تماس
021-66582923

اختلالات روانی دوران سالمندی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مشکلات اختلالات روانی دوران سالمندی را بدانید

اختلالات روانی دوران سالمندی . دوران سالمندی به دوره ای از عمر انسان گفته میشود که شامل افراد بالای 65 سال میباشد. به طور عمده زمانی که اسم سالمندی به زبان می آید ناخود آگاه تصور پدر بزرگ ومادر بزرگ به ذهن میرسد در این سنین برای سالمندان با افزایش سن تغییراتی در بدن آنها به وجود می آید این افراد علاوه بر تغییر در اندام های بدن در مغز آنها نیز تغییراتی رخ میدهد و باعث میشود حافظه این افراد کمتر شود وعدم یادگیری وتوانایی حل مسائل زندگی را از دست خواهند داد که این عوامل میتواند برای سالمندان خطرات خاص خود را به همراه داشته باشد.

وجود بیماری های خاص میتواند روی جسم وذهن افراد سالمند تاثیر بگذارد و یا حتی مسائلی مانند مرگ همسر، دوری ازفرزندان میتواند باعث گوشه گیر شدن و دور ماندن آنها از اجتماع گردد در این صورت افراد سالمند نمیتوانند برخورد و نگرش درستی به زندگی داشته باشند و دچار یک سری اختلالات روانی خواهند شد. این اختلالات روانی دوران سالمندی میتواند شامل موارد زیر باشد:

اختلالات روانی دوران سالمندی شامل موارد زیر می باشد :

1)بروز بیماری افسردگی: یکی ازاختلالات دوران سالمندی بیماری افسردگی می باشد که عواملی مانند تنهایی.مرگ عزیزان. ومشکلات مالی میتواند در آن دخیل باشد این افراد زمانی که احساس کنند دیگر از طرف اطرافیان خود ساپورت نمیشوند ونمیتوانند اوضاع زندگی خود را اداره کنند دچار بیماری افسردگی خواهند شد.

2)به وجود آمدن بیماری دمانس: بیماری دمانس یکی از مشکلات روانی در دوره سالمندی محسوب میشئود که قدرت تفکر، اخلاق و رفتار و احساسات سالمند را تحت شعاع خود قرار میدهد و باعث میشود حافظه فرد سالمند کاهش پیدا کند این اشخاص با این بیماری برای صحبت کردن با دیگران نمیتوانند لغات مناسب را پیدا کنند ودر اخلاق و رفتار خود دچار مشکل خواهند شد بنابراین شروع درمان این بیماری بسیار مهم میباشد.

3)بروز بیماری فراموشی در سالمندان: همه افراد در هر سنی ممکن است یک سری از موضوعات را از خاطر ببرند افراد سالمند هم جز این افراد خواهند بود و با بالا رفتن سن آنها احتمال دارد کمی فراموشکار شوند این افراد تمامی خاطرات خود را درگذشته به خوبی به یاد دارند اما یک سری از کارهای خود را در زمان حال فراموش میکنند به طور مثال فراموش میکنند که فلان وسیله خود را کجا قرار داده اند.

4)به وجود آمدن بیماری آلزایمر در بین سالمندان: بیماری آلزایمر یکی از اختلالات روانی دوران سالمندی میباشد از نشانه ها وعلائم این بیماری میتوان به 3 دوره اشاره کنیم:

  • در مرحله اول این بیماری کارکرد حافظه دچار مشکل خواهد شد که این اختلال در حافظه کوتاه مدت رخ میدهد و باعث میشود توانایی و قدرت یادگیری فرد سالمند کم شود.
  • در مرحله دوم این بیماری حواس افراد سالمند دچار آسیب ومختل خواهد شد این افراد در این مرحله اموراتی مانند خرید و پخت و پز برایشان دشوار خواهد شد.
  • در مرحله سوم این بیماری افراد سالمند حتی از به یاد آوردن اسم خود عاجز میشوند و کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست میدهند ودیگر قادر به صحبت کردن نخواهند بود.

5)اختلالات به وجود آمده در خواب سالمند: اختلالاتی که در خواب برای افراد سالمند رخ میدهد را نیتوان یک بیماری دانست اکثر افراد سالمند با مشکلاتی مانند دیر خوابیدن مواجه میشوند که علت هایی مانندغم وغصه و داشتن فشار روانی میتواند از عوامل آن باشد که با حل شدن این موارد اختلال خواب در سالمندان نیز برطرف خواهد شد.

6)ایجاد فشار روانی: استرس داشتن و فشار روانی وارده بر افراد سالمند یکی دیگر از اختلالات روانی دوران سالمندی می باشد ایجاد استرس میتواند به علت فقدان همسر، عدم کم شنوایی یا بینایی وبیماری های متفاوتی که قدرت بدنی او را کم کند به وجود بیاید اگر این مسائل که استرس افراد سالمند را بیشتر میکند افزایش یابد باعث بروز افسردگی حاد و حتی خود کشی در سالمندان خواهد شد.

7)عارضه پارکینسون: بیماری پارکینسون یکی دیگر از اختلالات روانی دوران سالمندی است که در هنگام بروز آن ابتدا حرکات فرد سالمند و بعد حافظه او دچار مختل میشود.

8)سی وی ای: از رایج ترین اختلالات دوره سالمندی بروز سکته مغزی یا همان سی وی ای میباشد زمانی که در قسمتی از مغز سالمند خون رسانی، اکسیژن و مواد مغذی کم میشود سلول های مغزی به تدریج از بین خواهند رفت که اگر به موقع به پزشک مراجعه شود از تخریب سلول های مغزی جلوگیری میشود.

از نشانه هایی که باعث رخ دادن سکته مغزی میشود :

  • احساس ضعف داشتن، سر شدن ناگهانی صورت و اندام فوقانی و تحتانی در یک قسمت بدن
  • بروز مشکلاتی در صحبت کردن افراد سالمند
  • بروز دو بینی و سرگیجه
  • عدم تعادل در اعضای بدن
  • سر درد داشتن شدید و ناگهانی که باعث سفت شدن عضلات گردن میشود.
  • حالت تهوع

یکی از مهمترین عواملی که میشود از بروز اختلالات روانی دوران سالمندی جلوگیری کند این است که افراد سالمند را در منزل و در کنار افراد خانواده خود تحت مراقبت و نگهداری قرار دهید زمانی که افراد سالمند در یک محیط خانوادگی که در آن محبت و عشق موج میزند حضور داشته باشند و این افراد احساس کنند که از نظر خانواده آنها هنوز محبوب و دوس داشتنی هستند میتواند از بروز بسیاری از اختلالات روانی در آنها جلوگیری نماید و باعث سلامتی افراد سالمند شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − 8 =

فهرست