تماس
021-66582923

اصول برقراری ارتباط با سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
داشتن یک ارتباط خوب با سالمند چه مزیت هایی دارد؟

افراد سالمند زمانی که سن آنها بالا می رود به مراتب خیلی نمی توانند ارتباط با اطرافیان خود برقرار کنند این افراد به تدریج خود را از اجتماع عقب می کشند و تمایلی به ارتباط گرفتن با جامعه و محیط اطراف نخواهند داشت بنابراین ارتباط برقرار کردن با سالمندان بسیار سخت می شود از این رو باید یک سری از اصول برقراری ارتیاط با سالمندان را بدانید تا بتوانید با سالمند خود یک ارتباط موثر برقرار کنید با ما همراه باشید تا در این میحث به بررسی این اصول بپردازیم.

داشتن یک ارتباط خوب با سالمند چه مزیت هایی دارد؟

  • مزیت اول : افراد سالمند جز گروه های بسیار ارزشمند در جوامع ما هستند بنابراین برقرار کردن ارتباط موثر با این افراد دارای فایده های زیادی برای ما می باشد افراد سالمند معدن آگاهی و اطلاعات زیادی هستند که اگر اصول برقراری ارتباط با سالمندان را بلد باشیم می توانیم از این منبع های مهم اطلاعاتی در زندگی خود استفاده کنیم وخیلی سریع تر با استفاده از تجارب آنها به سمت پیشرفت بیشتر صعود کنیم اگر دقت کرده باشید بسیاری ازارگان ها ازافراد سالمند مجرب برای مشاوره های کاری خود از آنها سود می جویند پس استفاده کردن از تجربه افراد سالمند در پیشرفت زندگی ما بسیار مهم تلقی می شود.
  • دومین مزیت داشتن یک ارتباط خوب و موثر با سالمندان این است که این ارتباط می تواند کم و کیف زندگی ما را بالا ببرد زمانیکه این افراد را در انجام کارهایشان کمک کنیم در واقع کیفیت زندگی شخصی خود را افزایش می دهیم که این امر می تواند امید به زندگی را در سالمندان بالا ببرد.
  • سومین مزیت داشتن یک ارتباط خوب با سالمندان باعث می شود این افراد را به جمع های خانوادگی و حضور در جوامع برگردانیم و این امر می تواند در روحیه این افراد اثرات مثبتی را ایجاد کند.

اصول برقراری ارتباط با سالمندان:

یکی از مشکلات مهم که در دوران سالمندی برای افراد عارض می شود این است که گوش آنها کمی سنگین می شود و برای صحبت کردن با آنها باید کمی بلند تر صحبت کنیم پس یکی از اصول برقراری ارتباط با سالمندان این است که:

  • تشخیص بدهید کدام گوش سالمند قدرت شنوایی بیشتری دارد و از همان ست با او صحبت کنید.
  • زمانی که میخواهید با سالمند خود صحبت کنید صدای رادیو یا تلویزیون خود را کم کنید.
  • موقع صحبت کردن با سالمند سعی کنید ثابت باشید و حرکت نکنید زیرا اغلب سالمندان توجه به حرکات لب شما می کنند تا متوجه حرفایتان شوند پس اگر در حال حرکت.خوردن یا خندیدن باشید تمرکز سالمند را به هم می زنید و نمی تواند از صحبت های شما درک خوبی داشته باشد.
  • از جملات طولانی استفاده نکنید سعی کنید هنگام صحبت کردن با سالمند از جملات طویل استفاده نکنید زیرا در این صورت درک درستی از حرفای شما نخواهد داشت.
  • از دیگر اصول برقراری ارتباط با سالمندان این است که کمی بلند تر از روال همیشگی با آنها صحبت کنید ولی مراقب باشید که زیادی صدای خود را بالا نبرید.

