تماس
021-66582923
ارتباط والدین با نوجوانان

15 اصول ارتباط والدین با نوجوانان و فرزندان خود

ارتباط والدین با نوجوانان یکی از مهمترین موارد تربیت کودک که والدین و فردی که وظیفه مراقبت از کودک را برعهده دارد ، می باشد . قبل از پرداختن به بحث ارتباط والدین با فرزند نوجوانشان باید به این اصل مهم توجه داشته باشیم که مهمترین مکان تربیت و آموزش و پرورش فرزند ما در محیط خانواده است. هر اندازه این محیط از سلامت اخلاقی و رفتاری مناسبی برخوردار باشد به همان اندازه انتظار ما برای تأمین یک زندگی سرشار از آرامش و بدون تنش برای نوجوانان بیشتر خواهد بود.

نتیجه ی ارتباط مناسب والدین با فرزند :

نوجوانانی که از سلامت روحی و روانی مناسبی برخوردارند بیشتر نتیجه ارتباط مناسب پدر و مادر با آنهاست. والدینی که توانایی لازم برای برقرار کردن ارتباط با نوجوانشان را دارند اغلب دارای فرزندانی هستند که از سلامت روحی برخوردارند. هرچقدر والدین بتوانند از نظر گفتاری و عاطفی ارتباط بیشتر و بهتری با فرزند نوجوانشان داشته باشند، روابط آنها با فرزندانشان از قوام بیشتر برخوردار خواهد بود و در نهایت این روابط روز به روز قوی تر خواهد شد و از استحکام بیشتری برخوردار می شود. همین امر زمینه ابراز محبت از طرف پدر و مادر به فرزندشان را آسانتر میکند. محبتی که لازمه یک روابط سالم و درست است.

تاثیر خانواده در ارتباط والدین با نوجوانان :

از ویژگی های یک خانواده سالم این است که اعضای یک خانواده اعم از فرزندان و پدر و مادر بتوانند باهم ارتباط قوی برقرار کنند و این میسر نمیشود مگر اینکه والدین این توانایی را داشته باشند که در حین اینکه اطلاعات و آگاهی کافی از شرایط و روحیات نوجوانشان را دارا هستند، هنر استفاده به موقع و لازم از این اطلاعات را در شرایط مختلف و به جا داشته باشند. یعنی اینکه عشق و علاقه به فرزند نباید در نقطه مقابل اقتدار پدر یا مادر بودن ما قرار بگیرد.

این دو اصل هر دو در کنار هم باید سبب رشد و راهنمایی فرزند ما شود . یعنی درست زمانی که شما به فرزند نوجوانتان عشق و محبت میدهید ، درست همان زمان قدرت و اصول و قوانین خودتان را نیز داشته باشید و این امر سبب رشد روحی فرزند شما و همچنین ارتباط بهتر و بجای شما با فرزندتان خواهد شد.

والدین باید راه و روش های مختلف و اصول ارتباط والدین با نوجوانان را به طور کامل بدانند. اینکه در هر سنی با فرزند خود چگونه بتوانند ارتباط برقرار کنند . به طور مثال نحوه ارتباط پدر و مادر با فرزند کودک‌شان میتواند در حد بازی کردن و شیطنت با او باشد و همین کار به ظاهر ساده باعث رشد شخصیت کودک میشود. اما نحوه برقراری این ارتباط در سن نوجوانی کاملاً متفاوت است. در این مرحله سنی حساس باید روی اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندمان کار کنیم و آن را تقویت کنیم و همین امر باعث رشد فرزندمان خواهد شد.

بهترین اصول ارتباط والدین با نوجوانان :

1- اصل اول ارتباط والدین با نوجوانان بر آورده کردن نیاز های اساسی و اولیه:

نیاز های اولیه همان نیاز های جسمی و فیزیکی است. در سن نوجوانی به دلیل تغییر روحیات و خلق و خوی نوجوان و همچنین همراه شدن این خلق و خو با رشد جسمی اعضای بدن او و نیز تغییر طرز تفکر او نسبت به محیط اطراف و نگرش او به جامعه و همراه و همزمان شدن همه این عوامل باهم مسئولیت والدین را چند برابر میکند.

