تماس
021-66582923

راههای درمان خانگی یبوست شدید در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
درمان خانگی یبوست شدید در سالمندان

یبوست یکی از اختلالات گوارشی می باشد که به دلیل مصرف یک سری از مواد غذایی و نوع سبک زندگی بروز می‌کند و دارای علائم و نشانه هایی می باشد که برای شخص مبتلا ناخوشایند است. به گونه‌ای که دچار شکم درد و تورم در قسمت شکم میشوند و هنگام دفع مدفوع خود درد می کشند و مدفوع شخص بسیار خشک و سفت می باشد. در این مقاله می‌خواهیم راهکارهای درمان خانگی یبوست شدید در سالمندان را برای شما عزیزان ارائه بدهیم تا بتوانید با به کارگیری آنها تغییراتی در سبک زندگی خود و نوع غذای مصرفی داشته باشید و از این اختلال رهایی پیدا کنید . این مبحث توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه مراقبت پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت برای رفع یبوست افراد سالمند تهیه و تنظیم شده است . با ما همراه باشید.

راهکارهای درمان خانگی یبوست شدید سالمندان به شرح زیر می باشد :

در زیر راه کارهای درمان یبوست شدید در سالمندان و حتی افراد دیگر را برای شما شرح داده ایم . این مطالب می تواند برای افرادی که وظیفه ی مراقبت و نگهداری از سالمند را در منزل بر عهده دارند مفید باشد .

1- آب زیادی بنوشید :

اگر بدن شما به صورت دائم دچار کم آبی شود به مراتب یبوست را برای شما ایجاد می کند پس برای پیشگیری از یبوست باید آب فراوان بنوشید اما اگر به این عارضه مبتلا شده‌اید نوشیدن آب گازدار در برطرف کردن یبوست نقش بهتری ایفا می‌کند .

2- مصرف فیبر :

فیبر در مواد غذایی در دو نوع قابل تقسیم بندی می باشد فیبر هایی که به صورت محلول وجود دارند و در مواد غذایی مانند لوبیا ،عدس ، آجیل ، میوه ها و سبزیجات یافت می شود و باعث جذب آب می‌شود و می‌توانند مدفوع را نرم کنند و از حالت سفتی بیرون بیاورند و فیبر هایی که محلول نیستند و در گندم و غلات سبوس‌دار یافت می‌شوند و مصرف آنها میزان حجم مدفوع را بالا می برد پس نتیجه می‌گیریم فیبر در درمان یبوست نقش مهمی دارد آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید .

3- خوردن قهوه کافئین دار :

خوردن قهوه هایی که دارای کافئین هستند باعث می شود عضلات روده به تحریک واداشته شود و تمایل شخص را به دفع مدفوع بالا ببرد از این رو سعی کنید در روز یک فنجان قهوه بنوشید تا از یبوست و علائم آن رهایی یابید . ( پیشنهاد می شود مقاله آیا خوردن قهوه برای سالمندان مفید است یا خیر ؟ را مطالعه نمایید.}

4- استفاده از گیاه سنا :

گیاه سنا دارای موادی به نام گلیلوزید می باشد که می تواند عصب روده را به تحریک وا دارد و به حرکات روده سرعت ببخشد مصرف این گیاه به صورت دمنوش می تواند مشکل یبوست شما را برطرف نمایید از این گیاه به صورت قرص هم در داروخانه ها موجود می باشد و می توانید آن را تهیه کنید .

5- مصرف آلو خشک :

یکی از روش های درمان خانگی و مراقبت در منزل از سالمندان برای رفع یبوست آنها مصرف آلو خشک می‌باشد آلو خشک به عنوان یک ملین است و دارای فیبر می باشد . از سالمند بخواهید که در روز ۷ عدد آلو را به مصرف برساند تا یبوست شان درمان شود و یا اینکه در غذاهای سالمند از آلو خشک استفاده نمایید.

6- خوردن کنجد :

از دیگر درمان های خانگی یبوست شدید در سالمندان می توانیم به کنجد اشاره کنیم دانه روغنی کنجد می‌تواند روده شما را چرب و مرطوب نگه دارد و در برطرف شدن یبوست کمک شایانی به شما می کند .

7- مصرف روغن کرچک :

از دیگر ملین ها که جزو درمان خانگی یبوست محسوب می‌شود مصرف روغن کرچک می باشد این روغن را یک قاشق غذاخوری به صورت ناشتا مصرف کنید تا شاهد برطرف شدن مشکل یبوست خود شوید .

8- استفاده از تخم کتان :

شما می توانید تخم کتان را به صورت پودر در بیاورید و درون یک لیوان آب بریزید و قبل از اینکه بخوابید آن را بنوشید این داروی خانگی می تواند برای یبوست های شدید نیز کارساز باشد زیرا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد .

9- خوردن اسفناج :

اسفناج یک درمان مناسب برای یبوست محسوب می شود این مواد غذایی به دلیل سرشار بودن از فیبر بالا اگر در روز دو مرتبه آب آن را مصرف کنید در درمان یبوست شما بسیار مفید واقع می شود .

10- مصرف لبو:

سیزده لبو می تواند حرکات روده را راحت تر کند و به آن سرعت ببخشد یک قاشق شیره لبو هنگام خواب می تواند برای یبوست موثر باشد اگر طعم آن را دوست ندارید می توانید آن را با آب میوه یا آب آلو بخارا ترکیب کنید .

11- خوردن انگور :

مصرف آب انگور به صورت روزانه برای درمان یبوست بزرگسالان موثر است اگر دانه های انگور را در شیر بجوشانید این روش درمان یبوست کودکان کارساز میباشد .

12- گلابی:

اگر عضلات دیواره روده های شما گرفتگی پیدا کرده است و تحرک روده شما به سختی صورت می‌گیرد روزانه گلابی بخورید تا این گرفتگی برطرف شود و شکم شما به راحتی به کار بیفتد .

13- نوشیدن ریشه قاصدک :

این گیاه می‌تواند میزان تولید صفرا در بدن را بالا ببرد و از این طریق یبوست را درمان می‌کند این ریشه را بجوشانید و سپس صاف کنید و آن را بنوشید .

14- فلوس :

میوه فلوس بسیار ملین می باشد و می تواند یبوست را در همه افراد بدون هیچ عوارضی درمان کنند .

15- مصرف هلیله سیاه :

این مواد غذایی به عنوان یک ملین شناخته شده است می توانید آن را با نمک، سیر و یا دارچین طعم‌دار کنید به مصرف برسانید تا یبوست شما درمان شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 + پانزده =

فهرست