تماس
021-66582923

راه های افزایش روحیه بیماران سرطانی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
راه های افزایش روحیه در بیماران

افزایش روحیه بیماران سرطانی میتواند بهترین درمان برای آنها باشد. بیماران سرطانی با داشتن یک روحیه خوب میتوانند سیستم ایمنی و دفاعی بدن خود را بالا ببرند. این مسئله یعنی بالا رفتن سیستم ایمنی بدن باعث میشود فرد سرطانی بدنش برای مقابه با سلول های سرطانی مقاومت بیشتری پیدا کند. پس داشتن یک روحیه قوی و حفظ آن مهمترین رکن در بهبودی بیماران است.

هدف ما از تهیه و ایجاد این مقاله آموزشی که با کمک و تلاش کارشناسان مرکز پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت تهیه شده، در درجه اول کمک به خود بیماران و در مرحله بعد کمک به اطرافیان بیمار مخصوصا افرادی که به عنوان پرستار منزل وظیفه ی مراقبت از بیماران سرطانی را دارد ، می باشد . پس پیشنهاد می شود تا پایان این مبحث ما را همراهی نمایید.

آیا میتوان در زمان بروز سرطان روحیه خود را حفظ کرد؟

بیماری سرطان همان طور که از نام آن بر می آید باعث ایجاد ترس و وحشت در میان افراد شده است. بیمارانی که دچار سرطان میشوند از نظر پزشکان باید از بیماری خود به طور کامل اطلاع پیدا کنند و مخفی کردن آن کار درستی به حساب نمی آید.

افزایش روحیه بیماران سرطانی با راه کارهایی که پزشک ارائه میدهد:

در جوامع امروزی با توجه به عواملی مانند استفاده از سیگار، فشار روانی و مواد غذایی ناسالم، بروز سرطان در سنین مختلف بسیار همه گیر شده است. اگر تشخیص این بیماری در موقع مناسب آن اتفاق بیفتد، روند درمانی برای آن با موفقیت بیشتری حاصل میشود.

پزشک تنها فردی است که به طور کامل از نوع بیماری فرد آگاهی دارد و او میتواند با درست ادا کردن حرف های خود به بیمار، باعث ایجاد روحیه در او شود. بنابراین وجود پزشک برای حفظ روحیه در بیماران سرطانی نقش مهمی را ایفا میکند.

رابطه بین حفظ روحیه در بیماری سرطانی و داشتن طول عمر بالا:

بروز بیماری سرطان باعث میشود تعداد بسیار زیادی از مردم دچار افکار بیهوده و پوچ شوند و نگرانی های فکری در آنها، افسردگی را برای آنها به همراه داشته باشد. بنابراین طبق نظر کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت به اطرافیان و پرستاران منزل توصیه میشود برای حفظ روحیه، بیماران را هرگز تنها نگذارید و آنها را در میان جمع دوستان خود ببرید. این کار باعث افزایش مدت زمان عمر بیمار خواهد شد زیرا با شاد زندگی کردن میتوانند در برابر بیماری خود مقاومت بیشتری داشته باشند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی چگونه می توانیم به فرد افسرده کمک کنیم ؟ را حتما مطالعه نمایید ))

عوض شدن خلق وخوی در بیماران سرطانی :

افرادی که دچار بیماری سرطان میشوند به صورت ناخوداگاه تغییراتی در اخلاق آنها به وجود میآید، با تندی با دیگران برخورد میکنند و نسبت به رفتار های دیگران حساسیت زیادی پیدا میکنند و روحیه آنها شکننده میشود.

بروز این بیماری از یک طرف، دردهای ناشی از سرطان از طرف دیگر و عارضه های حاصل از شیمی درمانی، همگی بازتاب تغییر رفتاری فرد مبتلا به سرطان میباشد. بنابراین اطرافیان مخصوصا پرستارانی که وظیفه ی خدمات پرستاری و مراقبت در منزل را برعهده دارند باید بیماران سرطانی خود را درک کنند و با آنها مدارا کنند .

عصبانیت و نگرانی های شدید که بر رفتار بیمار غالب میشود میتواند سیستم دفاعی بدن او را کاملا تضعیف کند این مسئله در بهبودی بیمار تاثیر منفی دارد. اگر بیمار از تمامی این مسائل اطلاع کافی داشته باشد میتواند بر خشم و نگرانی و عصبانیت خود کنترل داشته باشد.