در مقابل اینکه در این سن در برابر هر خواسته و عمل او عکس العمل به موقع و اندازه و به جا انجام دهند و بتوانند بین خواسته های او و شرایط سنی و احساسی و همچنین مسئولیت پدر و مادر بودن خود تعادل برقرار کند که هر کدام از این دو طرف یعنی نوجوان و والدین هیچ کدام از لبه بوم مخالف نیفتند و نیاز های اولیه نوجوان به اندازه و به موقع بر آورده شود .

2- اصل دوم برآورده کردن نیاز های روانی و ایجاد امنیت روانی در نوجوان:

برآورده کردن نیازهای روحی و روانی یکی از اصول ارتباط والدین با نوجوانان می باشد . مرکز ایجاد این نیاز اساسی نیز هیچ جایی نیست مگر کانون گرم خانواده، چرا که نوجوان بدلیل اینکه در این سن احساس استقلال و بزرگ بودن میکند در نتیجه تمایل زیادی به محیط بیرون و افراد بیرون از کانون خانواده را دارد .

نوجوان شما بیشتر تمایل دارد که وقت بیشتری را با دوستان و گروه همکلاسی هایش بگذراند و یا حتی وقت خود را در مکان های تفریحی و غیره بگذراند. در این زمان که با ایجاد جوی صمیمی در خانه و به مشارکت و همکاری گرفتن فرد نوجوان و حتی نظر گرفتن و ایده گرفتن از او در زمینه های مختلف در خانه، او را به مشارکت بیشتر وادار نموده و از این طریق امنیت روانی او را در خانه تأمین کند و بالا ببرد.همیشه والدین باید این نکته را به فرزندشان خاطر نشان کنند که هیچ مکان و جایی امن تر از محیط خانه و خانواده نیست.

3- اصول سوم ارتباط والدین با نوجوانان محبت کردن و دوست داشتن است:

محبت کردن و دوست داشتن یک فرایند دو طرفه است .گاه زمانی است که شما باید به فرزندتان عشق و محبت بدهید و او را سرشار از دوست داشتن کنید .گاه نیز پیش می آید که شما پذیرای عشق و علاقه او نسبت به خودتان باشید و از این فرایند کاملاً لذت ببرید که این مورد جزو مهمترین اصول ارتباط والدین با نوجوانان می باشد .

در واقع شما با عشق ورزیدن به فرزند نوجوانتان او را از نظر شخصیتی و روحی به گونه ای قوی بار می آورید که در سنین جوانی این استحکام شخصیت و رفتار را کاملاً در او به وضوح ببینید. زمانی که او علارغم سن و قد و قامتش در برابر والدین خود خضوع میکند، زمانی که او محترمانه ترین الفاظ را در خطاب والدینش به کار میبرد، در هر زمینه ای که مساله ای که برایش پیش می آید با والدین خود مشورت می‌کند .

همه اینها دال بر وجود همان استحکام شخصیت اوست که در نوجوانی شما به او کمک کرده اید که به بهترین نحو شکل بگیرد.

۴_اصل چهارم ارتباط والدین با نوجوانان اصل پذیرفته شدن و مورد احترام قرار گرفتن است:

یکی دیگر از اصول ارتباط والدین با نوجوانان (Principles of parent-adolescent communication) اصل پذیرفته شدن است. اینکه فرزند نوجوانمان را با همه خصوصیات اخلاقی و رفتاری و حتی شرایط جسمی اش، فقط و فقط همان گونه که هست پذیرا باشیم. به عنوان مثال ‌تو فقط دختر منی‌، جدایی از قیافه و زیبایی و رفتار، من با تمام وجود پذیرای تو هستم و دوستت دارم. (بدور از هر قضاوتی).

به او بگوییم تو بزرگ شده ای ،حق انتخاب داری، حق صحبت کردن و نظر دادن داری حتی حق انتقاد، با او همسو و همراه شویدو خودتان را مانند او بدانید.
از خاطرات زمان نوجوانی خود بگویید تا فرزندتان بداند که شماهم زمانی این شرایط را گذرانده اید. از الفاظ خوب و محترمانه برای خطاب کردنش استفاده کنید .از تشویق او غافل نشوید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزش مهارت فرزند پروری به والدین را مطالعه نمایید)

5- اصل پنجم ارتباط والدین با نوجوانان مثبت فکر کردن و مثبت برخورد کردن است:

یکی دیگر از اصول ارتباط والدین با نوجوانان ، مثبت فکر کردن می باشد . وقتی بین شما و فرزند نوجوانتان مشکلی پیش می آید به هیچ عنوان از الفاظ زشت و توهین آمیز استفاده نکنید. به هیچ عنوان به طرف او حمله نکنید. سعی کنید به هیچ وجه او را قضاوت، تنبیه و یا تهدید نکنید.

