تماس
021-66582923
گرفتن کودک از پوشک

چگونه کودک را از پوشک بگیریم ؟

گرفتن کودک از پوشک یکی از دغدغه های مادران می باشد. به‌ طور معمول پدر و مادر برای کودکان تقریباً تا حدود بیست و چهار ماهگی از پوشک استفاده می‌ کنند، چون کودک نمی‌ تواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند و نیز اصلا متوجه نمی‌ شود که چه زمانی نیاز به دستشویی رفتن دارد. پس حتما باید تا بیست و چهار ماهگی کودکان را پوشک کرد.

باید به این نکته توجه داشت که زمان استفاده از پوشک برای همه ی کودکان یکسان نیست و نسبت‌ به وضعیت‌ و شرایط های مختلف متفاوت خواهد بود. پس نباید در بیست و چهار ماهگی برای از پوشک گرفتن کودک اجبار یا زور به کار برد. ممکن است در برخی از کودکان این مدت‌ زمان استفاده از پوشک بسیار طولانی‌ تر از بیست و چهار ماه باشد و یا حتی کمتر از این زمان باشد .

راه کارهای گرفتن کودک از پوشک را بدانید :

در زیر به تعدادی از راه کارهای مفید برای گرفتن کودک از پوشک را برای والدین و افرادی که وظیفه ی نگهداری از کودک در منزل را برعهده دارند، را شرح داده ایم که با رعایت این نکات می توانید شاهد این باشید که کم کم کودک شما از پوشک گرفته می شود . این نکات شامل:

1- کودک را با دستشویی رفتن و فضای آن آشنا کنید:

بهتر است از بیست و چهار ماهگی تا سی ماهگی با کودک تمرین کرد تا زمانی‌ که کودک نیاز به دستشویی رفتن داشت همان لحظه به دستشویی برود. بهتر است برای تشویق و ترغیب کردن کودک به دستشویی رفتن از دستشویی‌های مخصوص در طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلف استفاده کرد. برای یاد دادن به کودک باید با او همراه شد به‌ گونه‌ ای که هر چند دقیقه یک‌ بار از او پرسید که آیا نیاز به دستشویی رفتن دارد. پرسیدن این سوال از کودک در ذهن کودک تداعی می کند که هر موقع که احساس نیاز به دستشویی رفتن داشت به پدر و مادر خود اطلاع دهد و به کمک آن‌ ها به دستشویی برود .

2- باید از آماده بودن کودک خود برای جدایی از پوشک اطلاع کافی داشت:

برای پی بردن به این‌ موضوع که آیا زمان آن فرا رسیده‌ است که کودک خود را از پوشک بگیریم یا نه. بهتر است پوشک کودک خود را هر چند دقیقه یک‌ بار چک کنند که کی به کی کودک پوشک خود را کثیف می‌ کند که با فهمیدن این‌ موضوع که کودک در چه ساعت‌ های به خصوصی پوشک خود را کثیف می‌ کند . این عمل یعنی آهسته‌ آهسته گرفتن کودک از پوشک باید شروع شود.

( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه به کودک خود جویدن یاد بدهیم را مطالعه نمایید )

راه کارهای گرفتن کودک از پوشک

3- استفاده از لگن هایی که به‌ عنوان دستشویی برای کودکان استفاده می‌ شود:

این لگن‌ ها در طرح‌ های مختلف و رنگ های بسیار متنوع می‌ باشد و نیز سیار هستند و در کل برای کمک به والدین برای گرفتن کودک خود از پوشک استفاده می‌ شوند. برخی از کودکان در ابتدا برای رفتن به دستشویی از خود سرسختی نشان داده و علاقه ای به جدایی از پوشک ندارند و یا فضای دستشویی را دوست ندارد و یا این فضا برای آن‌ ها استرس آور می‌ باشند و نیز به پوشک عادت کرده‌ اند. که این مشکل را می‌ توان با این لگن‌ ها حل کرد.

مزیت و برتری بزرگی که این لگن‌ ها دارند این است که می‌توان با توجه به علاقه و سلیقه ی کودک طرح و رنگ آن را انتخاب کرد و نیز در همه‌ جای منزل قابل‌ استفاده است مثل اتاق‌ خواب کودک. این مزیت علاوه‌ بر این‌که به کودکان کمک می‌ کند که به‌ تدریج و رفته‌ رفته با دستشویی رفتن به جدا شدن از پوشک کنار بیایند ، به پدر و مادر هم این امکان را می‌ دهد که سریع‌ تر و راحت‌ تر کودک خود را از پوشک بگیرند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های تشویق کودک به مسواک زدن را مطالعه نمایید )

4- استفاده از راهکار و شیوه‌ های مناسب:

یکی از مواردی که باعث ترس کودک از دستشویی رفتن می‌ شود و باعث می شود که کودک دوست داشته باشد که همیشه از پوشک استفاده کند این است که پدر و مادر در هنگام بردن کودک به دستشویی ، راهکار و شیوه‌ های نامناسبی را در پیش می‌ گیرند.

برای مثال اکثر کودکان دوست ندارند به‌ طور کامل لباس‌ های خود را در هنگام دستشویی در بیاورند ، چون درآوردن لباس باعث می شود که اضطراب و استرس خاصی به کودک حاکم شود و والدین باید حتما روش‌ ها و شیوه‌ های مناسب را در جهت بردن کودک به دستشویی و گرفتن او از پوشک به کار ببرد . برای مثال باید با توجه به سلیقه و علاقه ی خود کودک این کار را انجام دهد.

برخی از کودکان دوست دارند زمانی‌ که به دستشویی می‌ روند یکی از اسباب‌ بازی‌ های مورد علاقه‌ ی خود را به دستشویی ببرد. در این شرایط بهتر است که والدین آن اسباب ‌بازی را در اختیار کودک قرار دهند و در فضای دستشویی اسباب‌ بازی های مورد علاقه ی کودک را قرار دهند تا کودک به این وسیله برای رفتن به دستشویی و جدایی از پوشک ترغیب و تشویق شود.

5- تشویق و ترغیب کردن کودک به وسیله ی جایزه دادن:

یکی دیگر از راه کارهای گرفتن کودک از پوشک استفاده از جایزه می باشد. می‌ توان برای ترغیب و تشویق کودک به دستشویی رفتن و کنار گذاشتن پوشک به او جایزه داد ، مثلاً کتاب داستان مورد علاقه ی وی ، وسایل واسباب ‌بازی و یا هر چیزی که کودک دوست دارد و مناسب سن او باشد ، این شیوه برای گرفتن کودک از پوشک مناسب است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 + دو =

فهرست