تماس
021-66582923

آیا مصرف آسپرین برای سالمندان مفید است یا مضر ؟؟؟؟

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
آیا مصرف آسپرین برای سالمندان مفید است یا مضر

دوره سالمندی یکی از حساس ترین دوره های زندگی هر شخصی می باشد که ممکن است افراد سالمند را با یک سری از تغییرات روبرو کند و آن را دچار مشکلات و بیماری‌ های خاصی از جمله بیماری‌ های قلبی و عروقی کند. مشکل قلبی و عروقی روزانه آمار زیادی به خود می‌گیرد به همین دلیل دانشمندان در ارتباط با بیماری های قلبی و تاثیرگذاری قرص آسپرین روی قلب به اطلاعاتی دست یافته اند که با کمک کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت قصد داریم در این مقاله در مورد فواید و مضرات آسپرین برای سالمندان اطلاعاتی را در اختیار شما و مراقبین سالمند قرار بدهیم پس با ما تا پایان بحث همراه باشید .

اطلاعاتی در مورد قرص اسپرین :

قابل توجه اطرافیان و افرادی که وظیفه پرستاری و نگهداری از سالمند را برعهده دارند، قرص آسپرین یا همان آ .اس. آ جز داروهای ضد التهابی می باشد و برای تسکین درد و کاهش تب مورد استفاده قرار می گیرد این نوع دارو باید طبق تجویز پزشک استفاده شود زیرا میزان مصرف آن ارتباط پیدا می‌کند با وضعیت بیماری اشخاص و نباید آن را بدون تجویز استفاده نمایید زیرا خطرات جانی به همراه خواهد داشت.

موارد مصرف آسپرین برای سالمندان :

آسپرین برای سالمندان می‌تواند در موارد زیر استعمال شود :

1) جلوگیری از سردرد
۲) پایین آوردن تورم
۳) عارضه های قلبی و عروقی

در چه مواردی نباید آسپرین برای سالمندان استفاده شود ؟

اگر افراد سالمند به یکی از بیماری های مربوط به خون درگیر باشند مانند کمبود ویتامین کا ، عارضه هموفیلی و خونریزی داشتن دستگاه گوارش، نباید به هیچ عنوان از آسپرین استفاده کنند لازم به ذکر است افراد سالمند که از نظر جسمی در سلامت هستند به هیچ عنوان نباید آسپرین مصرف کنند زیرا باعث خونریزی های داخلی در آن ها خواهد شد .

آسپرین برای سالمندان و تاثیر آن در بیماری های قلبی :

عروق خونی در بدن افراد سالمند می تواند دچار گرفتگی و انسداد شود علت این انسداد عروق انباشته شدن رسوبات چربی می باشد که مانع از به حرکت درآوردن جریان گردش خون در سایر قسمت ها از جمله قلب می گردد و زمانی که خون رسانی به عضو قلب صورت نگیرد به مراتب باعث بروز مشکلات و سکته‌ های قلبی می‌شود.

پزشکان در بروز هم چنین مسائلی پیشنهاد می کنند قرص آسپرین به مصرف برسد زیرا این قرص این خاصیت را دارد که از انباشتگی پلاکت ها و رسوبات چربی جلوگیری نماید شایان ذکر است بدانید مصرف این قرص نمی تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند و زمانی که سالمندان به مشکلات قلبی مبتلا شده باشد می‌تواند از انسداد رگ ها جلوگیری نماید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله بیماری قلبی عروقی در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

مضرات قرص آسپرین برای سالمندان :

قرص آسپرین مانند هر داروی دیگری دارای عوارض و مضراتی می‌باشد از عوارض مصرف این دارو می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • بالا رفتن خطرات ابتلا به سکته های مغزی
  • بروز خونریزی در دستگاه گوارش
  • بروز آلرژی و حساسیت

از مهمترین عوارض آسپرین برای سالمندان همان خون ریزی های داخلی می باشد که اگر افراد سالمند قصد انجام عمل جراحی داشته باشند و یا اقداماتی در زمینه دندان پزشکی داشته باشند باید قبل از انجام آن ها حتماً با پزشک خود مشورت نمایند و از این موضوع اطلاع پیدا کند که آسپرین را با چه دوزی مصرف کنند سپس اقدام به جراحی نمایند .

آسپرین و کاهش سرطان روده :

طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که در معرض سرطان روده بزرگ قرار گرفتند مصرف آسپرین تقریباً درصد بالایی از خطرات ابتلا به این مشکل را برطرف کرده است مصرف این دارو برای کاهش سرطان روده بسیار حائزاهمیت واقع شده است و توانسته با این بیماری مبارزه نماید .

آسپرین و درمان سرطان پروستات :

همانطور که می دانید عارضه سرطان پروستات جز بیماری های رواج یافته در آقایان میباشد که مصرف یک دوره آسپرین برای سالمندانی که به این مشکل مبتلا هستند توانسته سرطان را درمان کند و میزان مرگ و میر را در این مورد پایین بکشند .

داشتن سردرد های میگرنی و مصرف آسپرین برای سالمندان :

میگرن جز یکی از سردردهای شدید در میان افراد می باشد که نوع درد آن حالت ضربه ای دارد و سالمندان مبتلا به آن موقع بروز این درد نسبت به هر نور و صدایی از خود حساسیت نشان می‌دهند زیرا دلیل به وجود آمدن آن انباشتگی پلاکت های خون می باشد که می توانید از این بیماری با مصرف آسپرین برای سالمندان پیشگیری نمایید .

سرماخوردگی و تاثیر آسپرین روی آن :

برای عارضه سرماخوردگی که همه ما تاکنون بارها به آن مبتلا شده ایم مصرف آسپرین می تواند مانند یک داروی مسکن برای علائم به وجود آمده از سرماخوردگی نظیره تب بسیار موثر واقع شود اما توصیه می‌شود اگر پزشک آن را برای سالمندان برای تسکین سرماخوردگی تجویز نمود مورد مصرف قرار دهید در غیر این صورت از مصرف خودسرانه آن خودداری به عمل آورید.
نکته : زمان مناسب برای مصرف آسپرین برای سالمندان روزانه قبل از خواب می باشد و تاثیر گذاری آن قبل از خواب بسیار بالاتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − هشت =

فهرست