تماس
021-66582923
ایمپلنت دندان در سالمندان

آیا ایمپلنت دندان برای سالمندان خطرناک است؟

 بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین چیزهایی است که در تمام دوران ها از کودکان تا  سالمندان حائز اهمیت بوده است. مراجعه به دندانپزشکی در هر ۶ ماه یکبار جهت معاینه دندان ها الزامی است تا از وضعیت دندان و لثه  خود باخبر شوید، و در صورت بروز خرابی برای درست کردن آنها اقدام کنید داشتن ظاهری زیبا همراه با لبخندی دلنشین نیازمند دندان‌های سالم است.ایمپلنت دندان در سالمندان این امکان را برای سالمندان مهیا می‌کند با بالا رفتن سن همانطور که تمام اعضای بدن تحلیل می‌رود و ضعیف می‌شود، دندان‌ها نیز خراب می‌شوند.

سالمندان در این سن یا از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند یا به پروتز کردن دندان و لثه یا به صورت کلی و یا جزئی می پردازند .

ایمپلنت دندان یعنی چه ؟چه مزایایی دارد ؟

هنگامی که دندان خراب می‌شود ودندان را میکشند، جای دندان در لثه خالی می ماند و با کاشتن یک دندان در جای دندان کشیده شده جای دندان پر می‌شود و کارایی دندان کاشته شده را داردو مانند دندان‌های دیگر است که به این عمل ایمپلنت دندان گویند .

ایمپلنت فوایدی ،نسبت به پروتز و دندان مصنوعی دارند در این دندان‌ها ،دندان بر روی فک شما ثابت شده، مانند دندان های طبیعی خودتان و کیفیت ماندگاری این دندان بالاست به شرطی که مانند دندان‌های طبیعی ،از آن خوب نگهداری کنید. منجمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

 برای ماندن ایمپلنت دندان در دهان نیازی به دندانهای دیگر نیست.

 جهت ساخت ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم استفاده می شود این ماده برای بدن ضرری ندارد و باعث افزایش رشد سلول‌های استخوانی می‌شود در نتیجه بهترین گزینه در دندانپزشکی به شمار می‌آید .

  آیا ایمپلنت دندان برای سالمندان گزینه مناسبی است ؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که آیا سالمندان می توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند ،در حالیکه ا مکان پوکی استخوان در آنها بالاست ویا شاید مشکلات دیگری هم داشته باشند .

با تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که ایمپلنت دندان در هر سنی انجام می‌شود به جز افراد زیر ۱۸ سال، زیرا رشد تراکم استخوان آنها هنوز متوقف نشده است، ایمپلنت در آنها انجام نمی شود. ایمپلنت دندان در سالمندان قابل اجرا است و به رشد سلول‌های استخوانی کمک می‌کند و در از بین رفتن استخوان لثه جلوگیری به عمل می آورد .

سالمندان قبل از انجام کار باید با دندان پزشک مشورت کنند و تمام شرایط خود را بازگو کنند پزشک با بررسی اوضاع سالمند کار ایمپلنت را انجام می دهد و جهت پوکی استخوان یا مشکلات دیگر سالمند دارو تجویز می کند که هیچ نوع مشکلی برای سالمند عزیز پیش نیاید .

حال اگر از خالی بودن لثه از دندان زمان زیادی گذشته است و استخوان ریشه از بین رفته می توان با پیوند دادن استخوان به استخوان لثه کار ایمپلنت دندان را انجام داد. ناگفته نماند این کار باید توسط پزشک حاذق انجام شود که در کوتاهترین زمان و با کمترین درد و با بی حسی موضعی کار ایمپلنت را انجام دهد .

ایمپلنت دندان در سالمندان زندگی جدیدی به آنها می بخشد و احساس جوانی و شادابی به آنها دست می‌دهد و در بالا رفتن اعتماد به نفس آنها کمک فراوانی می‌کند، از غذا خوردن خود لذت می برند احساس رضایتمندی دارند و موجب کاهش انزواطلبی و گوشه گیری  اجتماعی آنها می‌شود .

 فواید ایمپلنت فوری دندان :

 همزمان با کشیدن دندان در مرحله اول انجام می‌شود با این کار مدت دوره ریکاوری کوتاه می‌شود درمان دندان در کمترین زمان انجام می‌شود از آنجایی که کار یک روزه انجام می‌شود و زمانی بین دندان کشیدن و ایمپلنت فاصله نمی‌افتد پس نیازی به پیوند استخوان نمی‌شود .

با اتمام کار بعد از ۲۴ یا ۴۸ ساعت لثه ی بیمار کاملاً خوب می شود و به شرایط عادی برمیگردد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه های سلامت دهان و دندان در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

در ایمپلنت دندان برای سالمندان چه نکاتی باید رعایت شود؟

لازم است سالمندان قبل از کاشت دندان به نکاتی در بدن خود توجه کنند .

اگر دارای قند بالا هستند و یا اینکه تراکم استخوان در فک آنها کم شده و یا به بیماری‌های دیگری مبتلا هستند و یا از داروی خاصی استفاده می کنند ،پیش از انجام کار ایمپلنت دندان به پزشک اطلاع دهند و با او مشورت کنند .

  آیا ایمپلنت دندان در سالمندان خطرناک است ؟

ایمپلنت دندان در سالمندان خطرناک نیست اما مانند جراحی های دیگر اگر مراقبت خوب انجام نشود احتمال بروز عفونت درلثه، خونریزی ،شل شدن ایمپلنت در دهان وجود دارد .

  • اگر سالمندان جای عمل جراحی شده را تمیز نکند احتمال بروز عفونت در دهان و دندان بالا می‌رود که در صورت مشاهده عفونت باید به پزشک مراجعه کنند .
  • احتمال دارد به خاطر مصرف دارو بدن سالمند واکنش نشان دهد و سبب بروز آلرژی در بدن سالمند شود .
  • اگر بنا به دلایلی خونریزی حاصل از عمل جراحی طی یکی دو روز قطع نشد و ادامه پیدا کرد باید به پزشک مراجعه شود .
  • ورم کردن لثه هنگام ایمپلنت دندان در سالمندان عادی است اما اگر این تورم بهبود پیدا نکرد از کمپرس سرد جهت بهبود ورم لثه استفاده کنید .
  • شل شدن ایمپلنت دندان از دیگر مشکلات احتمالی است که ممکن است برای سالمند پیش آید که در صورت طولانی شدن آن باید به پزشک مراجعه شود .پزشک احتمال اینکه مجبور به خارج کردن ایمپلنت دندان در سالمند شود ،زیاد است .
  • عمل جراحی دندان در فک بالا احتمال بروز مشکلات سینوسی در سالمندان را دارد . بسته شدن راه بینی ،کم شدن حس بویایی، سردرد های سینوسی، بروز تب ،ایجاد بوی بد در دهان که در صورت مشاهده این عوارض باید با پزشک خود مشورت کنند و راه درمان را بگیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 + چهارده =

فهرست