تماس
021-66582923

افزایش اشتهای کودک با موارد آموزشی برای مراقبین کودک

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
افزایش اشتهای کودک

افزایش اشتهای کودک یکی از مباحثی است که بیشتر والدین با آن درگیر هستند. متاسفانه نیمی از والدین از بی اشتهایی و غذا نخوردن کودک شان گله‌مند هستند از این رو کودکان برای رشد و نمو در دوران طلایی زندگی خود نیازمند غذای مناسب و غنی هستند. مادران می‌توانند در این زمینه خلاق باشند که بشقاب غذا یا میوه کودک را تزئین کنند و به شکل خاصی از حیوانات بچینند و یا می‌توانند از ظروف رنگارنگ برای تغذیه کودکان استفاده کنند. استفاده از این موارد کمک زیادی در افزایش اشتهای کودک خواهد کرد.

اما در کنار همه این موارد می توانید از طب سنتی و درمان گیاهی برای از بین بردن این عارضه در کودکان کمک بگیرید .

علت کم اشتهایی کودکان و نداشتن تغذیه مناسب:

نیمی از کودکان از چاقی و پرخوری رنج می برند و نیمی دیگر هم از نخوردن و کم اشتهایی. شما والدین عزیز و حتی پرستار و مراقبت کودک در منزل برای درمان این ۲مورد می توانیداز طب سنتی کمک بگیرید اما در این جا می‌خواهیم از کودکان صحبت کنیم که علاوه بر اینکه کم غذا هستند و موجب ناراحتی و استرس والدین هم شده اند ،دچار کم وزنی و استپ وزنی هم هستند.

یعنی در یک مدت طولانی مشخص کودک نه تنها به قدش اضافه نشده بلکه به وزنش هم اضافه نشده است. ما برای درمان این کم اشتهایی کودکان در ابتدا باید مشکلات گوارشی کودکان را در این زمینه مورد بررسی قرار بدهیم وبعد درمان را باتوجه به طب سنتی شروع کنیم همه ی عوامل مورد بررسی را برای شما بازگو می کنم .

  • آیا کودک دچار یبوست است
  • آیا کودک رنگ پریده است
  • آیا کودک شما بی حال و ضعیف است
  • آیا کودک شما مدام دچار استفراغ و اسهال است .

مواردی که در بالا گفته شد باعث می‌شود که کودک یا فرزند شما از خوردن غذا امتناع کند و یا به عبارتی با غذا قهر کند .

پس ما با در نظر گرفتن این موارد و درک درست از بیماری و با از بین بردن مشکلات کودک خود به درمان آنها پی می‌بریم. افزایش اشتهای کودکان در کنار طب سنتی و گیاهان دارویی تاثیر بسیار زیادی دارد و کودک را ترغیب به خوردن غذا می کند که آنها را برای شما بازگو خواهم کرد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله راهکارهای غذا دادن به کودکان بد غذا را حتما مطالعه نمایید )

انواع داروی گیاهی پرکاربرد برای درمان کم اشتهایی کودکان:

1- استفاده از داروی گیاهی آویشن برای افزایش اشتهای کودک

این گیاه خاصیت درمانی زیادی دارد از جمله از بین بردن اختلالات سرماخوردگی، افزایش وزن، از بین بردن یبوست در کودکان. مصرف این گیاه می‌تواند یبوست در کودکان را تا حد زیادی از بین ببرد یا به عبارتی باعث پاکسازی روده در کودکان می‌شود.

مادران از این گیاه دارویی می‌توانند به عنوان دمنوش به کودک خود بخورانند و یا به صورت خشک شده استفاده کنند. به این صورت که آن را می توانید با ماست مخلوط کنید و به کودک خود بدهید این گیاه خاصیت آنتی باکتریال هم دارد.

2- استفاده از زنجبیل در درمان بی اشتهایی کودکان

علت همه بی اشتهایی کودکان می‌تواند از سردی هم باشد زنجبیل دارویی با طبع گرم است و میتواند سو هاضمه را هم از بین ببرد و در بدن تعادل ایجاد کند زنجبیل را می‌توانید در آب جوش کتری و يا سماور خود بیندازید و هر بار با خوردن چای یا دم نوش از آن مدام مصرف کنید و یا می توانید درون غذاها به صورت رنده شده و یا پودر شده بریزید .این دارو به شدت سردی را می‌برد و تاثیر بیشتری روی کودکان دارد .

3- استفاده از ترخون در درمان بی اشتهایی کودکان

این دارو را می‌توانید به صورت خشک تهیه کنید و بر روی ماست بریزید. این داروی گیاهی طمع دلپذیری به ماست می‌دهد. استفاده از بابونه ، استفاده از شیرین بیان ، استفاده از پونه کوهی، استفاده از سماق هم بی تاثیر نخواهد بود.

4- استفاده از جو برای افزایش اشتهای کودک

استفاده از جو دوسر برای تهیه سوپ و غذاهای دیگر برای کودکان ارزش غذایی بالایی دارد. والدین از جو به کرات استفاده کنید تاثیر این ماده غذایی گیاهی را به سرعت می‌توانید در کودک خود مشاهده کنید این غذا طبع بسیار گرمی دارد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله بی اشتهایی عصبی در کودکان و راه های درمان آنرا حتما مطالعه نمایید )

چند توصیه مهم برای والدین و همچنین پرستار کودک در منزل :

  • والدین عزیز توجه داشته باشند که داروی گیاهی را هرگز باهم مخلوط نکنند چون باعث تداخل می‌شود و همچنین موجب مشکلات جدید در کودکان می‌شود. والدین باید گیاهان دارویی را به صورت جدا مصرف کنند برای مثال اگر به کودک برای صبحانه از دم نوش استفاده کردید دیگر تا شب مجاز به مصرف داروی گیاهی دیگری نیستید. فاصله مصرف دارویی گیاهی باهم بین ۶ تا ۸ ساعت است .
  • کودکان قبل از صرف صبحانه و به صورت ناشتا می‌توانند از شربت خاکشیر استفاده کنند تا به پاک سازی روده ها کمک زیادی بشود.
  • کودکان نباید ریزه خواری داشته باشند تا بتوانند وعده‌های اصلی غذای خود را بخورند.
  • کودکان باید خواب منظم وعمیق شبانه داشته باشند. برای راحتی خواب شبانه می‌توانید با روغن بادام شیرین یا روغن بنفشه برای ماساژ نوک بینی کودک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 2 =

فهرست