تماس
021-66582923

آستیگمات چشم و راه های تشخیص و درمان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
آستیگمات چشم چیست

بسیاری از افراد شماره چشم آنها پایین تر از در صد ده میباشد و بینایی خیلی تیزی شبیه عقاب ندارند و برای بهتر دیدن اطراف خود نیاز به عینک پیدا میکنند. بسیاری از این افراد از عینک های نزدیک بین یا آستیگمات و یا عینک های دوربین برای کامل دیدن اطراف خود به کار میبرند. حال میخواهیم بدانیم آستیگمات چشم چه نوع بیماری است؟ وچگونه میتوان آن را شناسایی کرد و راه های درمان آن به چه صورت است. با ما در این مقاله همراه باشید تا جواب تمامی سوالات بالا را دریافت کنید.

تعریف آستیگمات چشم:

چشم یکی از مهمترین عضو های بدن هر انسانی است که باید به طور کامل دایره ای شکل باشد اگر چشم کامل گرد و دایره ای شکل نباشد ونتواند نور را به صورت منظم انتشار دهد به این حالت چشم آستیگمات چشم گفته میشود. بروز این مشکل در چشم ها باعث میشود که چشم اجسام را به یک قسمت معطوف کند ودچار تاری دید در موقع دیدن اجسام شود البته این نوع بیماری چشم قابل درمان است و با استفاده از عمل جراحی، قرار دادن لنز یا عینک های مناسب از بین خواهد رفت.

آیا دلیلی برای آستیگمات چشم وجود دارد؟

هیچ دلیلی مشخصی برای آستیگمات چشم وجود ندارد بسیاری از افراد از بدو تولد به صورت مادر زادی با این اختلال روبرو هستند و بسیاری دیگر بعد از انجام عمل های جراحی و یا آسیبی که به چشم وارد میشود به این عارضه درگیر میشوند.

نشانه های موجود در چشم آستیگمات:

از مهمترین نشانه های عارضه آستیگمات چشم دو علائم عمده وجود دارد که به خستگی چشم و فشاره وارده بر آنها ارتباطی پیدا نمیکند این علائم در صورتی که شماره چشم فرد بالا باشد متوجه آن میشود اما در کودکان به دلیل اینکه تشخیص درستی از دیدن اجسام ندارند خیلی متوجه این نشانه ها نمیشوند از این رو می باید تحت کنترل پزشک قرار بگیرند که در صورت بروز این عارضه درمان آنها صورت بگیرد از مهمترین نشانه ها عبارتنداز:

  • مکدر شدن و تاری دید در خواندن و نوشتن
  • دو بینی اجسام دور و بر
  • سخت دیده شدن اجسام از فاصله دور و نزدیک

راه های تشخیص و شناسایی آستیگمات چشم:

اینکه فرد بخواهد به آستیگمات چشم خود پی ببرد باید به پزشک مراجعه نماید و پزشک با انجام یک سری از معاینات و آزمایشات لازم مشکلات چشم شما را شماسایی میکند.

  • یکی از روش های تشخیص آستیگمات چشم این است که پزشک از طریق تست سنجش بینایی میزان دید فرد را محک میزند و با استفاده از یک تابلو که روی آن حروف نوشته شده است واز فاصله 6 متری از فرد میخواهد که حروف را بخواند وجهت آنها را معین کند.
  • راه دوم شناسایی آستیگمات چشم استفاده از دستگاهی است که شماره چشم را معین میکند. نام این دستگاه فوروپتر نامیده میشود پزشک از طریق عدسی های مختلفی که به چشم شما میزند از شما میخواهد که با کدام نوع عدسی دید بهتری دارد و از طریق همین عدسی ها شماره چشم فرد را اندازه گیری میکند اگر شماره چشم بالا باشد از طریق لنز های طبی مشکلات دید را در چشم شما برطرف خواهد کرد.
  • راه سوم تشخیص آستیگمات چشم استفاده از دستگاه کراتومتری میباشد که میتوان با استفاده از آن وضعیت بینایی شخص را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد این دستگاه میتواند انحنا و خمیدگی قرنیه چشم را محک بزند و بعد از بررسی خمیدگی قرنیه ارزیابی میکند که دید در چشم شخص چگونه است.
  • راه چهارم استفاده از توپو گرافی می باشد این روش یک روش و فناوری مدرن می باشد و متخصص از شخص مورد نظرمیخواهد به یک شی مشخص خیره شود وسپس اطلاعات خیلی دقیق و بسیارجزئی از قرنیه چشم را با استفاده از این دستگاه بدست می آورد وتوسط رایانه یک عکس رنگی از چشم را چاپ میکند این روش تشخیص برای جراحی آب مروارید چشم.قوز قرنیه هم مورد استفاده قرار میگیرد.

راه های درمانی آستیگمات چشم:

همه ی افرادی که دچار عارضه آستیگمات چشم هستند با عینک یا لنز طبی که با تجویز پزشک صورت میگیرد میتوانند تاری دید خود را برطرف نمایند ودید کامل پیدا کنند البته این روش در صورتی است که شماره چشم شخص بالا باشد اگر شماره چشم شما پایین باشد حتی نیازی به تجویز عینک نخواهد بود.

دو نوع از درمان برای این عارضه چشمی وجود دارد:

  • استفاده از عدسی های هلالی شکل که دید شخص را درست میکند این نوع عدسی نور را به یک جهت بیشتر از جهت دیگر منعکس میکند ومیتواند به اصلاح دید چشم آستیگمات کمک شایانی بکند.
  • روش درمانی دیگر که نوعی جراحی با انجام لیزر میباشد که در این روش فرم قرنیه چشم عوض میشود وبا انواع متفاوتی انجام میگیرد به همین علت باید حتما با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید مناسب ترین گزینه جراحی لیزر را انتخاب نمایید لازم است توجه داشته باشید که هنگامی که قصد انجام جراحی لیزری را دارید چشم شما نباید دارای زخم و مشکلاتی مربوط به شبکیه چشم در آن وجود داشته باشد.

دونوع خطای انکساری در آستیگمات چشم وجود دارد:

  • نزدیک بینی: در این مورد قرنیه وقتی خمیدگی زیادی داشته باشد نور روی شبکه متمرکز نمیشود و در قسمت جلوی شبکیه تمرکز پیدا میکند و اجسام تار دیده میشوند.
  • دور بینی: در این مورد قرنیه چشم انحنای کمی دارد ونور به قسمت پشت چشم نمیرسد و باعث تار دیده شدن اجسام میگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 1 =

فهرست