تماس
021-66582923

باورهای نادرست در مورد سالمندان که مراقبین باید بدانند

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
 9 مورد باورهای نادرست در مورد سالمندان

زمانی که افراد در میانسالی قرار می‌ گیرند بنا بر باور های نا درستی که در مورد سالمندان وجود دارد باعث می‌ شود این افراد باور ها را قبول کنند و خود را بیمار، ضعیف و رنجور بدانند و این مسائل فقط ناشی از تصورات اشتباهی که اطرافیان و خود آن ها دارند و نمی‌ تواند در مورد همه سالمندان صدق کند.یکی از وظایف اطرافیان و پرستار سالمند در منزل این است که این باورها را از این افراد دور کنند . در زیر به انواع این باورهای نادرست در مورد سالمندان اشاره ای کرده ایم . با ما همراه باشید.

9 مورد از باورهای نادرست در مورد سالمندان:

1- پوک شدن و شکنندگی استخوان ها در دوران سالمندی

پوک شدن و شکنندگی استخوان ها این مسئله جزو مواردی است که به نا درست و اشتباه در بین عموم رواج پیدا کرده است درست است که در این سن شکنندگی استخوان ها رواج بیشتری پیدا می کند اما نمی تواند به قطعیت گفت همه سالمندان دچار این عارضه می شوند این افراد اگر از قبل یک رژیم غذایی سالم همراه با فعالیت های ورزشی مناسب داشته باشند دارای استخوان‌ بندی محکم هستند و در دوران میانسالی همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند . توصیه می شود مقاله راه های تقویت استخوان سالمندان را حتما مطالعه نمایید.

2-عدم تمایل به رابطه جنسی :

یکی دیگر از باور های نا درست در مورد سالمندان این است که در این دوران سالمندان از نظر جنسی ضعیف می‌ شوند و میل آن ها افول پیدا می‌ کند در صورتی که لازم است بدانند این مشکل مانند سایر بیماری ها قابل جلوگیری می باشد افراد سالمند می تواند با شادابی و طراوت لازم که برای بدن خود ایجاد می کنند مانند ورزش وزنه برداری روی بهتر شدن کیفیت زندگی خود تاثیر بگذارند و از این مشکل تا حد زیادی پیشگیری نماید .

3- داشتن نوع ژن :

این که می‌ گویند اگر یک شخص ژن خوب داشته باشد روی وضعیت سالمندی او تاثیر گذار می‌ باشد به نظر درست و منطقی نمی آید و ژن هر چقدر هم که خوب باشند از طریق مواد غذایی و ورزش هایی که فرد انجام می دهد ممکن است مورد تغییر و تحول قرار بگیرد .

4- پایین آمدن عملکرد مغز :

از دیگر باور های نا درست در مورد سالمندان این است که در دوران سالمندی مغز مانند دوران کودکی و جوانی به خوبی فعالیت نمی‌ کند و عملکرد آن کاهش پیدا می‌ کند در صورتی که مغز در هر سنی که باشد اگر آن را به فعالیت بکشانید می‌ تواند خود را قوی کند سعی کنید با به چالش کشیدن مغز خود به انجام اموراتی مانند انجام کارهای خلاقانه که روی ذهن تاثیر می گذارد عملکرد مغز خود را بهبود ببخشید .

5- هراس داشتن خانم ها از پیری :

از باورهای نادرست در مورد سالمندان به خصوص خانم ها این است که زنان از این که پیر می شوند می‌ ترسند در صورتی که این افراد از میانسالی و قرار گرفتن در آن شرایط به دلیل این که فعال‌ تر می‌ شوند و یک فرصت ماجراجویان پیدا می‌کند ترسی به خود راه نمی‌ دهند .

6- عارض شدن بیماری افسردگی :

اکثرا بر این باور نادرست معتقد هستند که زمانی که افراد پیر می‌ شوند دچار بیماری افسردگی خواهند شد این در صورتی است که این بیماری می‌ تواند با پذیرش خود سالمندان و پزشکان درمان یابد و افراد سالمند را به سمت داشتن یک زندگی پویا و فعال سوق می دهد .

7- عدم کمک رسانی ضعیف سالمندان به جامعه :

این تصور کاملا اشتباه است که افراد سالمند نمی توانند به جامعه کمک شایانی بکنند این افراد دارای تخصص و تجربه ی ویژه هستند که در دوران جوانی بسیار از آن ها استفاده شده است و همچنین افراد بعد از دوران باز نشستگی می‌ توانند از بسیاری از مراکز دعوت به همکاری شوند تا تجربیات کاری آن ها در زمینه های کاری و مشارکت بهرمند شود از این رو در جوامع بسیار مهم و با ارزش شناخته می شود .

8- ضعیف شدن و زوال جسم سالمندان :

یکی دیگر از باور های نادرست در مورد سالمندان این است که میزان عملکرد جسمی این افراد پایین می‌ آید در صورتی که می توانند با انجام یک سری از امور از این روند جلوگیری لازم را به عمل آورند و یا حتی حداقل از سرعت افزایش آن بکاهند به طور مثال داشتن عادت های سالم مانند فعالیت های عضلانی می‌ تواند روی جسم و استخوان های سالم بسیار موثر باشد این افراد با انجام پیاده روی و ورزش های هوازی می توانند از ضعیف شدن جسم خود در برابر این که بخواهند دائم یکجا جلوی تلویزیون بنشینند جلوگیری می نماید .

9- افراد مسن نمی خواهند با دیگران ارتباط برقرار کند:

انسان ذاتا موجود اجتماعی می باشد تمایل دارد با دیگران وارد ارتباط شود این تصور که ارتباط گرفتن سالمند در دوران سالمندی با دیگران کاهش پیدا می‌ ‌کند نادرست است شاید تعداد افرادی که با آن ها وارد ارتباط می‌ شوند کمتر است ولی این که تمایلی به برقراری ارتباط نداشته باشند وجود ندارد این افراد مانند سایرین نیازمند ارتباط گرفتن هستند که باعث می شود از مزایای آن بهره مند گردد مانند زد و خورد های فکری، گرفتن اطلاعات و حتی بیان احساسات در آن ها شکل خواهد گرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + 11 =

فهرست