سعی کنید بیشتر از خصوصیات اخلاقی خوب و رفتار های موفقی که انجام داده و همچنین از استعداد هایی‌که دارد تعریف و تمجید کنید. در ما بین تعریف و تمجید ها میتوانید یک نکته تذکر هم که لازم می‌بینید بدهید. دوباره از او تعریف کنید و او را مورد تحسین قرار دهید . در کل سعی کنید نسبت به رفتار و کردار او نیمه پره لیوان را ببینید تا نیمه خالی لیوان. از ایراد گرفتن از او بپرهیزید .

15 اصول ارتباط والدین با نوجوانان

6- اصل ششم چگونگی برقرار کردن ارتباط کلامی و عاطفی است:

ازدیگر اصول ارتباط والدین با نوجوانان ، ارتباط کلامی و عاطفی می باشد . سعی کنید در هر فرصتی که پیش می آید سر صحبت را با فرزندمان باز کنیم. به او نزدیک شویم و از بهانه های کوچک برای همراه و هم صحبت شدن با او استفاده کنیم . به بهانه بیرون رفتن باهم یا باهم غذا درست کردن یا باهم میوه و چای خوردن و اینکه به او بگویید امروز دوست دارم بیشتر باهم وقت بگذرانیم به او نزدیک شوید . نکته مهم در این ارتباط این است که هم پدر و هم مادر هر دو باید در ارتباط با فرزندشان قوی باشند .

7- اصل هفتم از افراط و تفریط دوری کنیم:

سعی کنیم در ارتباط با فرزندمان میانه رو باشیم . روابط مان از قوانین و اصول خودش برخوردار باشد. یعنی اگر نمی‌خواهیم فرزندمان رفتاری را انجام ندهد خودمان هم آن رفتار را انجام ندهیم. اگر به او توصیه میکنیم کتاب بخواند خودمان هم کتاب بخوانیم.

از طرف دیگر نباید آنها را به حال خودشان بگذاریم. اینکه کاری به کارشان نداشته باشیم کاملا غلط است یا اینکه این خواسته را داشته باشیم که شما کاری به کار ما نداشته باشید. اگر اینگونه باشد اعتدال در رفتارمان با نوجوان به هم میخورد.

8- اصل هشتم اصول ارتباط والدین با نوجوانان این است که از تحمیل کردن به نوجوانمان بپرهیزیم:

گاهی پیش می آید که پدر و مادر رفتار و کردار فرزند نوجوانشان را با خودشان مقایسه می‌کنند و از او میخواهند که مثل آنها باشد. مثل آنها رفتار کند، مثل آنها لباس بپوشد، مثل آنها درس بخواند و غیره و غیره…..

( در ادامه توصیه می شود مقاله تغییرات دوره نوجوانی که والدین باید بدانند را مطالعه نمایید)

این در صورتی است که تمام شرایط و ضوابط زندگی انسانها هر روز رو به تغییر و تحول است و ما نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم . دوران نوجوانی که ما گذرانده ایم زمین تا آسمان با دوران نوجوانی فرزندمان فرق میکند .
پس بیاییم کمی واقع بین باشیم…..

9- اصل نهم این است که از مقایسه کردن فرزندمان دوری کنیم:

از دیگر اصول ارتباط والدین با نوجوانان دوری از مقایسه کردن می باشد . پدر و مادر باید بدانند که هریک از فرزندان ما دارای روحیات و توانمندی ها و علایق خاصی هستند که ممکن است با دیگری کاملاً متفاوت باشد .

اینکه ما او را با فرد دیگری مقایسه کنیم او قدرت تحلیل دارد و از اینکه چرا و به چه علت او را مثلاً با فلانی مقایسه کرده ، ناراحت میشود. سعی کنیم هیچوقت نقطه ضعف و نقطه قوت فرزندمان را با هیچ کسی مقایسه نکنیم.

