تماس
021-66582923

انحراف ستون فقرات یک نوع اختلال محسوب می شود که هنگام بروز آن ستون فقرات به سمت چپ و یا راست خمیده می شود و صاف بودن آن ها در یک راستا منحرف می‌ شود که به اصطلاح به آن اسکولیوز گفته می‌ شود و معمولاً در افرادی که در سن بلوغ هستند شکل می‌ گیرد.

ستون فقرات جزو مهم ترین ساختار بدن انسان می باشد و حرکت کردن بدن به قسمت های مختلف را ممکن می سازد بنابراین سلامت آن بسیار حائز اهمیت باشد اگر ستون فقرات شما با انحراف مواجه شده است توصیه می کنیم تا پایان بحث که توسط کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده است ما را همراهی کنید تا درمان و دلیل انحراف ستون فقرات را برای شما عزیزان باز کنیم.

شکل‌گیری انحراف و یا اسکولیوز ستون فقرات :

انحنا و خمیدگی که در ستون فقرات ایجاد می‌ شود در هر شخصی ممکن است متفاوت باشد در یک فرد ممکن است به صورت خفیف و جزئی و در دیگری شدت داشته باشد. کج شدن ستون فقرات گاهی مواقع فقط در قسمت مهره های کمر ایجاد می‌ شود و گاهی مواقع در قسمت بالایی ستون مهره ها در قسمت گردن در شکل می گیرد و در بعضی مواقع به حالت یک اس از بالا تا پایین مهره‌ ها را دچار انحراف می کند .

انواع شکل گیری انحراف ستون فقرات :

۱) اسکلولیوز که به خاطر نحوه عملکرد و ستون فقرات شکل می گیرد ارتباطی به شکل ساختار ستون مهره ها ندارد :

در این نوع از انحراف ستون فقرات شکل ظاهری ستون فقرات کاملاً نرمال به نظر می‌ آید اما اختلال در آن در نواحی دیگر بدن از جمله متفاوت بودن اندازه ساق پا ،انقباضات عضلات کمر دیده می‌ شود که در این نوع عارضه اختلال کاملا جزئی می باشد و در صورتی که فرد به سمت جلو خم شوید شما دیگر این انحنا را نمی بینید.

۲)شکل گیری انحراف و خمیدگی ستون فقرات به خاطر شکل ساختاری ستون مهره می باشد :

در این نوع انحراف خمیدگی فرد به وضوح دیده می شود و ثابت قرار می گیرد.

۳) منحرف شدن ستون فقرات به صورت شناسایی نشده :

درصد کمی از این نوع اختلالات هنوز به درستی شناسایی نشده‌ اند.

۴) بروز مشکلات عصبی در قسمت عضله فرد :

انحنایی که در ستون فقرات به وجود می آید احتمالا بر اثر فشارهای عصبی که روی مفصل کمر ایجاد می‌ شود مانند فلج شدن ، عدم کار کردن نخاع فرد را لا انحنا مواجه می کند.

۵) اختلال ایجاد شده در قسمت عضلات و استخوان ها :

اگر‌ به قسمت استخوان و یا عضله فرد آسیب یا خدشه وارد شود می تواند حالت اصلی ستون فقرات را با اختلال ایجاد کند و آن را منحرف نماید.

۶) بروز اختلالات مادر زادی در شخص :

اگر مشکل مادر زادی باشد و فرد به انحراف ستون فقرات مبتلا شده باشد دلیل آن این است که کودک در داخل رحم مادر استخوان‌ های او رشد طبیعی و نرمال نداشته است.

( در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت های ضروری بعد از جراحی ستون فقرات را مطالعه نمایید )

درمان و دلیل انحراف ستون فقرات

علائم و نشانه های انحراف ستون فقرات :

زمانی که کج شدن ستون فقرات در مرحله اول قرار می‌ گیرند معمولاً درد یا نشانه خاصی در فرد بروز نمی‌ کند زیرا علائم حاصل از این اختلال به صورت تدریجی شکل می گیرد و زمانی که فرد به سمت پایین خم می شود شما می توانید این انحراف را به وضوح تشخیص بدهید که معمولاً در کودکان در حال بلوغ شکل می‌ گیرد که با گذشت زمان شدید تر می‌ شود و به طوری که ممکن است اعتماد به نفس کودک را پایین بیاورد از این رو باید پزشک او را معاینه کند تا این اختلال شدید تر نشود و برای درمان آن اقدامی صورت بگیرد.

انحنای ستون فقرات (Curvature of the spine) درد های خفیفی در قسمت ستون فقرات کمری به وجود می‌ آورد و ماهیچه‌ های آن تعادل لازم را نخواهند داشت و دارای نشانه‌ های از جمله :

۱) هنگام شکل‌ گیری اسکولیوز استخوان های دنده و شانه فرد حالت بر آمدگی پیدا می کند و ممکن است یکی از شانه ها بالاتر از دیگری دیده شود

۲) منحنی ستون فقرات اگر در قسمت ستون مهره های کمر ایجاد شده باشد باعث می‌ شود ساق پای فرد از ساق دیگر او دیگر کوتاه تر به نظر برسد که اگر این مورد درمان نشود می‌ تواند در آینده مشکلات حاد تری را برای کودکان از جمله مشکلات تنفسی و قلبی و درد های شدید را برایشان به وجود بیاورد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت از افرادی که دیسک کمر عمل کرده اند را مطالعه نمایید )

درمان انحراف ستون فقرات :

درمان انحراف ستون فقرات شامل مراقبت کردن ، کاربرد بریس ، انجام عمل جراحی می باشد و هدف درمان این است که اگر اسکولیوز خفیف باشد با استفاده از درمان از حاد شدن آن جلوگیری شود اگر انحراف شدید باشد برای مفصل های کمری استحکام و تقویت انجام شود.

۱) درمان از طریق مراقبت در منزل :

خفیف بودن انحراف درمانی نیاز ندارد فقط نیاز به مراقبت ویژه دارد که با معاینات پزشک صورت می گیرد که باعث تشدید شدن آن نشود ورزش هایی را که یک متخصص برای درمان آن توصیه می‌ کند باید انجام شود تا از شدت آن ها جلوگیری نماید.

۲) درمان با کاربرد بریس :

استفاده از بریس در روی مفصل کمر می‌ تواند برای درمان اسکولیوز مورد استفاده قرار بگیرد این وسیله می‌ تواند به گونه‌ ای باشد که فرد در همه حالتی از آن استفاده کند و فعالیت های روزانه خود را انجام دهد و فقط درصورت استحمام آن را خارج نماید .

۳) درمان با روش انجام عمل جراحی :

زمانی که انحراف شدید باشد پزشک از روش جراحی استفاده می کند که طی آن پیوند استخوان صورت می‌ گیرد و برای صاف نگه داشتن ستون فقرات از پروتز استفاده می‌ کنند که باید هر ۶ ماه تعویض شود زیرا کودک در حال رشد است و متناسب با رشد کودک تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × یک =

فهرست