تماس
021-66582923

امید به زندگی در سالمندان با روانشناسی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
امید به زندگی در سالمندان با شیوه های روانشناسی متفاوت

امید به زندگی در سالمندان : امید داشتن یعنی داشتن یک اراده به سوی هدف مشخص و راه های وبرنامه ریزی هایی که شخص برای رسیدن به آن هدف انجام میدهد وقتی یک شخص امید به زندگی داشته باشد یعنی برای زندگی خود هدف دارد امید داشتن بدون هدف امکان پذیر نیست شخصی که برای زندگی خود هدف داشته باشد راه های متفاوتی برای دستیابی به این هدف خود انتخاب میکند تحقیقات نشان داده که امید به زندگی رابطه متقابلی با عملکرد انسان دارد به این صورت که اگر انسان امید به زندگی اش بالا باشد متقابلا به توفیق های بیشتری در زندگی خود دستیابی پیدا میکند.

امید به زندگی و نقش آن در سلامت سالمندان:

امید به زندگی در سالمندان نقش بسیار مهمی را برای آنها ایجاد میکند ومیتواند با بسیاری از بیماری هایی که در دوره سالمندی به افراد مسن عارض میشود مقابله کند. امید به زندگی در سالمندان نه تنها انگیزه وتحرک در آنها را به وجود می آورد بلکه میتواند از بروز بیماریهایی نظیر افسردگی، ناامیدی وحتی خود کشی در آنها جلوگیری نماید. حتی امید به زندگی توانسته است در افراد سالمند بیماری های سخت و دشواری مانند سرطان را درمان کند و نقش مثبتی در درمان آن ایجاد کند. وقتی به فرد سالمند بروز یک بیماری سخت را به او اطلاع میدهند اگر امید به زندگی داشته باشند با شنیدن این بیماری ناراحتی کمتری احساس میکنند وسعی میکنند با شرایط ایجاد شده کنار بیایند و برای برطرف کردن بیماری خود تلاش میکنند.

شیوه های افزایش امید به زندگی در سالمندان:

روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که در هر شخصی امید به زندگی وجود دارد اگر در زمانی شخص با برخورد با مسائلی امید خود را از دست بدهد باز هم راهی برای به وجود آوردن امید در افراد وجود خواهد داشت راه های وجود دارند که میتوان امیدواری را در وجود افراد افزایش داد وبه آنان آموزش های لازم جهت تقویت امید داده میشود این شیوه در درمان بیماری افسردگی در میان سالمندان بسیار موثر واقع شده است و از شدت درجه آن بسیار کم کرده است .

راه های افزایش امید در سالمندان عبارتند از :

  • مثبت فکر کردن
  • حضور فرد سالمندان در بحث های مشاوره روان شناسی
  • استفاده کردن از جملاتی که امید دهنده باشد.

روان شناسی چه تاثیری برافزایش امید در زندگی سالمندان دارد؟

امید داشتن به زندگی یکی از مسائل خیلی مهم در زندگی است که به اشخاص کمک میکند بتوانند با مشکلاتی که در سر راه آنها به وجود میاید تسلط برای رفع آن پیدا کنند وباعث میشود افراد احساس رضایتمندی و خوشحالی در زندگی خود داشته باشند اما با شرایط سخت زندگی کنونی و وجود مشکلات فراوان در زندگی احتمال دارد افراد سالمند امید به زندگی خود را از دست بدهند از این رو مشاوره گرفتن از یک روان شناس میتواند باعث شود که امید به زندگی در سالمندان افزایش پیدا کند. مشاوره میتواند به شما کمک کند تا به مسائل مثبت فکر کنید و بتوانید هدف های مورد نیاز خود را بشناسید و امید در زندگی خود را به مراحل بالاتر برسانید.

چگونه میتوان در سالمندان امید به زندگی را بالا برد؟

همانطور که میدانید زمانی که سن افراد سالمند بالا میرود و در زمان باز نشستگی در خانه میمانند و ازفعالیت های بیرون از خانه به دور میمانند ممکن است آستانه تحمل این شرایط در آنها پایین بیاید و احساس سربار بودن بکنند و به طور کلی انگیزه و امید به زندگی در سالمندان افت پیدا کند در این گونه موارد این افراد اعضای خانواده هستند که باید امید را در آنها زنده نگه دارند .

روشهایی که افراد خانواده سالمند میتوانند امید به زندگی در سالمندان را بالا ببرند شامل موارد زیر میباشد:

  • انجام معاینات در دوره های مختلف: بردن سالمند نزد پزشک در فواصل زمان معین باعث میشود مشکلات جسمی و روحی آنها برطرف شود و در روحیه وامید به زندگی آنها تاثیر مثبت میگذارد.
  • بالا بردن روحیه اعتماد به نفس سالمند: اگر اعضای خانواده با فردسالمند خود طوری رفتار کنند که فرد سالمند متوجه شود هنوز هم برای اعضای خانواده خود دوست داشتنی ومورد احترام است اعتماد به نفس او بالا میرود و این خود امی به زندگی در سالمندان را به وجود میاورد.
  • صحبت کردن در مورد برنامه های روزانه سالمند : سعی کنید راجع به برنامه های روزانه سالمند با او صحبت کنید به طور مثال از دیدن فیلم ویا گوش دادن او به خبرهای تلویزیون از او سوال بپرسید و بخواهید برایتان آن را بازگو نماید.
  • ایجاد آرامش روحی : اعضای خانواده باید سعی کنند آرامش روحی برای سالمند خود به وجود بیاورند برای این مسئله هرگز از مشکلات و سختیهای که در زندگی خود دارید با آنها صحبت نکنید زیرا آنها بسیار حساس هستند و باعث مکدر شدن روح وروان آنها میشود.
  • با سالمند خود به میهمانی یا سفر بروید. وقتی سالمند ببیند وجود او بسیار ارزشمند است که او را در میهمانی های خود میبرید و با او به مسافرت میروید حس ناامیدی را از او دور میکنید.
  • افراد خانواده باید وقت خود را طوری تنظیم کنند که اگر فرد سالمند قصد رفتن به نزد پزشک برای ویزیت شدن را داشت او را همراهی کنید این همراهی باعث میشود که سالمند فکر کند که او را دوست دارید وبرایش وقت میگذارید واین مسئله میتواند امید به زندگی در سالمندان را افزایش دهد.
  • دیدار سالمند در موقع مناسبت های مهم مانند روز پدر یا روز مادر میتواند اعتماد به نفس را در آنها بالا ببرد و روحیه امید به زندگی رادر آنها پرورش دهد.
  • استفاده از پرستار منزل : داشتن پرستار سالمند در منزل باعث می شود سالمندان دیگر احساس سربار بودن نکنند . پرستار در منزل می تواند کلیه امور منزل را برای سالمند شما انجام دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − هفت =

فهرست