تماس
021-66582923
برنامه ریزی غذایی در دوران بارداری

برنامه ریزی غذایی در دوران بارداری

بارداری دوران بسیار حساسی از زندگی مادران می باشد.زیرا نوع تغذیه و عملکرد آنها تاثیر مستقیمی بر افزایش یا کاهش سطح سلامتی جسمی و ذهنی جنین شان میگذارد. باور غلط رایج در بین عموم این است که برای داشتن نوزادی سالم و قوی باید در دوران بارداری دو برابر غذا بخورید، اما این مطلب درست نمیباشد زیرا این مسئله بیشتر از اینکه به حجم غذای مصرفی بستگی داشته باشد به کیفیت آن وابسته است .

از آنجایی که فرایند وزنگیری مادر در این دوران باید یک سیر صعودی و کم شیب داشته باشد، هرگونه زیاده روی در خوردن و اضافه وزن ناشی از آن نه تنها موجب ارتقای سطح سلامتی در جنین و مادر نمی شود بلکه برای هر دوی آنها خطرآفرین نیز می باشد.

اگر می خواهید بارداری تان را به راحتی سپری کنید و در نهایت نوزادی سالم و باهوش داشته باشید باید برنامه غذایی مقوی و منظمی با مشورت پزشک برای خودتان ترتیب دهید تا علاوه بر وزن گیری منظم در این دوران و جلوگیری از ایجاد دیابت یا مسمومیت بارداری ،با رعایت باید ها و نباید های مواد غذایی بتوانیداین مرحله از زندگی تان را به بهترین شکل سپری کنید.در ادامه قصد داریم به راهکارهای کاهش تهوع در این دوران و مواد غذایی که بیشترین تاثیر را بر رشد و تکامل جنین دارند بپردازیم.

راهکارهای کاهش تهوع در بارداری

خانم ها اغلب در ماه های اول بارداری از احساس حالت تهوع به خصوص در صبح شکایت دارند.که این موضوع به علت تغییرات شدید هورمونی اتفاق می افتد و امری طبیعی است.اما جالب است بدانید که با اصلاح عادات غذایی خود تا حدودی می توانید این احساس تهوع را کاهش دهید برای این امر کافی است که در این دوران معده خود را با حجم زیادی پر نکنید و غذاهای خود را در حجم کم و با تعداد وعده های بیشتری مصرف کنید.

از خوردن فست فودها و غذاهای چرب و سرخ کرده که بسیار دیر هضم هستند پرهیز کرده و سعی کنید غذاهای خود را بیشتر به صورت آب پز یا بخار پز طبخ کنید. همچنین تجربه نشان میدهد که استفاده از تکه های نان یا بیسکویت قبل از بلند شدن از رختخواب و مصرف زنجبیل به صورت پودر شده در غذا و یا به صورت دمنوش می تواند تا حدودی در کاهش احساس تهوع در دوران بارداری موثرباشد.

نقش مواد غذایی سرشار از فولیک اسیدها در تغذیه ی زنان باردار

یکی از عوامل مهم برای رشد بهتر ذهنی و جلوگیری از نقص لوله های عصبی در جنین، مصرف مواد غذایی سرشار از فولیک اسید ها می باشد زیرا اهمیت این ماده به قدری زیاد است که پزشکان توصیه می کنند زنانی که قصد بارداری دارند، سه ماه قبل از اقدام به بارداری از قرص های فولیک اسید استفاده کنند.

مواد غذایی چون عدس،اسفناج،لوبیا،کاهو، کلم سبزو میوه ها منابع خوب برای دریافت نیاز بدن به فولیک اسید هستند و مادران باردار با قراردادن آنها در رژیم غذایی خود می توانند به جذب بهتره آهن و تشکیل گلبول های قرمز در بدن شان کمک کنند تا از این طریق از ایجاد کم‌خونی و نقایص مادرزادی در جنین شان جلوگیری کنند.

(( ارائه خدمات پرستاری و مراقبتی به مادران باردار و مراقبت از کودکان در منزل در شرکت خدمات پرستاری کودک ))

مصرف موادغذایی حاوی کلسیم را در دوران بارداری جدی بگیرید

لازم است همه ی زنان برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و افزایش پوسیدگی دندان هایشان، در دوران بارداری به طور روزانه از مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند شیر،کره،پنیر، خامه، ماست و سایر محصولات لبنی استفاده کنند علاوه بر موارد ذکر شده مواد غذایی چون سویا،برنج، زردآلو وسبزیجات سبز رنگ نیز منابع خوبی برای تامین کلسیم هستند و استفاده از آنها می توانند به رشد بهتر و استحکام استخوان جنین کمک کند.

غذاهای دریایی و حاوی امگا ۳ در دوران بارداری

بد غذایی و حساسیت به بو و مزه ها در این دوران نباید باعث شوند که مادران،از غذاهای دریایی غافل شوند،بلکه با طبخ آنها به شیوه ای که دوست دارند باید سعی کنند این خوراکی سرشار از امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا این ماده مغذی علاوه بر کاهش افسردگی در زنان، برای رشد بهتر مغز در جنین نیز لازم است و بررسی ها نشان می‌دهد که مادرانی که از غذاهای دریایی و مواد غذایی سرشار از امگا ۳ مانند تخم کدو، تخم کتان، فندق، کنجد و گردو در رژیم غذایی شان استفاده می‌کنند، فرزندانشان ریسک کمتری برای ابتلا به اوتیسم دارند.

اهمیت مصرف ویتامین ها در دوران بارداری

داشتن رژیم غذایی حاوی انواع ویتامین ها در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا مصرف روزانه ی ویتامین هایی سی و دی علاوه بر اینکه به جذب آهن در بدن مادر کمک می‌کنند،از ابتلای نوزاد به نرمی استخوان نیز جلوگیری می کنند. مادران می توانند با استفاده از نور خورشید و مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات تازه ویتامین های مورد نیاز بدنشان را در این دوران مهم تامین کنند.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی خطر کمبود ویتامین دی در دوران بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

مواد غذایی که در دوران بارداری باید محدود یا حذف شوند

استفاده ازتنوع گروههای غذایی در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است اما بهتر است در مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های چون شکلات ،نوشابه ،قهوه و چای که حاوی مقادیر بالای کافئین هستند احتیاط کنید. زیرا کافئین موجود درانها فشار و ضربان قلب مادر را افزایش میدهد و موجب تغییر الگوی خواب او میشود و عوارضی چون زایمان زودرس و کمبود وزن جنین، از خود بجای میگذارد.

همچنین بهتر است برای جلوگیری از چاقی و دیابت از مصرف زیاد قندهای مصنوعی و مضر اجتناب کنید و برای رفع نیازهای بدنتان، کشمش،توت،میوه وخرما را که دارای قندهای طبیعی هستند جایگزین کنید و کلا در این دوران مصرف ماهی و تخم مرغ خام، غذاهای کنسرو شده و محصولات لبنی غیرپاستوریزه را به علت باکتری های موجود در آنها حذف کنید.

حرف پایانی

دوران بارداری در کنار تمام سختی‌هایش، شیرینی های بسیاری دارد. بهتر است در این دوران با ورزش کردن و داشتن سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده سبک علاوه برتناسب اندام،سعی کنید استرس و نگرانی را از خود دور کنید و در صورت داشتن کم خونی و سایر مشکلات ناشی از کمبود املاح و ویتامین‌های ضروری مورد نیاز بدن، با مشورت پزشک از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که در این دوران هرگونه اقدام خودسرانه از قبیل رژیم گرفتن، مصرف نابجای قرص ها و داروهای گیاهی ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای شما وفرزندتان به وجود بیاورد

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

مرکز خدمات پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 1 =

فهرست