تماس
021-66582923

مزیت ها و فواید کوهنوردی برای سالمندان

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مزیت های کوهنوردی برای سالمندان

کوهنوردی برای سالمندان و داشتن یک زندگی مفرح و سالم علی رغم تصوری که اکثر افراد دارند واینکه کوهنوردی برای سالمندان خیلی سخت و دشوار است لازم است بدانید این ورزش یکی از ورزش هایی است که 4 حرکت اصلی که برای افراد مسن مفید است را دارا می باشد.

این ورزش میتواند استقامت، کشش، قدرت و تعادل را برای سالمندان به همراه داشته باشد. کوهنوردی یک نوع پیاده روی در دل طبیعت محسوب میشود و پیاده روی در یک شیب ملایم میتواند برای سالمندان علاوه بر سلامتی آنها یک زندگی شاد ومفرح را برایشان به ارمغان بیاورد از مزایای کوهنوردی برای سالمندان میتوانیم به موارد زیر اشاره ای داشته باشیم:

مزیت های کوهنوردی برای سالمندان :

  • سلامت قلبی و عروقی: کوهنوردی باعث میشود جریان گردش خون در بدن سالمندان بیشتر شود و قلب خون بیشتری را برای تهیه اکسیژن لازم به وجود میاورد به همین دلیل میزان کلسترول و فشار خون در افراد مسن پایین می آید و این مسئله میتواند برای سلامت قلب مفید واقع شود.
  • جلوگیری از درد آرتروز در زانو: افراد سالمند معمولا به عارضه ی آرتروز و پوکی استخوان در این سنین زیاد مواجه میشوند زمانی که غضروف ومایع ژلاتینی ما بین مهره ها ومفاصل در آن فرسوده وتخریب میشود این افراد را دچار بیماری آرتروز مینماید کوهنوردی یکی از ورزش هایی است که باعث میشود ترشح مواد ژلاتینی یا همان غضروف ها بیشتر شود و خون رسانی و اکسیژن در این قسمت ها بالاتر رود وبه درمان آن کمک شایانی میتواند بکند.
  • کنترل پوکی استخوان: افراد سالمند به دلیل کمبود کلسیم در بدنشان با عارضه ی پوکی استخوان وکم شدن تراکم و انسجام استخوان ها روبرو میشوند و درصد شکستگی استخوان در این افراد بالا میرود انجام فعالیت ورزشی منظم مانند کوهنوردی برای سالمندان میتواند استخوان ها را محکم تر کند زیرا این ورزش تمامی سنگینی بدن را روی استخوان ها متمرکز میکند در نتیجه مفاصل و استخوان ها تقویت میشوند.
  • درمان افسردگی در سالمندان: پیاده روی و کوهنوردی برای سالمندان در دل طبیعت و دیدن مناظر بسیار زیبا و استنشاق هوای پاک و آزاد میتواند برای درمان افسردگی سالمندان مفید باشد.
  • تنظیم و کنترل وزن: ورزش کوهنوردی یک فعالیت بسیار سالم برای سالمندان محسوب میشود که میتواند از اضافه وزن خصوصا در خانم ها جلوگیری نماید.
  • انبساط مویرگ ها: کوهنوردی باعث میشود مویرگ های افراد سالمند تا 95 درصد فعال شوند و مواد مغذی و اکسیژن لازم بیشتر به سایر اندام های بدن برسد.
  • پیشگیری از بیماری دیابت: زمانی که سالمندان کوهنوردی میکنند سوخت و ساز بدن آنها بالا میرود وتمامی موادی که در خون وجود دارد مانند قند، کلسترول و اسد اوریک به بهترین روش به گردش در می آیند واین عامل از بیماری دیابت جلوگیری مینماید.
  • جلوگیری از بیماری نقرس: زمانی که در تاندون ها و مفاصل رسوب به وجود بیاید افراد سالمند را دچار بیماری نقرس میکند اگر سالمندان ورزش کوهنوردی را انجام دهند از بروز این رسوبات در مفاصل جلوگیری میکنند در نتیجه به بیماری نقرس دچار نمیشوند.
  • درمان بی خوابی در سالمندان: بی خوابی یکی از مشکلات دوران سالمندی میباشد برای درمان این مشکل سالمندان میتوانند از ورزش کوهنوردی بهره ببرند این مسئله که درمان بی خوابی با ورزش کوهنوردی برطرف میشود از نظر علمی به اثبات رسیده است.

رعایت توصیه های زیر برای انجام کوهنوردی برای سالمندان لازم است:

  • انتخاب مسیر هایی که شیب ملایم و مسافت کمتری دارند برای شروع کوهنوردی توصیه میشود بعد از گذشت چند وقت که از مبتدی بودن بیرون آمدید میتوانید از مسیر های طولانی با شیب بیشتر برای کوهنوردی انتخاب کنید.
  • به همراه داشتن یک کوله پشتی کوچک در هنگام کوهنوردی برای سالمندان مورد نیاز است وباید مقداری آب و مواد مغذی درون آن قرار بدهید زیرا سالمندان در معرض کم آبی بدن قرار میگیرند.
  • پوشیدن یک کفش مناسب برای کوهنوردی وبه همراه داشتن عصا میتواند کوهنوردی را برای آنها تسهیل نماید استفاده از یک عصا میتواند وزن روی پاهای سالمند را کاهش دهد.
  • افراد سالمند اگر به تازگی ورزش کوهنوردی را شروع کرده اند لازم است یک شخص که مسیر کوهنوردی را خوب بلد است وبه آن تسلط دارد را همراه خود داشته باشد این افراد میباید موقعیت کوهنوردی خود را به اعضای خانواده خود گزارش دهند.
  • افراد سالمند میباید قبل از اینکه اقدام به کوهنوردی بکنند شرایط آب وهوایی را بسنجند و متناسب با آن لباس مورد نیاز به همراه داشته باشند.
  • افراد سالمند برای کوهنوردی میباید بهترین زمان را برای شروع آن انتخاب کنند بهترین زمان برای کوهنوردی صبح زود یا اواخر بعد از ظهر میباشد.

آیا کوهنوردی برای سالمندان میتواند مضر باشد؟

با توجه به اینکه کوهنوردی مزایای بسیار بالایی برای سالمندان دارد میتواند در 3 مورد برای آنها مضر باشد مضرات کوهنوردی برای سالمندان به شرح زیر است:

  • ابتلا به سرماخوردگی: اگر سالمندان در فصل سرد اقدام به کوهنوردی بکنند به دلیل رطویت هوا و سردی آن احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی را در آنها دارد بنابراین توصیه میشود با تجهیزات کامل کوهنوردی کنند.
  • بروز کمر درد: استفاده از کوله پشتی های سنگین برای سالمندان در مسیر های طولانی میتواند کمر درد برای آنها به وجود بیاورد توصیه میشود از کوله پشتی های سبک وکوچک استفاده کنند. همچنین توصیه می شود در این مواقع از وجود یک همراه یا پرستار سالمند برای کمک و مراقبت از شما در کوه بهره ببرید .
  • حیوانات وحشی: در زمان کوهنوردی احتمال هجوم و حمله حیوانات وحشی وجود دارد قبل از کوهنوردی به مسیر خود اشراف داشته باشید وبا افرادی که توانایی مقابله با این حیوانات را دارند همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − سیزده =

فهرست