تماس
021-66582923

دلیل تهوع و بالا آوردن غذا در سالمندان همراه با درمان آن

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

ما در این مقاله قصد داریم در مورد حالت تهوع و بالا آوردن غذا در سالمندان صحبت کنیم همه ی افراد این حس ناخوشایند را برای یک بار تجربه کرده اند حس این که می خواهید بالا بیاورید یک حس اذیت کننده می باشد که بنا بر دلایل متفاوتی به وجود می آید دلایلی مانند وجود یک ویروس . بروز بیماری های مربوط به گوارش . بارداری زنان . استشمام یک بوی نامطبوع می تواند وجود داشته باشد.

استفراغ و بالا آوردن چیست ؟ زمانی که محتویات درون معده با یک فشار به سمت دهان و بینی به بیرون میریزد اصطلاحا فرد دچار استفراغ و بالا آوردن می شود که این محتویات می تواند مواد غذایی درون معده یا صفرا باشد.

دلیل تهوع و بالا آوردن غذا در سالمندان چیست ؟

اگر حالت تهوع و بالا آوردن غذا در سالمندان بدون درد های شکمی باشد و یا شروع مصرف یک سری از دارو ها باشد می تواند علت آن را در عفونت های مربوط به گوارش اذزیابی کرد اما به طور کلی علت های بروز آن را می توان درموارد زیر خلاصه کرد :

  • بروز عوارض درمان هایی از جمله پرتو درمانی . شیمی درمانی . و یا بیهوشی
  • مسائل روان پزشکی
  • برخورد کردن با سموم
  • مشکلات متابولیک در بدن
  • بروز مشکلاتی در عصب مرکزی افراد
  • مسدود شدن سیستم گوارشی
  • بروز اختلالات مربوط به غدد

بالا آوردن غذا و استفراغ در سالمندان بر اثر اختلالات مربوط به جمجمه :

اگر تهوع و بالا آوردن غذا در سالمندان مزمن باشد و یک ماه ادامه داشته باشد می توان به یک سری فرایند هایی که داخل جمجمه بروز می کند توجه کنید و با بررسی آن از طریق توموگرافی کامپیوتری آن را تشخیص دهیم و اگر به بازری درون معده شک دارید می توانید با خالی نگه داشتن معده آن را مورد ارزیابی قرار دهید علل بروز استفر اغ علاوه بر اینکه علل کارکردی داشته باشد باید به علت های روان پزشکی آن ها نیز توجه کرد.

درمان بالا آوردن غذا در سالمندان :

اگر بالا آوردن غذا در سالمندان ادامه دار باشد می تواند مشکلاتی از جمله کم آبی بدن را به وجود بیاورد که می تواند برای سالمندان خطرناک باشد به همین دلیل باید این مشکل را جدی بگیریم بالا آوردن غذا در سالمندان می تواند به صورت حاد و مزمن بروز کند که اگر به صورت حاد باشد با استفاده از یک سری از معاینات بالینی تشخیص داده می شود اما اگر تهوع به صورت مزمن باشد باید پزشکان برای درمان آن یک روند تشخیص مناسب را در نظر بگیرند البته در بسیاری از موارد بالا آوردن غذا بدون درمان صورت می گیرد و فقط می بایست برنامه غذایی سالمندان را تغییر دهید و میزان مایعات بدن را تحت کنترل قرار دهید.

داروهایی که برای درمان استفراغ مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به صورت خوراکی باشد و یا این که از طریق مقعد و یا تزریق به بیمار تجویز شود آنچه حائز اهمیت می باشد این است که در مواجه شدن با این عارضه خود سرانه دارو برای رفع استفراغ خود مصرف نکنید زیرا شما علت آن را به درستی نمی دانید شاید این استفراغ دلیل بر بیماری های خاصی باشد و مصرف خود سرانه و بدون تجویز پزشک این بیماری را تشدید کند بنابراین توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان برای بالا آوردن غذا و استفراغ در سالمندان به دو صورت امکان پذیر می باشد :

1) درمان از طریق دارو های تجویز شده :
سالمندان با استفراغ دچار کم آبی بدن می شوند و باید از مایع درمانی که به صورت قرص های جوشان و یا پودر وجود دارد استفاده نمایند و همچنین دارو های ضد تهوع و استفراغ نیز موجود است که شامل موارد زیر می باشد که بای حتما با صلاح دید پزشک مصرف گردد.

  • داروی پرومتازین
  • مصرف داروی متوکلوپرامید
  • داروی پروکلرپرازین
  • مصرف داروی اندانسترون

2) درمان از طریق رژیم غذایی مورد مصرف :
مصرف مواد غذایی که باعث می شود معده دیرتر تخلیه شود می تواند علائم را برای شما تشدید کند پس بهتر است مواد غذایی کم چرب که زودتر هضم می شود واز معده خارج می شود را مورد مصرف قرار دهید و همچنین داروهایی که باعث می شود هضم در معده به تاخیر بیفتد را باید کنار بگذارید لازم است بدانید مشروبات الکلی و موادی مانند نیکوتین باعث می شود تخلیه معده دیر تر صورت بگیرد و باید آن ها را حذف نمایید.

درمان های خانگی برای بالا آوردن غذا در سالمندان :

  • مصرف کردن زنجبیل : یک قاشق زنجبیل را در آب بجوشانید و بگذارید دم بکشد سپس مقداری عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید و روزی 3 بار مصرف نمایید.
  • رازیانه برای درمان تهوع و بالا آوردن غذا : انداره یک قاشق از رازیانه را با آب مخلوط کنید و بگذارید دم بکشد سپس آن را با لیموی تازه و عسل مخلوط نمایید و بنوشید.
  • دارچین : چوب دارچین را در آب بیندازید و بجوشانید سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید این ماده می تواند در درمان استفراغ و بالا آوردن غذا در سالمندان بسیار موثر واقع شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 5 =

فهرست