تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار کودکپرستاری در منزل

رفع انسداد روده در نوزادان با نکات مراقبتی و پرستاری نوزاد

اندام نوزادان به‌ طور آهسته در شکم‌ مادر شکل می‌گیرد و به تکامل می‌رسد، اما اگر قسمتی و حتی بخش کوچکی از اندام نوزاد شکل نگیرد و یا به طور جزئی دچار نقص شود عملکرد صحیح آن اندام را مختل خواهد کرد مانند بیماری انسداد روده در نوزادان که می‌خواهیم گام به گام علت این مشکل همراه با نکات مراقبت و پرستاری نوزاد را بررسی کنیم.

روده دارای دو قسمت بزرگ و کوچک است و هر کدام از این بخش ها به قسمت های دیگر تقسیم می شوند .

روده کوچک نیز از سه قسمت تشکیل شده و مانند کانال به هم متصل بوده و راهی برای عبور غذا وجود دارد. اگر در هر قسمتی از این بخش‌ها راه کانالیزه به درستی انجام نشود انسداد روده بروز خواهد کرد. در نوزادان مبتلا به انسداد روده نیز به این شکل است که روده نوزاد آنطور که لازم است رشد نکرده و قسمتی از آن یا به طور کامل مسدود شده است و امکان بروز این اتفاق در هر قسمتی از روده نوزاد امکان پذیر است.

علت ایجاد انسداد روده در نوزادان:

علت های گوناگونی برای ایجاد این بیماری است مانند بیماری های عروقی، اختلال در ژن و بیان شد ن آنها .

آیا انسداد روده در نوزادان شیوع دارد؟

براساس نظریه کارشناسان موسسه پرستاری کودک انسداد روده برعکس نفخ و کولیک و زردی که در بیشتر نوزادان هست در نوزادان دیگر رایج نیست و امکان برطرف شدن این بیماری نیز جراحی است و تفاوتی ندارد که این عمل در کجا و کدام قسمت رود اتفاق افتاده است پس باید جنین را تا چند هفته در بیمارستان بستری کرد.

مسدودیت روده چگونه قابل شناسایی است ؟

این بیماری آثاری دارد که می توان در هنگام بارداری با انجام عمل سونوگرافی به آن پی برد و حتی قبل از بارداری از نظر کروموزوم و ژن آزمایشات ژنتیکی را انجام داد. آثار این بیماری گشاد شدن روده و افزایش مایع آمنیو تیک است.

آیا این بیماری قبل از تولد جنین سلامتی او را تهدید می‌کند؟

بستگی به این دارد که بیماری مسدودیت در کجا رخ داده است اگر این مشکل در قسمت بالای روده باشد نوزاد میتواند مایع آمنیوتیک ای را بخورد و این مشکل باعث ایجاد زایمان زودرس می‌شود اما اگر در قسمت پایین روده باشد واز مایع آمنیوتیک پر شده باشد ، خیلی خطری را برای سلامتی جنین به همراه ندارد و در موارد خیلی کم امکان دارد روده گره خورده و باعث قطع جریان خون شود .

اگر این مشکل در نوزاد وجود داشته باشد چه زایمانی گزینه بهتری برای مادر و بچه است؟

اگر مشکلی نوزاد نداشته باشد نیازی به زایمان قبل از تاریخ مشخص شده نیست اما اگر کودک مشکل داشته باشد سزارین برای زایمان بهتر است و بهتر است برای مراقبت از کودک مادر در بیمارستانهای دارای بخش ویژه نوزادان NICUاستفاده کند.

نشانه ها و علائم این بیماری

  • استفراغ
  • عدم دفع اولیه
  • بزرگ شدن شکم و تورم آن
  • نوزاد به طور مدام زانوی خود را در شکم جمع کرده و بالا می آورد
  • درد
  • مدفوع همراه با خون

عوارض انسداد روده:

این کودکان احتمال مبتلا شدن به یبوست نیز دارند زیرا انسداد روده مانع از حرکت گازها و مواد مایع و جامد درون روده می شود که در این زمینه کودک به درد شکم مبتلا میشود.

اهمیت مراقبت پرستاری نوزاد پس از عمل جراحی

همیشه باید با مصرف کردن نوزاد از داروها و وضعیت او را در یک حالت پایدار نگه دارید. به موقع مصرف کردن دارو علی الخصوص آنتی بیوتیک بسیار مهم است با دیدن وضع بهتر کودک و نوزاد خود، داروهای او را قطع نکنید و باید دوره خود را کامل پشت سر بگذارند. از استحمام او تا دوهفته خودداری کنید و این مورد را حتماً با پزشک خود در جریان قرار دهید. اما به طور مرتب ناحیه برش داده شده را پانسمان و ضدعفونی کنید و در این زمینه می توانید با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید .کودک بیمار است و ممکن است اشتهایش را از دست بدهد پس از یک رژیم غذایی مناسب استفاد کنید و با پزشک رژیم را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 + سه =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست