تماس
021-66582923

اوقات فراغت در سالمندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید نسبت به این قضیه حساس باشیم . با کهولت سن و فرا رسیدن دوران پیری فرد سالمند به دلایل مختلفی مثل بازنشسته شدن و از دست رفتن توان جسمی و … ، کلی زمان برای صرف کردن به دست می‌ آورد که راهکار، ایده و برنامه‌ ای برای گذران این وقت را ندارد.

فرد با رسیدن به دوران سالمندی اکثر کار هایی را که قبلاً انجام می‌ داده است را مثل کار کردن برای رفع احتیاجات را انجام نمی‌ دهد و چون اکثر افراد در پیش‌ از دوران سالمندی این کار ها را انجام می‌ دادند دیگر با رسیدن به دوران پیری لازم نیست که این کار ها را انجام دهند و بدین‌ ترتیب وقت آزاد زیادی در اختیارشان قرار می‌ گیرد که طرح و برنامه‌ ای برای استفاده کردن از آن‌ ها ندارند.

برخی از افراد مسن از بودن در این شرایط و داشتن وقت اضافی زیاد دچار نگرانی و ناراحتی و اضطراب می‌ شوند. اما نباید این‌ گونه باشد و باید از این شرایط پیش‌ آمده بیشترین استفاده را برده و بهترین و مناسب‌ ترین برنامه را برای استفاده ی بهینه از این اوقات را داشته باشند.

چون این اوقات به افراد سالمند اجازه می‌ دهد که پس‌ از سالیان زیاد که کار کرده‌ اند و به رفع کردن احتیاجات فرزندان و نزدیکان خود پرداخته‌ اند، حالا برای خودشان وقت بگذارند و بر اساس علاقه‌ ای که دارند بقیه ی سال‌ های زندگی خود را ادامه دهند.

نقش شرکت های پرستاری در پر کردن اوقات فراغت سالمندان

در گاهی مواقع ایجاد شدن اوقات آزاد برای افراد مسن خطرساز و خطر آفرین می‌ شود. بدین‌ صورت که ممکن است افراد سالمند در این شرایط درگیر بیماری‌ ها و انواع اختلالات روحی و روانی شوند و به انزوا و گوشه‌ نشینی روی بیاورند.

بهتر است برای پیشگیری از مبتلا شدن افراد سالمند به اختلالات روحی‌ و روانی و انواع بیماری‌ ها ، نزدیکان و اعضای خانواده سالمند او را رها نکنند و مرتب و منظم به او سر بزنند تا مانع از فکر و خیال بیش‌ ازحد سالمند شده و در نتیجه مانع از بروز اختلالات روحی‌ و روانی شود.

در این مواقع بیشتر خانواده ها به علت مشغله ی کاری و برای دوری از تنها ماندن سالمندشان و همچنین پر شدن اوقات فراغت سالمند سعی می کنند از خدمات شرکت های پرستاری در منزل استفاده کنند و از این شرکت ها درخواست پرستار منزل برای مراقبت و نگهداری و همچنین همدم برای سالمند استفاده می کنند.

یکی از این شرکت ها مرکز خدمات پرستاری آتیه پرستاران سلامت می باشد که با اعزام یک پرستار خوب که بتواند هم مراقب سالمند شما در خانه باشد و هم یک همدم خوب و دلسوز برای او باشد، نقش پر رنگی را در این زمینه ایفا می کند. در ادامه به کارها و خدماتی که پرستاران اعزامی از طرف این شرکت برای پر کردن اوقات فراغت سالمندان ارائه می دهد اشاره می کنیم.

