تماس
021-66582923

بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
 مراقبت و بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار

زمانی که  خانم باردار میشود طبیعتا بخاطر رشد جنین سیستم ایمنی او پایین می آید خصوصا با شروع شدن فصل سرما در پاییز و زمستان و بروز بیماری های سرماخوردگی و انواع ویروس ها، این حالت تشدید پیدا میکند و میتواند فرد باردار را دچار ضعف و ناتوانی بکند. بنابراین برای بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار و کمک به رشد و سلامت جنین باید یک سری اقدامات و خدمات مراقبت و پرستاری در منزل را انجام دهید که باعث افزایش سیستم ایمنی فرد باردار شود.

چرا تقویت سیستم ایمنی بدن فرد باردار مهم است؟

بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار برای مقابله با انواع بیماری و ویروس بسیار حائز اهمیت است بدین صورت که اگر فرد باردار ویروس آنفولانزا یا ویروس کرونا را از طریق دهان یا بینی خود به داخل بدن بفرستد بدن برای مقابله با آنها  و حمله به ویروس ها باید سیستم ایمنی قوی داشته باشد. بالا بردن سیستم ایمنی بدن  یک سنگ بنا برای پیشگیری از انواع ویروس ها میباشد.

دغدغه و نگرانی های فرد باردار برای تقویت کردن سیستم ایمنی بدن خود:

کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت بر این باورند که برای تقویت رشد کودک در مراحل اولیه و همچنین برای بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار لازم است زن باردار در یک محیط و شرایطی بدور از استرس، دغدغه و نگرانی قرار داشته باشد.

زنان باردار نگرانی های زیادی برای پیشگیری از مبتلا شدن به انواع ویروس در این دوران دارند و میخواهند بدانند چگونه با مراقبت های پرستاری در منزل سیستم ایمنی بدن خود را بالا ببرند. قطعا تغذیه و خوراکی که فرد مصرف میکند یکی از مهمترین راه های تقویت و بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار میباشد . پس یک تغذیه مقوی و انرزی زا برای حمله با میکروب و بیماری میتواند به فرد باردار کمک شایانی بکند.

انواع مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

یکی از مهمترین راه ها و مراقبت های پرستاری در منزل، یک برنامه ریزی خوب در دوران بارداری می باشد. پس مادران باردار حتما از مواد غذایی که زیر به آنها اشاره شده است استفاده کنند.

  • مصرف سیر و پیاز: بنا بر پیشنهاد کارشناسان مرکز مراقبت پرستاری آتیه پرستاران سلامت این دو نوع مواد به دلیل خاصیتی که در میکروب زدایی و ویروس زدایی دارند باعث میشود از مبتلا شدن فرد باردار به انواع عفونت های ناشی از بیماری جلوگیری کنند.
  • مصرف لبنیات: این نوع از مواد غذایی میتواند تعادل روده را ثابت کند وباعث میشود روده آنتی بادی بیشتری برای مبارزه با بیماری تولید کند.
  • مصرف مواد معدنی: مواد معدنی در بدن باعث افزایش سیستم ایمنی بدن خواهد شد این مواد شامل روی وزینک هستند که میتوان آنها را با مصرف قارچ و گندم به بدن خود برسانیم.
  • مصرف ماهی و ویتامین امگا3: مصرف این مواد غذایی میتواند نقش مهمی در بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار ایفا کند.
  • خوردن مواد غذایی با طبع گرم: خوردن مواد غذایی گرم نیز جزو بهترین مواد برای تقویت سیستم ایمنی محسوب میشود فرد باردار میتواند مواد غذایی گرم مانند زنجبیل تازه را رنده کند ومانند چای دم کند وبنوشد.
  • خوردن عسل: برای افراد باردار مصرف عسل از 3ماهگی دوم تجویز میشود که باعث تقویت چشم گیر او میشود.
  • آب: مصرف فراوان آب در دوران بارداری بسیار مهم است مصرف 8 لیوان در روز به هیدرانه بدن کمک میکند.
  • ویتامین سی: دریافت بدن از مواد غذایی که حاوی ویتامین سی میباشد در این دوران بسیار مهم است. مواد غذایی حاوی این ویتامین شامل توت فرنگی، آب پرتقال و فلفل میباشد.
  • مصرف ویتامین دی: مصرف این ویتامین هم میتواند تقویت سیستم ایمنی را بهبود ببخشد. این ویتامین در حد لازم در نور آفتاب وجود دارد. زنان باردار با قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب میتوانند آن را دریافت کنند.
 فعالیت های ورزشی و بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار

فعالیت های مناسب برای تقویت و بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار :

ورزش و تحرک بدنی: یک فرد باردار با انجام  فعالیت های ورزشی که با تجویز پزشک میباشد میتواند روزانه  نیم ساعت به انجام آن بپردازد زیرا ورزش و تحرکات بدنی نقش سازنده ایی در تقویت سیستم ایمنی فرد دارد به این صورت که با ورزش کردن حرارت و دمای بدن باردار بالا میرود و این خود باعث میشود از رشد میکروب ها ممانعت به عمل آید و همچنین گلبول های سفید راحت تر و زودتر وارد خون میشوند و بهتر میتوانند بیماری را تشخیص دهند.

خواب مناسب و با  کیفیت: کمبود خواب در دوران بارداری میتواند باعث تضعیف سیستم ایمنی فرد شود لذا باید برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در افراد باردار خواب خوبی را تنظیم کنید هرشب یک ساعت مشخص به خواب بروید و صبح ها در یک ساعت مشخص بلند شوید تا بتوانید خواب خود را تنظیم نمایید و حتما از بالش های بارداری استفاده کنید زیرا در بالا بردن کیفیت خواب در بارداری موثر می باشد.

راه کارهای مناسب در طب سنتی برای بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار:

-استفاده از بخور دادن: کاربرد بخور برای افراد باردار در محیط کار و منزل خود میتواند در درمان کردن سرماخوردگی و داشتن تنگی نفس و به طور کلی پاکسازی و ضدعفونی کردن بدن بسیار مهم و موثر شناخته شده است. فرد باردار میتواند از گیاهانی مانند گیاه اکالیپتوس، گیاه نعناع برای بخور دادن استفاده کند.  روش استفاده بخور به این صورت است که مقداری از گیاه مورد نظر را در آب ریخته و میجوشانید سپس صورت خود را جلوی بخار آن قرار میدهید و روی سر خود را با یک پارچه میپوشاند و به مدت 20 دقیقه خود را زیر آن قرار میدهد.
طب سنتی برای بالا بردن سیستم ایمنی در بدن افراد باردار توصیه میکند از دم نوش های گیاهی استفاده کنند این دم نوش ها شامل پونه کوهی، آویشن، نعناع، بابونه ، چای سبز وعناب میتواند باشد.

در این شرایط خانواده های محترم اگر از پرستار منزل بهره می برند حتما شرایط را مهیا نمایند تا پرستار بتواند به طور ویژه از مادر باردار مراقبت و نگهداری نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شش − 5 =

فهرست