تماس
021-66582923

آیا جایگزین شیر خشک برای کودک با شیر گاو جایز است؟

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

در بعضی از مادران بنابربیماری ومصرف داروهایی که در دوران شیر دهی استفاده میکنند قادر نیستند شیر خود را به نوزادشان بدهند و دنبال راه حلی برای جایگزینی شیر خشک برای کودک خود هستند واینکه چه شیری میتواند برای کودکش مفید ومناسب باشد در این مقاله قصد داریم از دیدگاه طب سنتی بهترین جایگزین شیر خشک برای کودک را مورد بررسی قرار دهیم:

طب سنتی وطب مدرن هر دو به این نتیجه رسیده اند که بهترین شیر برای نوزاد شیر مادر است این شیر هم برای رشد نوزاد خیلی مفید است وهم سیستم ایمنی نوزاد را قوی میکند. اگر مادر بنابر دلایلی نتواند شیر خود را به کودک بدهد و یا اگر بخواهد به غیر از شیر خود یک مکمل کمکی استفاده کند شیر گاو را توصیه میکنند. اگر شیر گاو دوران بارداری و شیر دهی مادر کودک نزدیک به هم باشد این شیر بسیار مناسب تر از دوران دیگر برای نوزاد محسوب میشود پس در وهله اول توصیه طب سنتی بر مصرف شیر گاو است و شیر بز و گوسفند در مراتب بعدی قرار میگیرند.

عناصر تشکیل دهنده شیر گاو:

شیر گاو از3نوع عنصر سازنده تشکیل شده است:

1)مائیت

2)بخش پنیری وپروتئینی

3)بخش مربوط به چربی شیر

نسبت عناصر سازنده شیر به یکدیگر بستگی به مواد غذایی دارد که گاو مصرف کرده است به طور مثال اگر گاو در دشت حاصلخیز تغذیه کرده باشد بخش مائیت شیر در آن افزایش بیشتری دارد.

شیر چه نوع گاوی برای کودک مناسب تر است:

حال برای اینکه بدانیم شیر چه نوع گاوی بر اساس مبحث بالا برای کودک مناسب تر است باید بدانیم شیری که طعم خوب و دل پذیر دارد و بوی بدی از آن استشمام نمیشود و رنگ آن کاملا سفید رنگ باشد وغلظت آن متعادل باشد بهترین نوع شیر گاو محسوب میشود. اگر بخواهیم بین حیوانات شیر بهتری را مقایسه کنیم میتوانیم بگوییم شیر گاوی را که فربه وجوان باشد و به دور از بیماری قرار گرفته باشد و در مراتع حاصلخیز تغذیه شده باشد بهترین نوع شیر را دارد. اگر گاوی که فقط در اصطبل باشد و در آنجا تغذیه کرده باشد نمیتواند شیر مناسبی داشته باشد به دلیل اینکه تحرک کمی دارد و سم ومواد زاید در بدن او خیلی خارج نشده است واین مواد زاید را میتواند به شیر بدن خود نیز منتقل کند به همین دلیل شیر مناسبی نخواهد داشت.

توصیه میشود اگر گاو مریض است یا گوساله آن از بین رفته است از شیر آن برای نوزاد خود استفاده نکنید در حالت کلی شیر گاو نسبت به شیر حیوانات دیگر مزاج متعادل تری دارد و مصرف آن در الویت قرار میگیرد اما باز به ذائقه کودک شما بستگی دارد. شیر گوسفند بسیار غلیظ تر و پرچربی تر از شیر گاو است و به دلیل اینکه شاید معده کودک نتواند آن را به درستی هضم کند در الویت دوم قرار میگیرد. شیر شتر با اینکه رقیق تر از شیر او است اما برای کودک تشنگی مفرط حاصل میکند لازم به ذکر است برای خرید شیر گاو برای نوزاد خود حتما از یک جای مطمئن خریداری کنید که میکروب و آلودگی در آن وجودنداشته باشد وحتما قبل از مصرف آن باید خوب بجوشانید.

نکات ضروری برای خوراندن شیر به کودک:

اگر میخواهید به کودک خود شیر بز بخورانید باید توجه داشته باشید که شیر این حیوان دارای طبیعت ومزاج سرد میباشد ونوزادانی که دارای این طبع هستند این شیررا نمیتوانند بخورند واگر میخواهند آن را مصرف کنند میباید یک نوع مواد با طبع گرم به آن اضافه کنید وبعد به کودک بخورانید این مواد گرم میتواند شامل عسل یا دارچین باشد.

دلیل برتری شیر مادر نسبت به شیر گاو:

شیر مادر میتواند نوزاد را از انواع بیماری های عفونی وتنفسی دور نگه دارد وبرای نوزاد مسمومیت غذایی ایجاد نمیکند وبه عفونت گوش.سرماخوردگی مبتلا نمیشود ویکی از مزایای خوردن شیر مادر برای کودک این است که مکیدن سینه مادر میتواند فک نوزاد را تقویت کند این مزیت منحصر به فرد را در نوشیدن هیچ شیری نمیتوان به کودک رساند.

چه زمانی میتوانیم شیر گاو را جایگزین کنیم؟

شیر های فله نسبت به شیر های پاکتی چربی بالاتری دارند به همین دلیل توصیه میشود برای نوزادانی که 2الی 3ماهه هستند استفاده شود وتا قبل از آن از شیر خشک استفاده نمایند. شیر گاو برای کودکان 3ماه به بالا توصیه میشود این شیر به دلیل چربی بالایی که دارد بهتر است 20 دقیقه آن را کاملا بجوشانید وبه اندازه یک چهارم آب به آن اضافه کنید جوشاندن شیر باعث میشود میکروب های موجود در آن از بین برود بعد از بخار شدن آب که به آن اضافه کردید میتوانیم شیر را به نوزاد خود بخورانید.

پیشنهاد طب سنتی برای مدت زمان مصرف کردن شیر:

طب سنتی توصیه میکند شیر را برای نوزاد خود باید حداقل 21ماه تا دوسال مصرف کنید ونباید تغذیه شیر نوزاد کمتر از این مدت باشد در بررسی های پزشکی هم این مسئله به تایید رسیده است که برای رشد نوزاد مصرف شیر برای حداقل 2سال لازم وضروری است.

آیا شیر گاو میتواند برای نوزاد آلرژی زا باشد:

پروتئین موجود در شیر گاو میتواند باعث حساسیت نوزاد شود وعلائمی مانند شکم درد، اسهال ونفخ را برای گوارش کودک به همراه داشته باشد در زمان بروز همچین علائمی میباید مصرف شیر را برای نوزاد خود قطع نمایید وشیر خشک مناسب با تجویز پزشک برای او در نظر گرفته شود شیر گاو بهترین جایگزین برای شیر مادر است وشیر خشک بهترین جایگزین برای شیر گاو میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ده − 3 =

فهرست