 خدمات پرستاران سالمند در پر کردن  اوقات فراغت سالمندان

خدمات پرستاران سالمند در پر کردن اوقات فراغت سالمندان

در بالا به نقش شرکت ها و پرستاران در پر کردن اوقات فراغت سالمندان اشاره کردیم. حال می خواهیم در اینجا به خدماتی که توسط پرستاران سالمند برای سرگرم کردن سالمندان ارائه می دهند، بپردازیم. این خدمات شامل:

1- شرکت دادن سالمند در جمع همسن و سالان خود

معاشرت کردن با افراد مختلف و اعضای خانواده و به‌ خصوص با همسن و سال‌ ها می‌ تواند یکی از ایده‌ ها و برنامه‌ های مفید و مؤثر برای گذراندن اوقات فراغت سالمندان باشد. چون ممکن است با تنها ماندن سالمند در خانه، دچار فکر و خیال شده و در نتیجه دچار انواع اختلالات روحی و روانی که به دلیریوم معروف است، شود.

پس بهترین ایده و فکر برای پیشگیری از مبتلا شدن به اختلالات روحی‌ و روانی و انواع بیماری‌ های جسمی، شرکت دادن سالمند در جمع‌ ها و مهمانی‌ها و دورهمی ها می‌ باشد .زیرا معاشرت کردن افراد سالمند باعث بالا رفتن روحیه ی آن‌ ها می‌ شود و اعتماد به نفس آن‌ ها را نیز بالا می‌ برد که با تقویت روحیه و اعتماد به نفس، افراد مسن راحت‌ تر می‌ توانند از پس کار های روزمره و برطرف کردن خواسته‌ های خود بر آیند. در این میان پرستار سالمند برای فراهم کردن موقعیتی که سالمند بتواند با دوستان و آشنایان ملاقات داشته باشد نقش بسزایی را ایفا می کند.

در ادامه توصیه می شود مقاله راه های بالا بردن روحیه سالمندان را مطالعه نمایید.

2- نگاه کردن فیلم‌ ها و سریال‌ های گوناگون

یکی دیگر از راه های پر کردن اوقات فراغت، دیدن فیلم می باشد. در این میان پرستار با فراهم کردن وسایل ضبط و پخش، فیلم هایی که مورد علاقه سالمند است را تهیه کرده و در اختیار سالمند قرار می دهد. این کار یکی از ساده‌ ترین و کم‌ هزینه ترین راه‌ ها می‌ باشد. با تماشای فیلم و سریال در منزل فرد مسن از منزل خارج نمی‌ شود و در معرض انواع خطر های احتمالی مختلف مثل تصادف کردن و خوردن زمین قرار نمی‌ گیرد.

3- تهیه ی برنامه‌ ای شامل انجام دادن کار های مختلف :

همچنین پرستاران می توانند با هماهنگی خانواده، سالمند را به کلاس های مخصوصی که برای سالمندان وجود دارد ببرد مثل کلاس‌ های آموزشی و نقاشی تا بدین‌ وسیله اوقات فراغت سالمند را پر کند.

4- کتاب و روزنامه خواندن

پرستاران سعی می کنند ساعاتی از روز را اختصاص به کتاب خواندن و یا روزنامه خواندن برای سالمند کنند.

5- پیاده وری

پرستاران سعی می کنند سالمند را به پیاده روی، کوهنوردی، دوچرخه سواری، اسب سواری، شنا و ورزشهای دیگری که سالمند علاقه دارد ببرد.

6- کمک به انجام امورات منزل

پرستاران با همراهی کردن سالمندان به تمیز کردن باغچه داخل حیاط، گلهای خانه، هرس کردن شاخه های گلها و درختان منزل، رسیدگی به حیوانات و پرنده های خانگی می بپردازند که این خود یکی از بهترین سرگرمی ها برای سالمندان می باشد.

7- مسافرت بردن برای پر کردن اوقات فراغت سالمندان

مسافرت کردن برای ایجاد روحیه و از بین بردن عوامل تنش‌ زا در فرد مسن بسیار مفید است و اوقات فراغت سالمندان را به بهترین نحوه پر می کند. در این میان پرستاران سعی می کنند برنامه ای منظم برای بردن سالمندان به مسافرت ایجاد نمایند.

8- انجام بازیهای مناسب سالمندان

پرستاران سعی می کنند برای پر کردن اوقات فراغت با سالمندان بازیهای فکری انجام دهند. مانند شطرنج بازی کردن، تخته نرد بازی کردن و مواردی از این قبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده + شانزده =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست