تماس
021-66582923

روشهای صحیح آروغ گرفتن نوزاد رفلاکسی

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
طریقه آروغ گرفتن نوزادان

آروغ گرفتن نوزاد کار ساده ای می باشد وهم در زمان خواب وهم در زمان بیداری میتوانید اقدام به آروغ گرفتن نوزاد بکنید. آروغ گرفتن همان بیرون کردن هوایی است که در معده نوزاد موقع شیر خوردن یا گریه کردن جمع می شود که یک امر کاملا بدیهی می باشد. در این مقاله میخواهیم راه و روش صحیح این عمل را توضیح دهیم.

اکثر مادران بعد از شیر خوردن نوزاد و خوابیدن او دیگر نسبت به آروغ گرفتن او بی خیال می شوند و دلشان نمی آید که نوزاد خود را بیدارکنند ولی این روش نامناسب است و باعث می شود زمانی که نوزاد از خواب برمیخیزد با درد شکم همراه باشد بنابراین می باید نوزادی که در خواب است هم بتوانید آروغ او را بگیرید.

طریقه ی آروغ گرفتن نوزاد در زمانی که خواب است:

اگر نوزاد شما بعد از شیر خوردن در بغل شما خواب باشد یا روی شکم شما دراز کشیده باشد برای آروغ گرفتن نوزاد خود باید او را از خود جدا کنید چانه نوزاد را روی شانه خود قرار بدهید و به آرامی پشت او را ماساژ دهید. اما اگر نوزاد در کنار دست شما خوابیده است بهترین روش برای آروغ گرفتن او این است که نوزاد را به خود نزدیک کنید وشکم او را به خود بچسبانید و یا شکم او را به پاهای خودتان نزدیک نمایید تا به قسمت شکم نوزاد فشار وارد شود و آروغ او گرفته شود نکته مهم این است که سر کودک را کج قرار دهید تا بتواند تنفس راحتی داشته باشد.

چه زمانی برای آروغ گرفتن نوزاد مناسب است؟

بهترین و مناسب ترین زمان برای آروغ گرفتن نوزاد موقعی است که به او شیر میدهید زیرا ممکن است هنگامی که با شیشه شیر میخورد هوا به داخل معده او برود و احساس درد داشته باشد بنابراین بالافاصله بعد از شیر خوردن آروغ نوزاد را بگیرید.

روش های درست برای آروغ زدن نوزاد به شرح زیر می باشد:

در زیر روش های درست برای آروغ گرفتن نوزاد شرح داده شده است که توصیه می شود مادران و پرستار نوزاد به این نکات توجه لازم را داشته باشند.

  • حالت نشستن: بهترین روش به این صورت است که صاف بنشینید و نوزاد را به سینه خود بچسبانید و چانه او را به شانه خود نزدیک کنید و با دست دیگر پشت او را بگیرید و محافظ او باشید و پشت معده او را ماساژ دهید این روش باعث میشود هوای درون معده نوزاد خارج شود. روش دیگر در حالت نشسته این است که شکم نوزاد را روی شانه های خود بگذارید و پشت او را ماساژ دهید.
  • آروغ زدن نوزاد زمانی که نوزاد در قسمت روی پای مادر قرار گرفته است: نوزاد را روی پاهای مادر قرار دهید و روی شکم بخوابانید و با دست زیر بغل او را نگه دارید و سپس به آرامی پشت او را ماساژ دهید تا حباب های هوا از معده او خارج شود.
  • حالت رو به پایین: در این روش پاهای مادر باید در روبروی بدنش قرار بگیرد و نوزاد را به حالت ایستاده روبروی بدن خود قرار دهید طوری که قسمت سر نوزاد پایین تر از بدن او قرار بگیرد سپس به آرامی پشت او را ماساژ دهید قبل از انجام این کار یک پارچه در روی پاهای خود بیاندازید تا شیری که از دهان نوزاد بیرون میریزد روی پارچه ریخته شود.

نوزاد برای آروغ زدن چه مدت زمانی نیاز دارد؟

مدت زمانی که یک نوزاد باید آروغ بزند بیست دقیقه می باشد و لازم است که در این تایم نوزاد را روی شانه خود قرار دهید یا به شکم بخوابانید تا هوای معده او خارج شود.

بروز چه حالت هایی در نوزاد بیانگر نیاز به آروغ زدن نوزاد می باشد؟

اگر نوزاد شما در هنگام شیر خوردن نق نق می کند و به بدن خود کش و قوس می دهد بیانگر این است که باید آروغ او را بگیرید. اکثر نوزادان در دو ماهگی میتوانند آروغ بزنند و نیاز به گرفتم آروغ آنها نمی باشد.

نکات ضروری وقابل توجه هنگام آروغ زدن نوزادان:

  • زمانی که دیدید نوزاد شما در موقع آروغ گرفتن گریه میکند باید بدانید احتمال زیاد او هنوز به شیر نیاز دارد و احساس گرسنگی میکند.
  • میزان آروغ زدن نوزاد خود را در طول روز بدانید.
  • اگر نوزادشما زمانی که آروغ میزند آب دهان او به بیرون میریزد باید هر 5 دقیقه یک بار در حین شیر خوردن آروغ معده او را بگیرید.
  • اگر نوزاد شما احساس درد ندارد و بی تابی نمیکند لزومی به گرفتن آروغ نمیباشد.
  • سعی کنید بعد از اینکه نوزاد شیر خورد ده دقیقه او را به حالت نشسته قرار دهید این روش برای نوزادان تا 6 ماهگی می باشد.

بدون آروغ گرفتن نوزاد میتوانیم او را بخوابانیم یا خیر؟

آروغ نزدن کودک و به خواب رفتن او نمیتواند برای او مضر باشد در بعضی از نوزادان به نسبت نوزادان دیگر آروغ زدن بسیار کمتر اتفاق می افتد حال اگر نوزاد شما به راحتی میخوابد و اذیت نمیشود نیازی به آروغ گرفتن او نمی باشد ولی اگر دل درد بگیرد و بی تابی کند لازم است که آروغ او را قبل از خواب بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 + هجده =

فهرست