تماس
021-66582923
یبوست در بارداری

درمان خانگی یبوست در بارداری

یبوست در بارداری یکی از مشکلاتی می باشد که بسیاری از خانم ها به آن دچار می شوند. همانطور که می دانید بارداری یکی از سخت ترین و در عین حال شیرین ترین دورانی است که یک خانم تجربه می‌ کند. از یک طرف حس مادر شدن قشنگ ترین حس دنیا را به آن ها القا می کند و از یک طرف شرایط سختی که در این دوران بر آن ها تحمیل می‌ شود مشکلاتی را برایشان پیش می آورد که بسیار طاقت فرسا می باشد. یکی از این مشکلات عارض شدن یبوست در این دوران می باشد که باعث رنج زنان باردار می گردد. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با علت و راه های درمان خانگی یبوست در بارداری با شما صحبت کنیم.

دلایل به وجود آمدن یبوست در بارداری چیست ؟

1) کم مصرف کردن آب :

معمولاً در اوایل بارداری چون خانم ها تهوع زیادی دارند از غذا و آب می‌ افتند و گوارش آن ها با اختلالاتی همراه می‌ شود و دفع مدفوع آن ها را سخت می‌ کند که این عامل باعث ایجاد یبوست در بارداری می شود .

۲)ایجاد تغییر و تحولاتی در هورمون ها :

یک خانم باردار در دوران بارداری خود بنابر تغییرات هورمونی احتمال دارد به یبوست مبتلا شود و علت آن تاثیر گذاری هورمون ها روی عضلات گوارشی می باشد و باعث می‌ شود روند کندی در عبور غذا در گوارش را طی کند به خصوص اگر مواد غذای مصرفی آن ها فیبر لازم را نداشته باشد که شرایط را نیز حاد تر خواهد کرد.

۳) مصرف مکمل های آهن :

مصرف قرص‌ های آهن نیز از دلایل مهم ایجاد یبوست در بارداری می باشد. قرص و مکمل هایی که در این دوران مصرف می کنید به طور کامل جذب نمی‌ شود زیرا مقداری از آن ها وارد خون می شود و مقداری از آن ها که جذب بدن نشده است به سمت سایر مواد جذب نشده در بدن می روند و روی هم انباشته می شوند و یک حالت سفت و چسبناک ایجاد می‌ کنند و باعث می‌ شود نتوانند به راحتی در روده ها حرکت کنند.

به همین دلیل سعی کنید به جای مکمل از مواد غذایی سرشار از آهن بهره ببرید و اگر این اقدام برایتان مقدور نیست از مواد گیاهی که دارای آهن هستند مصرف کنید تا ضمن برطرف شدن یبوست باعث جذب آهن مورد نیاز بدن گردد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله غذاهایی که یبوست می آورند را مطالعه نمایید )

درمان خانگی یبوست در دوران بارداری :

1- فیبر بیشتری مصرف کنید :

یکی از راه های درمان خانگی یبوست در بارداری این است که مواد غذایی که دارای فیبر بیشتری هستند را به مصرف برسانید زیرا فیبر باعث می‌ شود دفع مدفوع شما به راحتی و سهولت انجام گیرد. سبزیجات تازه، میوه‌ های خشک، خوردنی های سبز مانند کیوی را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا یبوست شما درمان شود. سعی کنید برای جلوگیری از این اختلال از برنج و نان سفید و ماکارونی استفاده نکنید .

2- در خوردن زیاده روی نکنید :

اگر باردار هستید می خواهید یبوست خود را درمان کنید توصیه می شود پرخوری و زیاده روی را کنار بگذارید. زیرا اگر حجم زیادی از غذا وارد معده خود کنید روی هم انباشته می‌ شوند و بسیار دیر هضم می‌ گردد و موقع دفع مشکل خواهید داشت. حجم غذا های خود را در طول روز کمتر کنید اما تعداد وعده های آن را بالا ببرید .

3- آب فراوان بنوشید :

یکی از راه های درمان خانگی یبوست در بارداری این است که در طول روز ۸ لیوان آب مصرف کنید. هر چقدر آب بنوشید مواد جامد درون گوارش شما راحت تر حرکت می‌کند و به‌ برطرف شدن یبوست کمک شایانی می کند. خوردن آب میوه ها خصوصاً آلوچه به دلیل این که یک ملین است بسیار توصیه می شود .

4- در فاصله زمانی مشخص به دستشویی بروید :

سعی کنید برای درمان یبوست و پیشگیری آن در دوران بارداری بعد از خوردن غذا به دستشویی بروید یک زمان بندی طبق برنامه خود آماده کنید به طور مثال اگر می خواهید صبح ها به پیاده روی بروید و در یک ساعت مشخص از خانه خارج می شوید یک یا چند ساعت قبل از آن فیبر لازم را مصرف کنید و یا این که در هنگام عصر می‌ خواهید از منزل خارج شوید باید زمان دستشویی رفتن خود را طوری منظم کنید تا وقتی به منزل بر می گردید به دستشویی بروید و قبل از آن میوه خشک مانند زردآلو مصرف نمایید .

5- انجام حرکات ورزشی :

اگر در طول دوران بارداری دچار یبوست می شوید از درمان های خانگی آن این است که ورزش را به صورت روتین انجام دهید زیرا نرمش باعث منظم حرکت کردن روده می گردد حتی اگر شده یک فعالیت ورزشی کوتاه مدت مانند پیاده روی در دور حیاط منزل می تواند کمک شایانی به شما بکند.

6- استفاده از پروبیوتیک‌ ها :

خوردن ماست و لبنیاتی که درون آن ها باکتری های مفید مانند پروبیوتیک وجود دارد می‌ تواند به هضم غذا و تحرکات روده کمک کند سعی کنید روزانه به همراه غذای خود یک کاسه ماست مصرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت + ده =

فهرست