10- اصل دهم ارتباط والدین با نوجوانان توجه نمودن به کسب هویت نوجوان است:

چیزی که شخصیت ‌ما را در این سن شکل داده است همان تصمیماتی است که در سن نوجوانی گرفته ایم .در سن نوجوانی من تصمیم گرفتم که چه رشته ای بروم، با چه گروه سنی از نظر مذهبی بگردم.

اگر والدین تا قبل از سن جوانی فرزندش را به گونه ای تربیت کرد که کار خلاف عرفی انجام نداد، بی احترامی نکرد، از ارزش ها پیروی کرد و تابع آنها بود، این فرزند در سن جوانی هویت پیدا کرده و به اصول و مقرارت خانه و خانواده پایبند است و احترام میگذارد.

11- اصل یازدهم اصول ارتباط والدین با نوجوانان، صادق بودن است:

صداقت در گفتار و کردار باعث ایجاد ارتباط والدین با نوجوانان به صورت عمیق می باشد . به هر میزان بین گفتار و رفتار شما و فرزندتان صداقت بیشتری باشد او بیشتر به شما اعتماد میکند که رازهایش را با شما در میان بگذارد و از مشکلاتش بگویدهمچنین از ترس ها و نگرانی هایش بگوید.

بهتر است که بین والدین یکی از آنها منبع محبت و اعتماد باشد که چه بسا بهتر است مادر باشد و یکی منبع قانون و اقتدار. البته اقتدار نه به معنای ترس و نگرانی ،به معنای قانونمند بودن که بهتر است پدر منبع این قانون مداری باشد.

12- اصل دوازدهم اصل قاطعیت و جدی بودن است:

برخی از والدین در رفتار با فرزندشان یا بسیار مهربان و لطیف رفتار میکنند یا بسیار خشک و جدی که هردو نامناسب است.
قوانین و اصول محیط خانه و برخورد با نوجوان نباید به قدری خشک و سخت باشد که نوجوان مدام در فکر فرار از این چارچوب باشد. البته قاطعیت به هیچ عنوان مساوی با خشمگین و عصبانی بودن نیست. قاطعیت به این معناست که ما یک سری اصول و قوانین برای خودمان داریم که نباید از آنها سرپیچی کنیم. حالا اگر برای بار اول تا سوم سر پیچی کردیم اشکال ندارد اما از آن به بعد والدین باید بررسی کنند که علت این خطا آیا خود نقص در این قانون بوده یا علت دیگری داشته است .

13- اصل سیزدهم توجه به نیاز های همه جانبه است:

انسان موجودی تک بعدی نیست که فقط یک سری نیاز های خاص داشته باشد و نوجوان شما هم از این قاعده استثنا نیست. اینکه فقط نیاز جسمی یا فیزیکی داشته باشد یا فقط نیاز های روانی و احساسی، بلکه باید به تمام ابعاد نیازی نوجوان توجه کرد .

مثلا اینکه فقط به او بگوییم برود داخل اتاقش و درس بخواند. همین کار ما او را از نیاز داخل جمع و اجتماع بودن دور میکند و ما او را از این نیاز محروم میکنیم . پس والدین باید به گونه ای رفتار کنند که به همه نیاز های نوجوانشان آگاه باشند و توجه کنند.

14- اصل چهاردهم ارتباط والدین با نوجوانان ، تشویق کردن نوجوان است:

نوجوان ما در این سن علاقه زیادی به آزمون و خطا کردن درمورد مسائل مختلف دارد و وظیفه ما والدین این است که آنها را تشویق کنیم و به آنها یاد آوری کنیم که اگر او هیچ کاری نکند به هیچ وجه به نتیجه ای نمیرسد. همین که او دست به آزمون و خطا میزند نشان میدهد که او از تلاش دست برنداشته است و تسلیم نشده است.

15- اصل پانزدهم ارتباط والدین با نوجوانان ، تحسین کردن نوجوان است:

همه ما تأیید و تحسین از طرف فرد مقابل و افراد اطرافمان را دوست داریم. والدین وظیفه دارند در این سن نقاط قوت فرزندشان را مدام به او یادآوری کنند و او را مورد تحسین قرار دهند همچنین در مقابل فرزندشان از او تمجید کنند و به او عشق بدهند. والدین باید سعی کنند فرزندشان را به گونه ای بار بیاورند که این تحسین و تمجید را در او درونی کنند که نوجوان منتظر تحسین از طرف دیگران نباشد بلکه این تحسین درونی باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 + 10 =

فهرست