جنبه های شناختی روان شناسی سرطان:

بعضی از افراد مبتلا به سرطان، بیماری خود را انکار میکنند و با رفتارهای پرخاشگرانه حاضر به همکاری با پزشک خود برای درمان بیماری نیستند و به مرور دچار افسردگی میشوند و تغییراتی که در ظاهر بیمار رخ میدهد برای آنها بسیار ناراحت کننده است.

این تغییرات ظاهری، میتواند ریختن موهای سر باشد که برای بیمار خانم باعث پایین آوردن اعتماد به نفس او در نزد اطرافیانش میشود. حال این اطرافیان هستند که با برخورد درست میتوانند اعتماد به نفس و روحیه او را بالا ببرند. اعضای خانواده و پرستار منزل باید با دیدن این موارد این اطمینان را به بیمار خود بدهند که ریزش موی او خیلی در ظاهرش تغییری ایجاد نکرده و او مانند سابق جذاب و دوس داشتنی است.

یکی دیگر از جنبه های روان شناختی سرطان این است که فرد بیمار با انجام ورزش هایی که متناسب با توان او باشد میتواند هم بر فشار روانی و افسردگی خود غلبه کند و هم عوارض ناشی از داروهای شیمیایی را به حداقل برساند. راه دیگر علاقه نشان دادن به هنر و کارهای هنری میباشد که میتواند به حفظ روحیه در بیماران سرطانی کمک شایانی بکند. پس حتما پیشنهاد می شود اطرافیان و افرادی که وظیفه خدمات پرستاری در منزل از بیماران سرطانی را دارند حتما با این دو روش سعی کنند روحیه بیمار خود را بالا ببرند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی چگونه از یک بیمار شیمی درمانی در منزل مراقبت کنیم ؟ را حتما مطالعه نمایید ))

تاثیر جملات معجزه آسا برای روحیه و درمان بیمار سرطانی

تاثیر جملات معجزه آسا برای روحیه و درمان بیمار سرطانی :

یکی از راه های مراقبت و نگهداری از بیماران سرطانی نوع صحبت کردن با آنها می باشد . یک پرستار منزل حتما سعی کند هنگام صحبت کردن با بیمار خود از جملات مثب استفاده نماید. بنا بر نظر کارشناسان مراقبت پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت، صحبت کردن با بیماران سرطانی کمی سخت به نظر میرسد. اینکه چگونه و چه جملاتی برای روحیه دادن به بیمار بکار ببریم تاثیر مهمی در روند درمان او خواهد داشت بنابراین باید هنگام صحبت با آنها دقت لازم را داشته باشیم.

گفتن جملات ساده میتواند کمک بزرگی به بیمار بکند این جملات مانند: من به خاطر داشتن قدرتی که در وجود شماست به خود میبالم. گفتن این جمله خیلی ساده میتواند برای فرد بیمار امیدواری را در پیش داشته باشد یا گفتن جمله ای مانند:

من هر روز برای شما از خدا طلب عافیت میکنم ، میتواند این حس را در درون بیمار به وجود بیاورد که او در فکر و دعای کسی قرار دارد و با داشتن این حس میتواند آرامش درونی داشته باشد. همچنین خنداندن بیماران مبتلا به سرطان باعث تقویت روحیه آنها میشود.افرادی که وظیفه مراقبت و نگهداری و یا پرستاری از بیمار را دارند، سعی کنند با تعریف حرف های خنده دار او را شاد کنند. خندیدن از درمان های بسیار مهم در سرطان است.

نکته مهم برای خانواده ها و پرستار بیمار در منزل که وظیفه ی نگهداری از بیمار را برعهده دارند این است که اگر از بیمار سرطانی مراقبت میکنند، مواظب خودشان باشند و خود را فراموش نکنند چون دیدن خستگی و ضعف شما توسط بیمار، وضعیت او را بهم میریزد.

راه کارهای زیر باعث افزایش روحیه بیماران سرطانی می شود :

ما در اینجا به چند راه کار مهم و تاثیر گذار برای افزایش روحیه بیماران سرطانی اشاره کردیم. پیشنهاد می شود حتما پرستاران منزل با کمک اطرافیان بیمار این موارد را انجام دهند تا روحیه بیمار خود را بتوانند بالا نگه دارند.

  • انجام صله رحم و رفت و آمد با آنها
  • ورزش کردن بسیار مناسب است
  • وادار کردن بیمار به انجام فالیت های خود و منع بیکاری
  • حرف های بیمار سرطانی را فقط گوش دهید وبحث نکنید
  • آرام نگه داشتن محیط خانه
  • مسافرت رفتن

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

مرکز پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − 12 =

فهرست