تماس
021-66582923

اسباب بازی مناسب کودکان را چگونه انتخاب کنیم ؟؟؟؟

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
اسباب بازی مناسب کودکان را چگونه انتخاب کنیم

والدین همواره اسباب‌ بازی‌ هایی را برای کودکان خود انتخاب می‌ کنند که علاوه بر جنبه لذت بردن و تفریح و سرگرمی کودک جنبه ی آموزشی در جهت رشد جسمانی روانی و اجتماعی را در بر داشته باشد. به همین دلیل انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا والدین از طریق آن ها می‌ خواهند کودک خود را به رشد و نمو درست برساند در این مقاله که توسط کارشناسان کودک موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه شده است قصد داریم نکات مهم انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان را توضیح دهیم و بگوییم اسباب بازی کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چه نوع اسباب بازی برای چه رده های سنی مناسب است .

نکات لازم جهت در دسترس قرار دادن اسباب بازی برای کودکان :

1- جنس سازنده اسباب بازی :

یکی از نکات مهم در گزینش اسباب بازی مناسب کودکان توجه به جنس آن می باشد جنس موادی که در آن اسباب بازی به کار برده شده باید فاقد مواد مضر باشد زیرا این مواد مضر می‌ تواند برای کودک حساسیت های پوستی ایجاد کند و ضمن این که کودک در سنین پایین هر شی ای را در دهان خود می‌ گذارد و تشخیص خوب و بد آن را درک نمی‌ کند لازم است روی خرید جنس دقت داشته باشید .

2- داشتن زیبایی ظاهری :

اسباب بازی های کودک را جذب خود می‌ کند که ظاهر زیبا و رنگارنگ داشته باشند پس ضمن مفید بودن اسباب‌ بازی باید به ظاهر آن نیز توجه لازم را داشته باشید.

3- کنترل کردن بازی کودک با موبایل :

امروز اکثر کودکان از موبایل به عنوان وسیله بازی استفاده می‌ کنند و دائم مشغول آن هستند والدین باید بازی با موبایل را برای کودک خود را تحت کنترل داشته باشند اگر کودک با استفاده از موبایل بازی‌ های را انجام می‌ دهد که باعث بالا رفتن درک شناختی و توانمندی‌ های او می‌ شود استفاده از آن بلامانع است اما اگر صرفا بازی های دیگری انجام می دهند‌ که مزیت مثبتی روی رشد آنها نمی گذارد باید آن ها را تحت کنترل و مدیریت خود قرار دهید زیرا کودک نیاز دارد در فضای طبیعی مهارت‌ های جدیدی را آموزش ببیند و با دیگران وارد ارتباط شود .

4- انتخاب اسباب بازی مناسب با سن کودک :

از دیگر نکات لازم برای انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان که مراقب کودک یا والدین باید بدانند دقت به میزان رشد کودک می باشد باید اسباب بازی هایی را برای آن ها انتخاب کنند که متناسب با سن رشد کودک باشد معمولاً کودکان در ۵ سال اول سریعا به رشد ذهنی دستیابی پیدا می‌ کنند و رشد آن ها باعث می‌ شود ذهن شان به موارد جدید رهنمود شود و موضوعات جدیدی را پیدا کند پس لازم است وسیله های بازی کودک با سن و رشد و هماهنگ باشد .

برای نوزادان تا شش ماهگی چه اسباب بازی انتخاب کنیم ؟

همان طور که در قسمت‌ های بالا متذکر شدیم هر کودک در هر سنی با توجه به تغییرات جسمانی و رشدی توانایی های جدیدی پیدا می‌ کند و به همین دلیل انتخاب نوع اسباب بازی با سن و توانمندی آن ها بسیار مهم تلقی شده است. به طور مثال کودکان تا شش ماهگی رشد آن ها معطوف به رشد حسی و حرکتی است می باشد در این سنین حواس پنجگانه کودک در حال شکل‌ گیری می باشد. پس باید از اسباب بازی مناسب کودکان ۶ ماهه که بتواند حواس او را تحریک کند استفاده نمایید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسم را مطالعه نمایید )

به طور مثال جغجغه هایی که رنگی هستند و صدا از خود تولید می کنند می تواند حس بینایی و شنوایی کودک را تحریک نماید یا وسیله ای به نام دندانک که کودک با بردن آن درون دهان خود می تواند حرکت دست خود را تقویت کند و به حس لامسه خود را به تحریک وادارد.

برای کودکان تا یک سالگی چه نوع اسباب بازی انتخاب کنید ؟

در سن یک سالگی شاهد رشد حرکتی کودک خواهیم بود در این سن کودک قادر است چیز های سبک را در دست خود بگیرد و چیزی را به چیزی بکوبد بنابراین باید اسباب‌بازی را برای آن ها انتخاب کنید که متحرک باشد و کودک بتواند با حرکات دست خود آن ها را باز و بسته نماید و اسباب بازی هایی که با ضربه زدن به آن موزیکال آن را به صدا در می آید را برایشان فراهم نماید .

( در ادامه توصیه میشود مقاله فواید قصه گفتن برای کودکان را حتما مطالعه نمایید )

برای کودکان تا ۲ سالگی چه نوع اسباب بازی انتخاب کنیم ؟

اسباب بازی مناسب کودکان در سن دو سالگی باید به گونه‌ ای باشد که ضمن کامل شدن حرکات کودک روی مهارت‌ های بیانی او تاثیرگذار باشد زیرا در این سن کودک قادر به بیان کردن کلمات و جملات می‌ شود استفاده از کتاب داستان هایی که دارای عکس های هستند باعث می‌شود کودک به آن ها نگاه کند و با تعریف داستان به زبان ساده از طریق والدین رشد کلامی را در او پرورش دهید .

برای کودکان تا سه سالگی چه نوع اسباب بازی مناسب است ؟

اسباب بازی مناسب کودکان در این سن باید روی مهارت ها و توانایی های ظریف مانند انگشتان اثر بگذارد به طور مثال از اسباب بازی های مانند کامیون که کودک آن را هل بدهد یا استفاده از رنگ انگشتی می‌تواند توانایی‌ های دست کودک را قوی کند .

اسباب بازی مناسب کودکان ۵ ساله :

در این سنین کودکی از تخیلات ذهنی بهره می برد و در حال رشد آن می باشد برای پیشرفت کودک باید بازی های ذهنی مانند پازل ها استفاده از حروف و تصاویر و یا اسباب بازی هایی که شمارش نیاز داشته باشند را برایشان فراهم کنید تا بتوانند روی ذهن خود کار کنند و آن را تقویت نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه + نه =

فهرست