مرحله اول نافرمانی کودک بسیار مهم است و در صورتی موثر واقع می شود که کودک معنی کلمه ها و جملات شما را به درستی شنیده باشد.

2- زمانی که کودک در حال جر و بحث با شماست از ادامه بحث خودداری کنید :

یکی دیگر از راه های داشتن کودک حرف شنو بحث نکردن با کودک می باشد . خود داری کردن و قطع کردن بحث‌ یک روش با احترام برای پایان دادن به بحث و جلوگیری از مشاجره می باشد. والدین و پرستار مراقب کودک می‌ توانند زمانی که کودک تلاش می‌ کند با آن ها به بحث و مشاجره بپردازد با گفتن جملاتی از قبیل ما قبلا در مورد این موضوع صحبت کرده‌ ایم سعی کن آن را ادامه ندهی در غیر این صورت باید در اتاقت بمانی، این بحث را پایان دهند.

اگر بحث‌ هایی که با کودک خود دارید منجر به اطاعت کودک شما شود این بحث مفید است در غیر این صورت کودک شما را با بحث های مکرر به چالش می کشاند و به یک جنگ قدرت می پردازد.

در ادامه توصیه می شود مقاله تربیت کودک بدون فریاد و کتک را مطالعه نمایید.

چگونه کودک حرف شنو داشته باشیم ؟

3- برای داشتن یک کودک حرف شنو از زمان سنج بهره ببرید :

اگر کودک شما در پیروی از قوانینی که شما اعمال کرده اید وقت کشی می کند باید زمان سنج برای او قرار بدهید. به این صورت اگر از کودک می‌ خواهید اول باید اسباب بازی هایش را جمع و جور کند سپس سراغ بازی با کامپیوتر برود و کودک می‌گوید باشه جمع می‌کنم در صورتی که می‌ رود مشغول بازی با کامپیوتر می‌ شود. در اینجا والدین باید به اتاق کودک بروند و با جدیت کامپیوتر را خاموش کنند و بگویند زمان سنج برای او تنظیم کرده اید تا اسباب بازی هایش را جمع و ‌جور کند.

در ادامه توصیه می شود مقاله کودک نافرمان و لجباز را مطالعه نمایید.

در صورتی که بعد از زمان سنج انجام بدهد مجبور است ده دقیقه بیشتر در اتاقش بماند و کارهایش را انجام بدهد در این زمان کودک راه گریزی ندارد و کاملاً بدون میل می رود و اسباب بازی هایش را جمع کند.

4- از روی رفتارهای بد و نادرست کودک چشم‌ پوشی نکنید :

برای این‌که بتوانید کودک حرف شنو داشته باشید باید رفتار‌ های نا‌درست او را از قبیل دهن کجی، غر زدن، کوبیدن در و غیره که در برخورد با شما تحویل می دهد را نادیده نگیرید و روی رفتار او تمرکز کنید.

اگر شما با لحن بی ادبانه و یا کتک‌زدن با او برخورد کنید به مراتب او رفتار از عکس العمل شما خواهد برداشت. در همچین مواقعی لازم است به آن ها فرصت بدهید تا رفتار هایش را تغییر بدهد و شما با طرز رفتار درست الگویی مناسب برای رفتار او خواهید بود.

در ادام توصیه می شود مقاله 15 اصول ارتباط والدین با نوجوانان را مطالعه نمایید.

5- حرف شنوی کودک با رفتار قاطعانه زمانی که از خط قرمز شما رد می شود :

زمانی که شما یک سری خط قرمز ها در قوانین زندگی خود اعمال می کنید و کودک از آن ها عبور می‌ کند باید بسیار قاطعانه در برابر رفتار او بایستید تا کودک متوجه شود در برابر کار بدی که انجام داده است بخششی وجود ندارد.

به طور مثال اگر پسر شما خواهر کوچکترش را با لگد می زند و شما به او می‌ گویید چرا این کار را کردی و در پاسخ می‌ گوید پای من همینجوری به پایش خورد شما باید بگویید که لگد زدن کار درستی نیست و باید تا نیم ساعت در اتاقت بمانی. اگر کودک گفت که دیگر این کار را تکرار نمی‌ کند و می‌شود که به داخل اتاق نرود باید بگویید که این بار باید برود تا ببینند دفعه بعد چگونه خواهی شد، کودک متوجه می‌ شود که کارش زشت و اشتباه بوده است و قابل بخشش نیست و این گونه می توانید کودک حرف شنو داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + سه =

فهرست