تماس
021-66582923

در اکثر مواقع حس بوی بد در بینی و دهان کاملا عادی و طبیعی به نظر می‌ رسد اما در گاهی مواقع بروز یک سری از بیماری‌ ها مانند اختلالاتی که در سینوس و مجرای بینی به وجود می‌ آید باعث ایجاد بوی بد در بینی می گردد. ما در این مبحث با کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت قصد داریم در ارتباط با بوی بد بینی و انواع درمان های خانگی آن مطالبی را ارائه بدهیم. با ما همراه باشید.

دلایل بروز بوی بد بینی :

یکی از مشکلاتی که افراد مخصوصا سالمندان با آن درگیر هستند داشتن بوی بد بینی می باشد . خیلی از پرستاران و افرادی که وظیفه ی ارائه خدمات پرستاری به سالمندان در منزل را بر عهده دارند با این مشکل برخورد می کنند و نمی دانند دلیل این بوی بد چیست که ما در زیر دلایل آن را برای شما شرح داده ایم . این دلایل شامل:

  • ابتلا به عارضه سینوزیت
  • ایجاد شدن عفونت در دهان
  • مصرف یک سری از غذا ها
  • استعمال بعضی از دارو ها
  • آسیب وارد شدن به حس بویایی

نکات مهم در مورد بوی بد بینی :

همان طور که گفته شد بوی بد بینی (Bad smell) عارضه خطرناکی نمی باشد اما می‌ تواند روی کیف زندگی هر شخصی تاثیرات منفی از خود به جای بگذارد. عارضه ی سینوزیت که ناشی از عفونت‌ های ویروسی و التهابات آن می‌ باشد روی حس بویایی فرد تاثیرات بدی ایجاد می کند این مشکل معمولاً بین ۳ تا ۸ هفته طول می کشد.

عدم بهداشت نا مناسب در دهان و دندان :

اگر سوراخ یا روزنه هایی روی دندان ها به وجود بیاید محل مناسبی برای انباشتگی باکتری های درون آن می‌ گردد این باکتری‌ ها به مرور یک بوی نا مطبوع از خود آغاز می‌ کنند که معمولاً خاطر پوسیدگی‌ های موجود در دندان یا التهابات لثه شکل می گیرد و عامل به وجود آمدن بوی بد در دهان و سینوس و همچنین بینی می گردد همچنین عدم بهداشت دندان می‌ تواند باعث شکل‌ گیری پلاک در دندان گردد که این خود عامل تجمع باکتری می باشد و بوی بد را به وجود می‌ آورد .

مصرف یک سری از غذاها :

همان طور که می دانید یک سری از مواد غذایی مولکول های میکروسکوپی دارند که باعث به تحریک وا داشتن حس بویایی اشخاص می‌ شود و از این طریق افراد لذت و طعم مواد غذایی را حس می‌ کنند و زمانی که غذا توسط بدن هضم می گردد به احتمال زیاد بوی بد و ناخوشایند از این مولکول های مواد غذایی حاصل می‌ شود که در بینی و دهان حاصل می‌گردد این مواد غذایی که دارای مولکول های میکروسکوپی هستند شامل مواد غذایی زیر می باشند :
سیر و پیاز ، غذا های سرشار از ادویه جات مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه

بروز خشکی و کم آبی در بدن و ایجاد بوی بد در بینی :

در زمانی که بزاق دهان به اندازه لازم ترشح نشود دهان را دچار خشکی می کند و محل به وجود آمدن میکروب می گردد و نمی تواند اسید ها را خنثی نماید در نتیجه بوی بد دهان را ایجاد می‌ کند که از طریق سینوس نیز به بینی منتقل می گردد.

مواردی که باعث خشکی دهان می شود شامل :

۱) تنفس از طریق دهان
۲) دهیدراته بودن بدن
۳)مصرف یک سری از دارو ها
۴) مصرف دخانیات
۵)استعمال دارو های که باعث ادرار می شود

همان طور که می دانید سیگار کشیدن بنا بر دارا بودن مواد شیمیایی می‌ تواند به لثه ها آسیب بزند و لکه های زرد روی دندان به وجود بیاورد و این مسئله باعث بهداشت نامناسب دهان و دندان و ایجاد بوی بد دهان و بینی خواهد شد.

تماس با خدمات پرستاری در منزل

بروز عارضه های در سیستم گوارشی و بروز بوی بد بینی :

اگر فرد دچار بیماری رفلاکس معده با شد این مشکل می‌ تواند یک بوی بد و نا خوشایند در بینی و دهان او ایجاد نماید غیر از این مورد یک سری از بیماری ها و مشکلات نیز وجود دارند که آن ها هم می تواند باعث بروز بوی بد در بینی گردند از جمله بیماری دیابت ، بیماری های مربوط به کبد ،بیماری های کلیوی که هریک از آن ها نوعی بوی خاص را در بینی به وجود می‌ آورند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله ی درمان بوی بد دهان افراد دیابتی را مطالعه نمایید)

درمان خانگی بوی بد بینی :

این که بوی ایجاد شده در بینی اشخاص چه درمانی دارد و بستگی به علت بروز آن پیدا می‌ کند در این جا لیستی از راه کار های مفید را برای درمان خانگی بوی بد بینی به شما عزیزان ارائه می دهیم :

بینی خود را با نمک بشویید :

یکی از راه کارهای درمان خانگی مفید برای برطرف کردن بوی بد بینی شستشوی آن با نمک می باشد این راهکار به صورت دائمی نمی تواند موثر باشد اما بسیار کار ساز واقع می شود شما یک قاشق نمک را با یک قاشق جوش شیرین و آب ترکیب کنید و بجوشانید و بعد از خنک شدن بینی خود را با شستشوی بدهید .

آب کافی بنوشید :

یکی دیگر از درمان های خانگی بوی بد بینی هیدراته شدن بدنی که با کم‌ آبی مواجه شود باعث ایجاد بوی بد می گردد برای افزایش بزاق دهان از آدامس ها و آب نبات ها استفاده کنید و مواد غذایی که دارای فیبر بیشتری هستند به مصرف برسانید و تا می توانید آب بنوشید .

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید :

اگر شما روزانه به دهان و دندان خود رسیدگی کنید و عواملی را که باعث بوی نا مطبوع در بینی و دهان شما می شود از جمله تجمع باکتری ها را کاهش می دهید شستن دندان با خمیر دندان ، استفاده از نخ دندان و شستن زبان با مسواک می تواند از درمان خانگی موثر در رفع بوی بد در بینی و دهان شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − 6 =

فهرست