تماس
021-66582923

بهترین سرگرمی برای سالمندان ( 16 راه حل )

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

سالمندی یکی از دوره هایی است که در آن سن افراد از متوسط عمر انسان بالاتر باشد این دوران برای افراد سالمند بسیار کسل کننده میباشد اگر بتوانید سرگرمی هایی را برای این افراد به وجود بیاورید میتوانید در مراقبت و نگه داری از آنها راه های موثرتری را پیش روی داشته باشید یکی از مهمترین رکن برای نگهداری از سالمندان عزیر تامین نیاز های عاطفی آنها میباشد در این مبحث میخواهیم بهترین سرگرمی برای سالمندان را برشماریم:

سرگرمی برای افراد مسن:

در سنین سالمندی افراد مسن به دلایل زیاد از جمله سکته کردن جراحی های متعدد وعدم تحرک مفاصل حرکت آنها بسیار محدود میشود این عامل نباید مانع از این شود که آنها لذائذ و خوشی های خود را کنار بگذارند و منتظر مرگ بمانند برای روحیه دادن به این لفراد که با علایق آنها هم متناسب باشد سرگرمی های زیادی وجود دارد از جمله این سرگرمی ها عبارتند از:

1)مطالعه کردن:

کتاب خواندن یکی از بهترین سرگرمی ها برای سالمندان است افراد از طریق مطالعه ذهن و مغز خود را به فعالیت وامیدارند و علاوه بر سرگرم کردن آنها میتواند استرس در وجود آنها را از بین ببرد و حافظه آن ها را تقویت و خواب خوب و با کیفیت را برای آنها به وجود بیاورد.

2)آشپزی کردن :

از دیگر سرگرمی ها برای سالمندان که تحرک کمتری دارند میتوان به آشپزی. پخت نان و نوازندگی و یا حتی آموزش یک زیان جدید اشاره کرد این دوران یکی از دورانی است که میتواند فرد سالمند رابه یاد گیری چیزی که قبلا برای آن وقتی نداشته رهنمون سازد یاد گیری در این سن میتواند ذهن را زنده و فعال نگه دارد.

3)نرمش و ورزش:

اگر سالمندان تحرک لازم را برای یک سری کار ها نداشته باشند میتوانند تمرینات و ورزش هایی مانند تمرینات یوگا روی صندلی را به صورت نشسته انجام دهند و یا حتی انجام ورزش هایی روی واکر که میتواند تمرکز روی پاها باشد ورم ایجاد شده را در این ناحیه کم کند.

4)ایجاد خلاقیت :

بهترین سرگرمی برای سالمندان میتواند ایجاد خلاقیت برای آنها باشد این افراد با انجام ساخت تندیس. نقاشی میتوانند خلاقیت خود را به نمایش بگذارند ایجاد خلاقیت برای سالمندان میتواند استرس و نگرش های منفی را در آنها کاهش دهد.

5)وقت گذراندن بیرون ازمنزل و در طبیعت بودن:

افرادسالمند میتوانند مقداری از وقت خود را در دل طبیعت بگذرانند و اگر با محدودیت حرکتی مواجه باشند میتوانند با ایستادن در بالکن و کنار پنجره و استنشاق هوای تازه یک فعالیت خوب برای آنها باشد.

6)از زمان های شادی بخش فیض ببرید:

افراد سالمند میتوانند با دوستان خود که کودک هم همراه آنها باشد به تماشای جاهای دیدنی بروند معمولا حضور کودکان باعث شادی سالمندان میشود و همچنین سرگرم شدن با حیوانات نیز میتواند استرس را در آنها کم کند.

7)انجام بازی های پازل:

این بازی یک منبع بسیار سرگرم کننده برای سالمندانی میباشد که هم میتوانند به صورت دسته جمعی و هم به صورت تکی انجام شود.

8)تماشای فیلم های تلویزیونی:

بسیاری ازافراد سالمند علاقمند هستند به تماشای فیلم های تلویزیونی و یا دیدن مستندات و برنامه های آشپزی .این روش از بهترین سرگرمی ها برای سالمندان محسوب میشود.

9)انجام امور خیر:

افراد سالمند حتی اگر توان حرکتی برای انجام فعالیت های خود نداشته باشند میتوانند باز هم برای جامعه مفید باشند ودر آن حضور داشته باشند شریک شدن سالمندان در انجام امور خیریه یک حس خوشایند برای آنها به همراه دارد این افراد میتوانند در انجام اموراتی مانند جمع آوری بسته های معیشتی و یا حتی بافتن لباس برای مراکز خیریه موثر واقع شوند.

10)قدم زدن:

از بهترین سرگرمی ها برای سالمندان پیاده روی و قدم زدن در پارک های محل زندگی آنها میباشد این روش میتواند باعث شود که سالمندان دوستانی را برای خود پیدا کنند و در قدم زدن با آنها همراه شوند.

11)کاشت گل وگیاه:

یکی از سرگرمی هاییکه سالمندان میتوانند انرژی خود را بالا ببرند باغبانی کردن وکاشتن گل و گیاه میباشد که میتواند آنها را فعال کند و در روحیه آنها تاثیر مثبتی داشته باشد.

12)مسافرت کردن:

به طور کلی هیچ کدام از سالمندان تمایل ندارند که بیشتر زمان ووقت خود را در منزل بمانند بنابراین بهتر است با سفر کردن به جاهای دیدنی در شهر های مختلف وحتی دیدن مراکز تفریحی و موزه های شهر خود سرگرمی لازم را برای خودشان فراهم نمایند.

13)انجام بازی شطرنج:

این سرگرمی برای سالمندان میتواند حافظه بلند مدت وکوتاه مدت او را قوی سازد.

14)غصه گویی و تعریف داستان:

داستان گفتن و تعریف از گذشته میتواند یکی از سرگرمی های سالمندان باشد.

15)صحبت کردن با سالمندان:

اکثر سالمندان علاقه وافری به این موضوع دارند که دیگران از تجربیات و علم آنها استفاده کنند بنابراین اگر به صحبت های آنها گوش دهید و در این زمینه سوالاتی از آنها بپرسید نه تنها باعث خوشحالی آنها میشوید بلکه میتوانید وقت آنها را پر کنید و آنها را سرگرم نمایید حرف زدن با سالمندان در مورد بچه ها و نوه هایشان و همچنین مسائل سیاسی برای آنها بسیار سرگرم کننده میباشد.

16)ازدواج کردن :

ازدواج کردن سالمندانی که به تنهایی زندگی میکنند میتواند بهترین سرگرمی برای آنها باشد نکاح نقش مهمی در سلامت افراد مسن دارد ونیاز به یک هم صحبت و همدل میتواند خلاء عاطفی آنها را پر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + 13 =

فهرست