تماس
021-66582923
بهبود ضایعه نخاعی

راهکارهای بهبود ضایعه نخاعی

بهبود ضایعه نخاعی مبحثی است که امروز می خواهیم راجعب آن صحبت کنیم . همانطور که می دانید نخاع همانند رشته‌ ای می‌باشد که از قسمت بصل‌ النخاع در مغز آغاز می‌ شود و تا مهره‌ ی دوم کمر ادامه می یابد که اندازه ی آن کمتر از سی سانتی‌ متر می‌ باشد .

دستگاه عصبی در هر انسان شامل دو نوع می‌ باشد :

الف. دستگاه عصبی مرکزی : که مغز و نخاع جز این دستگاه می‌ باشد

ب. دستگاه عصبی محیطی : که از بیست و چهار رشته ی عصبی مغزی و شصت و چهار رشته ی عصبی نخاعی ساخته شده‌ است که این رشته‌ ها ارتباط بین دستگاه عصبی مرکزی را با دستگاه عصبی محیطی برقرار می‌ سازد.

هرگونه صدمه و آسیبی که به بخش اعصاب نخاعی دستگاه عصبی مرکزی وارد شود مثل زمین خوردن ، افتادن از ارتفاع ، وارد شدن شئ نوک‌ تیز مثل چاقو به قسمت نخاع و مبتلا شدن به برخی از بیماری‌های خاص و نیز حوادث غیر مترقبه باعث ایجاد ضربه به نخاع می شود.

اما عاملی که بیشتر از عوامل دیگر باعث به وجود آمدن ضایعه ی نخاعی می‌ شود تصادفات با خودرو یا موتور سیکلت در جاده‌ های درون‌ شهری و برون‌ شهری می‌ باشد. ضایعه ی نخاعی باعث محدودیت در عملکرد و حرکت اندام‌ های مختلف بدن می‌ شود ، به‌ طوری‌ که ممکن است یک اندام به‌ طور کلی از کار بیفتد و توان حرکتی خود را از دست دهد .

دو نمونه صدمه ی نخاعی وجود دارد :

۱. ضایعه ی نخاعی کامل:

اندام‌ ها به‌ طور کلی فعالیت‌ های حرکتی خود را از دست می‌ دهند و به‌ اصطلاح فلج می‌ شوند و این امر به این علت می‌ باشد که در ضایعه ی نخاعی کامل برقراری ارتباط اعصاب مغز و اعصاب نخاع یا به‌ صورت کلی و قسمت زیادی از آن دچار اختلال می‌ شود .

۲. ضایعه نخاعی ناقص:

در ضایعه ی نخاعی ناقص بخشی از عملکرد و حرکت اندام‌ های بدن دچار اختلال شود .

نشانه‌ هایی که در ضایعه ی نخاعی دیده می‌ شود عبارت اند از :

در ادامه مبحث بهبود ضایعه نخاعی می خواهیم نشانه های ضایعه نخاعی را برای شما شرح دهیم این نشانه ها شامل :

  • بی‌ حس شدن برخی از اندام‌ های بدن
  • مختل شدن عملکرد و حرکت برخی از اندام‌ های بدن
  • داشتن احساس درد در بعضی از عضلات بدن که به اعصاب نخاعی مرتبط هستند
  • ناتوان شدن اندام‌ های بدن در نشان‌ دادن عکس‌ العمل‌ های مناسب در شرایط مختلف
  • ناتوان شدن در کنترل ادرار
  • سخت شدن عمل دم و بازدم
  • مختل شدن فعالیت‌ های جنسی
  • تغییرات در فشار خون به گونه ای که ممکن است فرد در هنگام تغییر حالت دادن از نشسته به ایستاده و برعکس دچار پائین رفتن فشار خون می شود
  • نامنظم شدن حرارت بدن ، به‌طور ناگهانی ممکن است حرارت بدن پایین بیاید و یا به‌ صورت ناگهانی و بدون دلیل خاص حرارت بدن بالا رود
  • چاق شدن به‌صورت غیر عادی
  • مختل شدن عملکرد دستگاه گوارش

( در ادامه توصیه می شود مقاله 5 راهکار مفید برای بهبودی بیماری ام اس را مطالعه نمایید )

راهکارهای بهبود ضایعه نخاعی

راهکار و روشهای بهبود ضایعه ی نخاعی :

برای بهبود ضایعه نخاعی باید راهکار ها و شیوه‌ هایی را به کار برد که این شیوه ها شامل :

۱. بهبود ضایعه ی نخاعی به وسیله ی فیزیوتراپی :

فیزیوتراپیست طبق نظر پزشک اقدام به انجام دادن تمرین‌ هایی در جهت توان‌ بخشی به عضو و اندامی که دچار بی‌ حسی و اختلال در عملکرد و یا اختلال در نشان‌ دادن عکس‌ العمل‌ های به‌موقع شده اند ، می‌ کند. پس فیزیوتراپی به‌ عنوان اولین قدم برای بهبودی ضایعه ی نخاعی می‌ باشد که مؤثر و مفید هم واقع‌ شده است و پس‌ از تمام شدن همه ی جلسات فیزیوتراپی می‌ تواند علائم بهبودی ضایعه ی نخاعی را در خود مشاهده کند .

۲. مصرف کردن دارو هایی که پزشک متخصص تجویز می کند:

برای بهبود ضایعه ی نخاعی می‌ توان از انواع دارو هایی که به بهبود عملکرد و فعالیت‌ های رشته های عصبی کمک می کند و اثر توان‌ بخشی بر روی رشته‌ های عصبی دارد استفاده کرد و پس‌ از تمام شدن دارو علائم بهبودی ضایعه ی نخاعی در فرد مشاهده می شود .

۳. انجام‌ دادن حرکت های فیزیکی و ورزشی متناسب با ضایعه ی نخاعی :

برای این‌ که انجام‌ دادن حرکت های فیزیکی و ورزشی در جهت بهبود علائم ضایعه ی نخاعی مفید و مؤثر واقع شود و نتیجه ی خوبی به‌ همراه داشته باشد باید حتما به نحوه ی درست و صحیح انجام گیرد ، برای درست انجام دادن حرکت‌ های ورزشی باید این حرکت ها را زیر نظر پزشک متخصص انجام داد ، با طی کردن و پشت سر گذاشتن تمریناتی که پزشک در جهت درمان می‌ دهد ، فرد می‌تواند رفته‌ رفته و به‌ مرور زمان علائم بهبودی ضایعه ی نخاعی را در خود مشاهده کند .

4. بهره گیری از ورزش های ذهنی مثل یوگا :

یکی دیگر از روشهای بهبود ضایعه نخاعی استفاده از ورزش یوگا می باشد. این گونه ورزش ها باعث خالی کردن ذهن از هر گونه افکار منفی و استرس و اضطراب شده که همین امر سبب ایجاد روحیه در فرد بیمار شده و باعث بهبودی علائم ضایعه ی نخاعی می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 + 5 =

فهرست