تماس
021-66582923

برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
برنامه غذایی برای بیماران قلبی

بیمارانی که از مشکلات قلبی رنج می برند باید یک برنامه غذایی مناسب داشته باشند. مخصوصا برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی ، تا بتوانند با یک قلب سالم به زندگی خود ادامه بدهند.

در این مبحث میخواهیم راه کارهایی برای عوض کردن عادت های غذایی نامناسب به شما ارائه دهیم که طبق یک الگوی سالم به سلامتی جسم خود بپردازید. معمولا افرادی که دچار عارضه قلبی هستند با فشار های نا متعادل روبرو می شوند برای تنظیم شدن فشار خون و کلسترول خون اقداماتی وجود دارد که به بحث در مورد آن خواهیم پرداخت که امیدوار هستیم برای بیماران قلبی و افرادی که وظیفه پرستاری از بیماران قلبی را برعهده دارند ، مفید باشد .

داشتن برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی به صورت منظم :

اگر بیمار هستید و یا فردی هستید که پرستاری در منزل از بیماران قلبی را برعهده دارید، بدانید که مصرف میوه و سبزیجات در روز و همچنین فراورده های لبنی کم چرب، استفاده از ماهی، گوشت مرغ که پوست آنها کنده شده باشد می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. سعی کنید برنامه غذایی هفتگی که برای بیماران قلبی تهیه می کنید میزان چربی و روغن اشباع شده آن کمتر از 2 گرم باشد.

غذاهای مصرفی بیماران قلبی که از چربی ترانس بالا باشد مانند گوشت های قرمز چرب و روغن های نباتی، مناسب آنها نمی باشد و باید از برنامه غذایی آنها حذف شود و از روغن های کانولا و روغن زیتون به جای آنها استفاده شود.

برنامه غذایی برای بیماران قلبی باید طوری باشد که میزان نمک در غذاهای آنها محدود شود و همچنین غذاهایی که کالری بالایی دارند مانند شیرینی جات کمتر استفاده شود.

الکل نیز همانند مواد قندی کالری بالا دارد و باعث چاقی افراد با عارضه قلبی خواهد شد و میزان فشار خون آنها را افزایش می دهد و عامل سکته قلبی خواهد شد.

برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی باید طوری باشد که مقدار کالری که مصرف می کنند با مقدار کالری که بدن آنها می سوزاند متعادل باشد.

مواد غذایی گیاهی در دو صورت قابل تقسیم هستند:

1)فیبر های غذایی حل شدنی
2)فیبر های غذایی حل نشدنی

درمورد اول این نوع مواد غذایی در قسمت گوارشی روده تحلیل و تجزیه می شود اما در مورد دوم بدون تجزیه و تحلیل از دستگاه های گوارشی رد می شوند. در هر دو صورت این دو نوع مواد غذایی از مواد مفید محسوب می شوند.

مواد غذایی حل شدنی در موارد زیر موجود می باشد:

  • جو دو سر
  • جو چاو دار
  • لوبیا
  • نخود
  • انواع مرکبات

مواد غذایی حل نشدنی در موارد زیر موجود می باشد

  • نان و غلات
  • کلم پیچ
  • گل کلم
  • هویج
  • پوست سیب

استفاده از انواع میوه و سبزیجات در برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی :

مصرف میوه ها و سبزیجات برای برنامه غذایی بیماران قلبی بسیار مفید می باشد که افراد بیمار و پرستار بیمار باید به این نکات مهم توجه لازم را داشته باشد . زیرا در مصرف میوه و سبزیجات می توانیم انواع ویتامین ها و مواد معدنی که بدن نیاز دارد را تامین کنیم.

اگر انواع میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی هفتگی بیماران قلبی بگنجانید، می تواند برای سلامت قلب آنان موثر واقع شود. توصیه می شود این افراد در میان وعده های خود از سبزیجاتی مانند اسفناج، کرفس و کلم پیچ استفاده کنند.

آنتی اکسیدان: مصرف میوه هایی که آنتی اکسیدان بالایی داشته باشند بسیار حائز اهمیت می باشد آنتی اکسیدان موجود در میوه ها باعث می شود از اکسید شدن و تجمع رسوبات و چربی در دیواره رگ ها جلوگیری نماید و شخص با عارضه قلبی را از سکته قلبی محافظت نماید.

آنتی اکسیدان در چه موادغذایی یافت می شود؟

آنتی اکسیدان در ویتامین های ای که در گندم و آجیل وجود دارد و ویتامین سی که در فلفل سبز، کلم بروکلی، گوجه و مرکبات یافت می شود.

انواع مواد غذایی غله ای:

مصرف مواد غذایی غله ای به دلیل اینکه چربی کمتری دارند می باید در برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی گنجانده شود این مواد غذایی غله ای را می توان در موارد زیر مورد مصرف قرار دهید:

1)نان
2) سبزیجات نشاسته مانند سیب زمینی

این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و کربوهیدرات ها می باشند توصیه می شود از غلات سبوس دار در مواد غذایی خود استفاده کنید و در هنگام پخت با موادی مانند سدیم ترکیب نکنید.

مواد غذایی پروتئین داربرای برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی :

مصرف مواد گوشتی مانند گوشت قرمز، گوشت پرندگان دارای پروتئین و ویتامین می باشند اما به دلیل چربی آن نباید به عنوان یک غذای اصلی برای بیماران قلبی مورد استفاده قرار بگیرد . اگر این مواد پروتئینی ضمن اینکه موقع خرید چربی کمتری داشته باشند، به صورت ترکیبی با موادی مانند برنج، ماکارونی برای بیماران قلبی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و توصیه می شود اگر می خواهید آن را سرخ کنید از روغن زیتون استفاده کنید.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی علائم و نشانه های بیماری قلبی در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

آیا مصرف جگر جزو برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی محصوب می شود؟؟؟

مصرف کردن جگر با اینکه حاوی مقدار قابل توجهی از آهن می باشد اما به دلیل کلسترول بالایی که دارد برای بیماران قلبی ممنوع می باشد و حتی افرادی که سالم هستند باید در مصرف آن دقت داشته باشند که بیش از یک بار در ماه مورد استفاده قرار نگیرد.

آیا مصرف ماهی جزو برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی محصوب می شود ؟؟؟

گوشت ماهی دارای چربی های اشباع شده نمی باشد و گنجاندن آن 2 مرتبه در هفته برای رژیم غذایی بیماران قلبی بسیار توصیه می شود .مصرف ماهی می تواند میزان کلسترول را در بیماران قلبی بسیار کاهش دهد.

مصرف حبوبات و تخم مرغ برای بیماران قلبی:

حبوبات یکی از منابع مهم پروتئین های گیاهی به حساب می آید و چربی و کلسترول ندارد از این رو می توان در برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی گنجانده شود. همچنین تخم مرغ حاوی پروتئین و آهن می باشد و چربی کمی دارد و فقط می باید زرده آن رامصرف نکنید زیرا دارای کلسترول می باشد. اگر این مواد غذایی را مصرف کنید باید مواد غذایی مانند گوشت و لبنیات پر چرب را کاهش دهید.

مصرف بستنی در برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی :

بستنی های صنعتی به دلیل داشتن خامه های پرچرب برای این افراد بسیار مضر می باشند و توصیه میشود از بستنی های سنتی که چربی کمتری دارند مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − پانزده =

فهرست