تماس
021-66582923

بهبود عملکرد کلیه ها نقش مهمی روی سلامتی بدن ایفا می‌ کنند. از این رو لازم است برای جلوگیری از بیماری‌ های مرتبط با کلیه ها به صورت سالیانه آن را مورد بررسی قرار بدهید. خصوصا اگر جز افراد چاق و یا دیابتی هستید و فشار خون بالایی دارید تشخیص به موقع بیماری های کلیه بسیار مهم تلقی شده است و می‌ تواند از به خطر انداختن آن ها جلوگیری نمایند.

آتیه پرستاران در این مبحث سعی کرده در ارتباط با سالم نگه داشتن کلیه ها صحبت کند و توضیح بدهد که برای بهبود عملکرد کلیه چه اقداماتی لازم است انجام شود و چه مواد غذایی در سلامت کلیه موثر واقع می‌ شود. پس تا پایان بحث ما را همراهی کنید تا اطلاعات لازم را در این زمینه به دست بیاورید .

اقدامات لازم جهت سلامت و بهبود عملکرد کلیه ها :

1- تاثیر ورزش بر بهبود عملکرد کلیه :

یکی از روش هایی که برای سلامت کلیه و بهبود عملکرد آن می‌‌ توانیم انجام دهیم این است که تناسب اندام خود را به فعالیت‌ های ورزشی حفظ نمایید ورزش هایی که به صورت روزمره انجام می‌ شوند می‌ تواند فشار خون بدن را در حد نرمال نگه دارد و میزان قند خون در بدن را مدیریت کند از این رو با انجام فعالیت های ورزشی کلیه های خود را از خطرات احتمالی مصون دارید .

2- مصرف غذای سالم و متعادل :

سعی کنید برای بهبود عملکرد کلیه خود غذای سالم مصرف کنید غذا هایی که قند و چربی زیاد داشته باشند و از نمک زیادی در آن ها استفاده شده باشد می تواند روی فشار خون شما تاثیر منفی بگذارد و خطر سنگ کلیه را برای شما به همراه داشته باشد از این رو با مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی سالم به سلامت کلیه کمک شایانی می کنید.

3- متعادل نگه داشتن وزن :

یکی دیگر از روش های بهبود عملکرد کلیه این است که وزن خود را با رژیم غذایی و ورزش در حد تعادل نگه دارید زیرا داشتن وزن ایده آل می تواند از بیماری دیابت ،بیماری‌ های قلبی و نارسایی کلیه پیشگیری نماید.

4- استعمال دخانیات ممنوع :

زمانی که سیگار می کشید و دود آن به بدن شما وارد می شود این عامل می تواند انسداد عروق را برای شما به همراه داشته باشد در نتیجه انسداد عروق جریان گردش خون در کلیه ها را با کاهش مواجه می‌ کند و عملکرد آن را با مشکل همراه می کند برای سلامت کلیه های خود و بهبود عملکرد آن دخانیات را کنار بگذارید.

5- سر خود و بدون تجویز پزشک مسکن مصرف نکنید :

مصرف خود سرانه مسکن های ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌ تواند به کلیه ها آسیب وارد نماید سعی کنید برای کنترل درد خود با پزشک مشورت نمایید تا به عارضه های مربوط به کلیه مبتلا نشوید.

6- مایعات فراوان بنوشید :

زمانی که بدن شما آب فراوان دریافت کند می تواند تمامی سموم اضافی بدن را از طریق ادرار دفع نماید و از بروز سنگ کلیه در بدن جلوگیری کند.

( در ادامه توصیه می شود مبحث مراقبت از بیماران سنگ کلیه و راه های پیشگیری از سنگ کلیه را مطالعه نمایید.)

تاثیر گذاری مواد غذایی در بهبود عملکرد کلیه ها :

همان طور که می‌ دانید وظیفه کلیه در بدن حذف سموم و مواد اضافه می باشد. زمانی که خون از کلیه عبور می کند توسط کلیه تصفیه می گردد و الکترولیت‌ های بدن را منظم می نماید. حال اگر کلیه ها با مشکل مواجه شوند نمی‌ توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند به همین دلیل افراد باید به مواد غذایی مصرفی خود دقت لازم را داشته باشند تا بتوانند روی بهبود عملکرد کلیه ها (Improve kidney function) نقش مهمی ایفا کنند.

لازم به ذکر است که تنها این روش مناسب نیست و باید با سایر روش های پزشکی و درمانی همراه باشد. مواد غذایی که افراد مبتلا به نارسایی کلیوی باید مصرف کنند به گونه ای است که باید تنوع داشته باشد و منبع های انرژی لازم در آن وجود داشته باشد و بتواند با بدن شخص مبتلا هماهنگی و سازگاری لازم را داشته باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا لبنیات می تواند برای سنگ کلیه دشمن باشد را مطالعه نمایید)

برای بهبود عملکرد کلیه چه کنیم ؟

بهترین میوه ها و سبزیجات برای کلیه ها به شرح زیر می باشد :

۱) کاسنی فرنگی :
اگر قصد دارید عملکرد کلیه های خود را بهبود بدهید کاسنی فرنگی مورد خوبی می باشد این گیاه آب و کالری فراوان دارد ودارای مواد معدنی و ویتامین می باشد با مصرف آن می توانید سلامت کلیه های خود را کنترل نمایید

۲) مصرف پیاز چه در بهبود عملکرد کلیه ها :
پیازچه جز سبزیجات بسیار مفید باشد و بسیار پر کاربرد در میان مردم قرار گرفته است این مواد غذایی ادرار آور می باشد که یکی از موارد خیلی مهم برای بهبود کلیه ها محسوب می‌ شود

۳) مصرف هویج :
همان طور که می‌ دانید خاصیت درمانی هویج روی بینایی بسیار شناخته شده است اما به غیر از این خاصیت چشمگیر می‌ تواند خاصیت ادرار آور هم داشته باشد آب فراوان موجود در آن روی سلامت کلیه ها بسیار تاثیر گذار می‌ باشد و می‌ تواند در شستشوی کلیه ها و دفع سنگ کلیه ( درمان خانگی سنگ کلیه )بسیار مفید و موثر واقع شود

۴) مصرف انواع توت ها :
مصرف انواع توت ها در بهبود عملکرد کلیه ها مناسب هستند زیرا خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و عفونت و با عفونت و باکتری های دستگاه ادراری مقابله می نماید و می‌ تواند از بروز سنگ کلیه پیشگیری نمایند.

توصیه های لازم به بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی :

۱) نسبت به علایم بیماری کلیوی مانند تورم در دست و پا ها ، رنگ پریدگی ، تکرر ادرار ، دفع پروتئین از ادرار توجه داشته باشید و با مشاهده آن ها سریعاً اقدام به درمان کنید

۲) اگر به عارضه فشار خون بالا مبتلا هستید این قضیه را نادیده نگیرید و به دنبال درمان آن باشد زیرا این عارضه به صورت طولانی مدت می‌ تواند نارسایی کلیه ایجاد نماید پس به طور منظم فشار خون خود را چک کنید.

۳) افرادی که با یک کلیه زندگی می کنند باید توجه بیشتری روی مواد غذایی و آب مصرفی خود داشته باشند و از وارد شدن ضربه و آسیب به کلیه خود محافظت نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 − 8 =

فهرست