تماس
021-66582923

افزایش اعتماد به نفس کودکان با 10 روش در منزل

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
افزایش اعتماد به نفس کودکان در منزل

یکی از وظایف مهمی که والدین و پرستار کودک در منزل دارند این است که اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنند. برای افزایش اعتماد به نفس کودکان باید طوری رفتار کنند که کودکان بتوانند راجع به احساسات خود خیلی راحت با شما صحبت کنند و اگر اشتباهی مرتکب می شوند آن را خیلی به روی آن ها نیاورند و به تلاش مجدد آن ها را تشویق کنند.

افزایش اعتماد به نفس کودکان از چه طریقی تقویت می شود ؟

یکی از مهمترین وظایف والدین و همچنین خدمات پرستاری کودک در منزل این است که نگذارند اعتماد به نفس کودکان پایین بیاید . چون پایین آمدن اعتماد به نفس در سنین پایین می تواند لطمه های جبران ناپذیری در زندگی افراد به وجود بیاورد. در زیر انواع روشهای مفید و کارشناسی شده را برای افزایش اعتماد به نفس کودکان را برای شما شرح می دهیم.

1- حق انتخاب دادن به کودک :

یکی از راه‌ کارهای تقویت اعتماد به نفس در کودکان این است که به کودک خود حق انتخاب بدهیم و بگذاریم در مواردی تصمیم‌ گیری کنند یاد دادن تصمیم‌ گیری در بعضی امور از دورانی که کودک به مدرسه می رود آغاز می‌ شود و رفته رفته اوج می‌ گیرد والدین باید با دادن حق انتخاب و تصمیم گیری در امورات ساده مانند انتخاب صبحانه در خوردن عسل با خامه یا نیمرو بتوانند کودک خود را از سنین پایین به گونه ای تربیت کنند تا اعتماد به نفس وی بالا برود و در آینده بتواند برای مسائل مهم تصمیم گیری های جدی داشته باشد .

2- انجام کارهای شخصی را به گردن کودک بیندازید :

لازم است والدین در بعضی از موارد خود را کنار بکشند کمی صبور باشند تا کودک خودش کار های شخصی از جمله لباس پوشیدن ، کفش پوشیدن و غذا خوردن را انجام دهد باید قبل از این که کودک به مدرسه برود این وظایف و کارهای شخصی را که بتواند انجام بدهد دلیل این که با انجام این امورات ساده می تواند مهارت های جدیدی را آموزش ببیند و شخصیت قوی تری را برای خودش ایجاد کند این عامل می‌ تواند باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان شود .

3- آگاه کردن کودک به بی نقص نبودن کسی :

بسیاری از کودکان در جمع هم سن و سالان ، خود را با یکدیگر مقایسه می کنند و در صدد این هستند که خود را از نظر برتری به همدیگر ثابت کنند و تلاش‌ های زیادی در این زمینه به حالت رقابتی انجام می‌ دهند والدین باید به کودک خود توضیح بدهند و این قضیه را واضح و روشن برایشان بازگو کنند که هیچ کس بی نقص نیست و نمی‌تواند از هر لحاظ کاملا فوق العاده باشد و به گونه ای با او رفتار کنید که اگر اشتباه را مرتکب شد احساس بی‌ ارزشی نکند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله فواید قصه گفتن برای کودکان را حتما مطالعه نمایید )

4- از تعریف های اغراق‌ آمیز کودک بپرهیزید :

کودکان خیلی باهوش هستند و اگر شما در صورت انجام کاری از طرف کودک خود به صورت الکی و یا خیلی بی مورد از او تعریف کنید متوجه این حس کاذب خواهد شد این حس کاذب اعتماد به نفس او را کاهش می‌ دهد سعی کنید در قبال کارهای خوب و خلاقی که انجام می‌ دهد به موقع و به راستی از او تعریف کنید تا اعتماد بنفس او را افزایش بدهید .

5- مشارکت دهی کودک در انجام کارهای منزل :

والدین باید از کودکان خود بخواهند که در کارهای منزل به آن ها کمک کند انجام یک سری از کارها که با سن و فعالیت کودک متناسب باشند مانند چیدن میز ،یا جدت کردن لباس های کثیف می تواند یک حس برتری و شایستگی درون کودک ایجاد نماید و باعث شود کودک در آینده بتواند توانایی این را پیدا کند که مسائلش را حل و فصل نماید و به همین منوال اعتماد به نفس کودکان بالاتر می رود .

6- عدم قیاس کودک با دیگران :

اگر والدین کودکان خود را با دیگران مقایسه کنند و ویژگی های مثبت آن را به کودک خود بکشند این رفتار باعث می‌ شود کودک اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند شما برای تقویت اعتماد به نفس کودک خود باید در صدد کشف و توانایی های کودک برآیید و برای او ارزش قائل شوید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله فواید یوگا برای کودکان و نوجوانان را مطالعه نمایید )

7- با کودک خود رابطه قوی داشته باشید و زمان خود را با او سپری کنید :

یکی دیگر از راه کارهای ساده‌ ای که می‌ توانید اعتماد به نفس کودک خود را بالا ببرید این است که یک رابطه قوی و صمیمانه با کودک خود برقرار کنید و سعی کنید برای کودک خود وقت بگذارید و با او هر چند اندک به بازی بپردازید این روش می تواند باعث شود که کودک شما در مراحل و زمینه های متفاوت زندگی اش از اعتماد بنفس بالا بهره مند گردد .

8- به سوالات کودک خود جواب دهید :

پاسخگویی به سوالات کودک از مواردی است که باعث می شود کودک شما روحیه کنجکاوی او پرورش پیدا کند و باعث تقویت اعتماد به نفس آن ها شود .

9- پرهیز از تنبیه و تحقیر کودک در جمع :

اگر کودک شما کاری را انجام می‌ دهد که اشتباه است شما نباید در جمع به او تذکر بدهید و او را تحقیر کنید زیرا میزان اعتماد به نفس او در میان جمع کاهش پیدا می‌ کند و تحقیر می‌ شود از این رو در خلوت و با لحنی مناسب آن را گوشزد نماید .

10- کودکان خود را با کلمات محبت آمیز صدا بزنید :

والدین اگر کودک خود را با لحنی محبت آمیز صدا بزند و از القابی مانند عزیزم و گلم استفاده نمایند ضمن خوشحالی کودک شخصیت او را در میان اطرافیان بالاتر می‌ برد و همین مسئله اعتماد به نفس کودک تقویت می‌ کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 − 1 =

فهرست