چه نوع ارتباطی کارساز و موثر واقع می شود؟

افراد سالمند تمایل دارند با فرزندان و اطرافیان خود گفتگو کنند برای داشتن یک ارتباط موثر زمانی را برای سالمندان خود اختصاص دهید و پای صحبت های آنها بنشینید صحبت کردن سالمندان اگر راجع به گذشته باشد برای آنها بسیار مفرح و لذت بخش می باشد که یک مراقب در منزل باید به این نکته اهیمت زیادی بدهد. دلایل این فرح بخش بودن می تواند موارد زیر باشد:

  • صحبت کردن راجع به گذشته تداعی خاطرات جوانی آنها می باشد.
  • صحبت های گذشته ضمن تداعی خاطرات باعث می شود به یاد آوری آنها برای افراد مسن شادی آفرین باشد زیرا حافطه آنها یاری می کند که این خاطرات را به یاد بیاورند.
  • افراد سالمند از اینکه اطرافیان خود را نصیحت کنند حس خوبی پیدا می کنند پس لازم است برای ایجاد این حس مفید در وجود آنها از نصیحت های آنها استفاده کنید و بگذارید تجربیات خود را در اختیار شما قرار بدهند.
  • سعی کنید برای برقراری ارتباط با سالمندان از آنها پرسش کنید به طور مثال بپرسید بهترین خاطره شما در زندگی چه بوده است.

مهمترین تکنیک و اصول برقراری ارتباط با سالمندان:

از مهم ترین کلید های برقراری یک ارتباط مفید با سالمندان ایجاد کردن یک حس همدلی و هم صحبتی با فرد سالخورده می باشد اینکه شما صبور باشید و بتوانید با تمامی مشکلات سالمند کنار بیایید و راه های برقراری ارتباط صحیح را با آنها بیابید می تواند برای سالمند بسیار مفید و موثر واقع شود که این کار یکی از وظایف اصلی پرستار سالمند می باشد.

چه چیز هایی را برای ارتباط گرفتن با سالمندان باید مورد توجه قرار دهیم؟

  • زمانی که می خواهید با سالمند صحبت کنید از افراد دیگر هم برای این هم صحبتی استفاده کنید تا ارتباط جدیدی را شکل بدهید.
  • قبل از اینکه با سالمند خود وارد یک گفتگو شوید حس خستگی.بی حوصلگی را کنار بگذارید و با داشتن یک روحیه ی شاد به سمت او بروید.
  • شما می باید برای ارتباط برقرار کردن با افراد سالمند خودتان تمامی حس های پنج گانه او را قوی کنید.
  • باید توجه داشته باشید موقعی که سالمند از نظر شرایط روحی در وضعیت مناسبی قرار دارد با او وارد گفتگو و صحبت شوید.
  • رعایت این نکته که موقع صحبت کردن با سالمندان از یک زبان ساده و گرم و یک لحن بیان کاملا دلنشین استفاده کنید بسیار الزامی می باشد.
  • از دیگر اصول برقراری ارتباط با سالمندان که باید مورد توحه قرار بگیرد این است که موقع صحبت کردن با او نسبت خودتان را با شخص سالمند بیان کنید به طور مثال بگویید پدر بزرگ من امروز فلان کار را انجام داده ام یا بگویید مادر حالت چطور است؟
  • هنگام صحبت کردن سالمندان اگر جملات را به صورت اشتباه عنوان می کنند آن را اصلاح نکنید زیرا مکالمه و گفتگو بین شما قطع خواهد شد.
  • سعی کنید موقع گفتگو با سالمند در یک زمان مشخص فقط راجع به یک موضوع با او صحبت کنید زیرا سالمندان مخصوصا سالمندان آلزایمری نمی توانند چند موضوع رادرذهن خود ساماندهی کنند.
  • موقع صحبت کردن سالمند یک گوش شنوا و فعال داشته باشید و اگر در بعضی موارد منظور سالمند را درک نمیکنید اون قضیه را به او بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 + دو =

فهرست