تماس
021-66582923

کنترل حس اضطراب دندان پزشکی در کودکان

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
کنترل حس اضطراب دندان پزشکی در کودکان

زمانی که کودکان می‌ خواهند به دندان پزشکی بروند یک حس اضطراب و ترس در وجود شان پیدا می شود و بالعکس یک سری از کودکان هم احساس لذت و شادمانی دارند چیزی که در اینجا مهم تلقی شده است این است که نحوه آگاهی و اطلاع رسانی به کودکان توسط والدین چگونه بوده است. اگر والدین بتوانند یک تصور درست از دندان پزشکی به کودک خود بدهند اضطراب دندان پزشکی در کودکان تا حدود زیادی از بین می رود.

اما اگر والدین به گونه‌ ای کودک را تربیت کرده باشند که او را از پزشک و آمپول ترسانده باشند به مراتب یک نوع اضطراب در رفتن به دندان پزشکی در کودکان شکل می گیرد . ما در این مبحث به کمک کارشناسان آتیه پرستاران سلامت سعی بر این داشتیم تا با ارائه نکات کلیدی دلایل و راه های جلوگیری از ترس کودکان از دکتر و دندانپزشکی را به شما نشان دهیم . با ما همراه باشید.

چگونه می توان حس اضطراب دندان پزشکی در کودکان را کنترل کرد ؟

به راستی و درستی با کودک صحبت کنید به طور عمده کودکان و یا هر شخص دیگری در مورد چیز هایی که نمی شناسند و می خواهند در موقعیتش قرار بگیرند ترس و اضطراب در وجودشان رخنه می کند و اگر یک کودک بعد از قرار گرفتن در موقعیت از کاری که می خواهد انجام بدهد آگاهی لازم را داشته باشد و بداند که می خواهد چه کار کند مسلماً این کار را بدون هیچ اضطرابی انجام می‌دهد .

والدین باید بدانند چه چیزی باعث اضطراب کودکان آن ها می شود ممکن است یک کودک به خاطر تجربه تلخی که در گذشت داشته از رفتن به دندانپزشکی ترس داشته باشد و دچار اضطراب شود پس لازم است به درستی کودک را از درک کردن این موضوع آگاه سازید.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی دندان درد یا آبسه را حتما مطالعه نمایید ))

به چه دلیل اضطراب دندانپزشکی در کودکان رواج پیدا کرده است ؟

  • یکی از دلایل وجود اضطراب دندان پزشکی در کودکان به خاطر خجالت کودک می باشد بسیاری از کودکان به خاطر مشکلاتی که در دندان‌ های آن ها به وجود می آید مانند پوسیدگی یا خرابی دندان ها احساس خجالت می‌کند زیرا می ترسند از سمت بقیه مسخره شوند به همین دلیل از رفتن به دندانپزشکی حس اضطراب پیدا می‌کنند .
  • از دلایل دیگر اضطراب دندان پزشکی در کودکان ترس از استفاده از سوزن در این مکان می باشد اگر کودکان در ارتباط با سوزن حس وحشت دارند بنابراین باید هنگام رفتن به دندان پزشکی سوزن را از دید کودک مخفی نمایند و زمانی که می‌ خواهند برای او از آن استفاده کنند از کودک بخواهید چشم های خود را بسته نگه دارد و کودکان را نزد دندان پزشک مجرب ببرید تا تبحر لازم و بدون درد این کار را برای شما انجام دهند .
  • احساس درد داشتن می‌ تواند دلیل دیگر اضطراب کودکان باشد شاید آن ها از دیگران شنیده باشند که بعد از رفتن به دندان پزشکی احتمال دارد درد وجود داشته باشد به همین دلیل دندان پزشکان باید یک حس اطمینان را در وجود کودک حاصل نمایند و با آن ها باید طوری رفتار کند که این کار به راحتی انجام می‌ شود به این صورت کودک قبل از شروع کار دندان پزشکی می داند که چه کاری روی دندان هایش صورت می‌ گیرد و منتظر آن می باشد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های تشویق کردن کودکان به مسواک زدن را حتما مطالعه نمایید ))

چگونه کودک را قبل از رفتن به دندانپزشکی باید آماده کرد ؟

یکی از مشکلاتی که والدین یا مراقبین بچه در منزل برای بردن کودکان به دندانپزشکی با آن درگیر هستند ترسیدن بچه از دندانپزشکی می باشد که توصیه می شود قبل از رفتن به دندانپزشکی با رعایت نکات زیر کودک خود را آماده و تا حدودی از اضطراب او بکاهند. این نکات شامل :

1- گفتگو و صحبت با کودک :

اگر کودک شما به حدی بزرگ شده است که می‌ توانید با او گفتگو کنید این روش بسیار در کنترل حس اضطراب دندان پزشکی در کودکان موثر واقع می‌ شود والدین باید در مورد رفتن به دندان پزشکی با کودک صحبت کند و در مورد سوال هایی که کودک از آن ها می‌ پرسد جوابگو باشند و یک سری از اطلاعات به کودک خود بدهند مثلا بگویند در دندان پزشکی چه مراحلی انجام می شود و بگویید خود شما در کنار او هستید و او را با پزشک تنها نمی گذارید اگر توانمندی لازم در گفتگو با کودک خود را داشته باشید می توانید خیلی راحت او را برای دندان پزشکی آماده کنید .

2- همه حقیقت را به کودک نگویید :

اگر خود والدین در این زمینه دچار اضطراب می‌ شوند و از رفتن به مطب دندان پزشکی واهمه دارید این حس‌ ها را به کودک خود الغا نکنید و کل واقعیت را برایش بازگو نکنید سعی کنید با روش هایی به کودک خود آرامش بدهید روش‌ هایی مانند نفس عمیق کشیدن می‌ تواند باعث حس آرامش در کودک شود و اضطراب را از او دور کند از این طریق می توانید آمادگی لازم را در کودک خود به وجود بیاورید .

3- تعیین زمان مناسب :

اضطراب دندان پزشکی در کودکان همیشه بخاطر ترس آن ها نیست گاهی مواقع زمانی که یک کودک احساس خستگی می کند و حوصله ندارد و احساس گرسنگی می کند شما به او می‌گویید برای دندان پزشکی آماده شود در همچین مواقعی کودک ممانعت می‌کند پس لازم است یک زمان مناسب که کودک شما آمادگی دارد را تعیین کنید تا کودک بتواند با شما همراه باشد .

4- کودک را از نزد دندان پزشک متخصص کودکان ببرید :

اگر والدین کودک خود را نزد دندان پزشک مخصوص کودکان ببرند مسلما در کم شدن اضطراب کودک بسیار موثر واقع می‌ شود زیرا دندان پزشک کودکان در زمینه های روانشناسی کودک علاوه بر تخصص خود دوره‌ هایی را گذرانده است پس خیلی بهتر می‌توانند با کودک ارتباط برقرار نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

10 + 19 =

فهرست