تماس
021-66582923
گرفتگی عروق قلب

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم ؟

قبل‌ از هر چیز باید گرفتگی عروق قلب را تعریف نمود این بیماری از متداول‌ ترین بیماری‌ هایی می‌ باشد که برای حیاتی ترین عضله ی بدن یعنی قلب ایجاد می‌ شود که افراد مسن بیشتر از سنین دیگر در معرض مبتلا شدن به بیماری گرفتگی عروق قلب هستند. این بیماری سبب می‌ شود که سرخرگ‌ های حیاتی و مهم بدن دچار اختلال شوند به‌ گونه‌ ای که مهم‌‌ترین و بزرگ‌ ترین سرخرگ بدن که کرونر نام دارد ، به علت تجمع چربی در دیواره‌ های آن مسدود می‌ شود و در نتیجه ی این مسدود شدن سرخرگ کرونر، گردش خون در بدن دچار اختلال شده و مواد غذایی و اکسیژن که سلول های بدن برای عملکرد طبیعی به آن‌ ها نیاز دارند به سلول‌ ها نمی‌ رسد ، به این وضعیت ایجاد شده گرفتگی عروق قلبی گفته می شود .

نشانه‌ های گرفتگی رگ‌ های قلب:

  • حس کردن نیرو یا فشار نسبتاً زیاد در قسمت قفسه‌ی سینه و نیز داشتن درد در این ناحیه
  • ضربان قلب دچار اختلال شده و تپش قلب در فرد بالا می‌ رود
  • سخت و دشوار شدن عمل دم و بازدم
  • بالا رفتن فشار خون
  • گاهی اوقات که بسیار کم اتفاق می افتد ، فرد دردی را در ناحیه ی پا ها احساس می کند ، که این‌ مورد بسیار نادر است و می‌ تواند یکی از نشانه‌ های گرفتگی عروق قلب باشد .

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم با روشهای زیر :

1- داشتن احساس درد در ناحیه ی قفسه ی سینه :

حس‌ کردن درد در ناحیه ی قفسه‌ ی سینه به‌ احتمال زیاد از نشانه‌ هایی می‌ باشد که به فرد هشدار می‌ دهد که قلب وی دچار اختلال شده‌ است ، زمانی‌ که عروق قلبی به‌ علت رسوب کردن و تجمع یافتن مولکول‌ های چربی در دیواره ی رگ‌ ها دچار گرفتگی می‌ شود ، دور و اطراف بافت قلب درد و فشاری مضاعف حس می‌ شود .

2- سخت و دشوار شدن تنفس :

در برخی موارد ممکن است فردی که مبتلا به گرفتگی عروق قلب شده‌ است دچار نفس‌ تنگی شود ، اما هیچ گونه درد و فشاری در ناحیه ی قفسه ی سینه و دور و اطراف قلب حس نکند ، که در شرایط گرفتگی عروق قلبی ، اکسیژن کافی و مورد نیاز سلول‌ ها برای فعالیت کردن طبیعی به آن‌ ها نمی‌ رسد ، پس ریه‌ ها مجبور می‌ شوند برای تامین کردن کمبود اکسیژن چند برابر فعالیت داشته باشند که این روند ، عمل دم و بازدم را برای فرد سخت و دشوار می کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله پیری قلب و رعایت نکات مراقبتی در منزل از قلب خود را مطالعه نمایید )

3- داشتن احساس کوفتگی و خستگی :

زمانی که عروق و رگ‌ های قلبی دچار گرفتگی و انسداد می‌ شوند ، عمل خون‌ رسانی به اندام‌ ها و بافت‌ های بدن با مشکل رو به رو می‌ شود ، که با توجه به این روند مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز سلول‌ ها که به وسیله ی خون حمل می‌ شود به سلول‌ ها نمی‌ رسد ، در نتیجه با نرسیدن مواد غذایی و اکسیژن ، سلول‌ ها نمی‌ توانند به کار و فعالیت طبیعی خود ادامه دهند و عملکرد آن‌ ها با اختلال رو به رو می‌ شود و از قدرت اندام‌ ها و عضله های بدن کم شده و تحلیل می‌ روند. بدین‌ ترتیب فرد اکثر اوقات و به‌ خصوص در زمان انجام کار های روزمره ی خود احساس خستگی و کوفتگی می‌ کند .

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم ؟

4- ناتوانی معده در هضم کردن غذا ها :

از دست رفتن توان و قدرت معده در هضم کردن مواد غذایی را سوء هاضمه می‌ نامد ، سوء هاضمه اغلب با احساس سوزش در ناحیه ی معده و اطراف آن همراه است ، اختلال سوء هاضمه سبب می‌ شود که انرژی مورد نیاز سلول‌ های بدن که به وسیله ی معده و از طریق هضم و جذب مواد غذایی می‌ باشد توسط معده ی فرد هضم و جذب نشود و در نتیجه مواد مغذی به سلول‌ ها نرسد و در این حالت احتمال حمله قلبی در فرد بالا می‌ رود. پس ناتوانی معده در هضم و جذب غذا که همراه با سوزش است می‌ تواند از نشانه‌ های هشدار دهنده ی گرفتگی عروق قلبی باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی تپش قلب و اضطراب را مطالعه نمایید )

5- عرق کردن به مقدار زیاد و غیرطبیعی:

یکی از علت‌ های عرق کردن بیش‌ از حد و غیرطبیعی این است که عملکرد و فعالیت بافت قلب دچار مشکل شود و به‌ احتمال زیاد مشکل آن ، گرفتگی رگ و عروق قلبی می باشد. چون با گرفتگی عروق قلب عمل خون‌ رسانی و پمپاژ کردن خون از قلب به سایر بافت‌ های بدن با مشکل رو به رو می‌ شود ، که در نتیجه قلب با کار کردن و فعالیت زیاد سعی می‌ کند خون بیشتری را به سایر اندام‌ ها پمپاژ کند و در این شرایط بدن به‌ طور غیرطبیعی و بیشتر از حد معمول عرق می‌ کند .

6- داشتن احساس درد در پایین‌ تنه:

در مواقع انجام فعالیت‌ های روزمره ممکن است فرد دردی را در قسمت‌ های پائین‌ تنه مثل باسن و ران پا و ساق‌ ها حس کند که می‌ تواند از نشانه‌ های هشدار دهنده ی گرفتگی عروق قلب باشد ، به این دلیل که وقتی‌ که فرد در حال فعالیت می‌ باشد نیاز به انرژی بیشتری دارد و این انرژی به وسیله خون تامین می‌ شود. پس در هنگامی که رگ‌ های قلب گرفته‌ شده باشند عملکرد بافت قلب با اختلال مواجه است و خون کافی به اندام هایی مثل ساق‌ ها ، ران‌ ها و باسن نمی‌ رسد پس باید در صورت داشتن درد در ران‌ ها ، ساق ها و باسن آن را جدی گرفت .

7- اختلال در تکلم:

اختلال در تکلم زمانی در فرد ایجاد می‌ شود که خون کافی به سلول های مغزی نمی سد و نرسیدن خون به مغز می‌ تواند از علائم گرفتگی عروق و رگ های قلب باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

6 + 15 =

فهرست