تماس
021-66582923
بیدار کردن نوزاد برای شیر

دلیل بیدار کردن نوزاد برای شیر و روش صحیح بیدار کردن

بیدار کردن نوزاد برای شیر نکته ای است که حتما مادران باید به این نکته توجه لازم را داشته باشند. اکثر نوزادان در ۱۴ روز ابتدایی که متولد می‌ شوند اگر در حدود دویست و چهل دقیقه یا بیشتر در خواب باشند باید حتما نوزاد را برای شیر خوردن از خواب بیدار کرد. در زیر به دلایل و نحوه صحیح بیدار کردن نوزادان برای خوردن شیر را برای شما مادران عزیز شرح داده ایم. با ما همراه باشید.

دلایل بیدار کردن نوزاد برای شیر دادن را بدانید:

۱. محتویات معده ی نوزاد تند تند هضم می‌ شود:

یکی از دلایل عمده بیدار کردن نوزاد برای شیر این است که نوزاد دارای اندام کوچک و ظریف می‌ باشد و بر اساس همین قضیه معده ی او کوچک می‌ باشد و می‌ تواند حجم کمی از مواد غذایی مثل شیر و انواع مکمل‌ ها را در خود جای دهد و چون معده ی نوزاد کوچک است طبیعی است که نوزاد مقدار کمی شیر بخورد و این مقدار کم نیز به‌ سرعت در معده‌ ی او هضم و جذب می‌ شود و نوزاد تند تند احساس گرسنگی می‌ کند و برای رشد کردن طبیعی ، نوزاد حتما باید تغذیه و مواد غذایی مناسب به نوزاد برسد و به‌ همین دلیل باید برای جلوگیری از گرسنه شدن و گرسنه ماندن نوزاد و نیز برای سیر کردن او را از خواب بیدار کرد و به نوزاد شیر داد. بهترین و مؤثر ترین روش رساندن مواد غذایی و مواد مغذی به نوزاد این است که باید به‌ صورت مقطعی به او شیر داد .

۲. نوزاد نمی‌ تواند احساس گرسنگی خود را بیان کند:

نوزاد از توانایی صحبت کردن و بیان احساسات خود برخوردار نیست و نیز نشانه‌ ای در زمان گرسنگی ندارد مگر این‌ که نوزاد خیلی گرسنه شود و برای مدت نسبتاً طولانی گرسنه بماند و یا در حالت‌ هایی که گرسنگی باعث به وجود مشکلات و درد برای نوزاد شود ، برای مثال در شرایطی که گرسنگی به معده ی نوزاد فشار می‌ آورد و باعث ایجاد درد یا ضعف و بی‌ حالی برای نوزاد می‌ شود که در صورت رخ دادن چنین شرایطی نوزاد اقدام به گریه کردن می‌ کند. پس بهتر است در جهت پیشگیری کردن از رخ دادن این وضعیت، نوزاد را برای شیر خوردن از خواب بیدار کرد و به او شیر داد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت عقب کشیدن سر نوزاد هنگام شیر خوردن را مطالعه نمایید )

۳. نوزاد باید تغذیه مناسبی داشته باشد تا بتواند رشد خوبی هم داشته باشد:

نوزاد برای این‌ که بتواند به‌ صورت طبیعی و عادی بزرگ شود و رشد کند نیاز دارد که تغذیه مناسبی داشته باشد و نیز برای جلوگیری کردن از اختلالات و مشکلات مختلف و متعددی که بر اثر نرسیدن مواد غذایی مناسب و به‌ موقع برای نوزاد ایجاد می‌ شود نیز باید تغذیه او مناسب و به‌ موقع باشد. پس در نتیجه برای رشد طبیعی و وزن گرفتن عادی نوزاد باید به‌ موقع به نوزاد شیر داد پس بیدار کردن نوزاد برای شیر یک امر واجب می باشد.

۴. برای این‌ که مادر قدرت شیر دهی خود را از دست ندهد باید برای دادن شیر نوزاد خود را از خواب بیدار کند:

یکی دیگر از دلایل بیدار کردن نوزاد برای شیر ، حفظ قدرت شیردهی مادر می باشد. مادر به دلیل این‌ که توانایی و قدرت شیر دهی را از دست ندهد باید در شیر دادن به نوزاد وقفه‌ ای نسبتاً طولانی‌ مدت ایجاد نکند ، چون برای این‌ که مادر شیر داشته باشد و بتواند نوزاد خود را تغذیه کند باید به نوزاد خود هر چند ساعت یک‌ بار شیر دهد ، شیر دادن به نوزاد به‌ صورت هر چند ساعت یک‌ بار علاوه بر اینکه از گرسنه شدن و گرسنه ماندن نوزاد جلوگیری می‌ کند و او را سیر نگه می‌ دارد به مادر نیز کمک می‌کند که قدرت و توان شیردهی به نوزاد را حفظ کند پس در نتیجه بهتر است نوزاد را برای خوردن شیر از خواب بیدار کرد .

( در ادامه توصیه میشود مقاله آیا شیر مادر خراب می شود و راه های تشخیص خرابی شیر مادر را مطالعه نمایید )

 روش صحیح بیدار کردن نوزاد برای شیر

طریقه ی صحیح و مناسب برای بیدار کردن نوزاد از خواب برای شیر دادن عبارت اند از :

۱. هنگامی‌ که نوزاد در حالت فاز فعال خواب به سر می‌ برد :

این‌ زمان مناسب‌ ترین موقع برای شیر دهی به نوزاد در روز های ابتدایی تولد می‌ باشد و برای پی بردن که چه زمانی نوزاد وارد حالت فاز فعال خواب شده‌ است باید به حرکت بدنی نوزاد دقت کافی داشت ، به‌ گونه‌ ای که ممکن است دست یا پایش را در خواب حرکت دهد و یا در حالت خواب لبخند بزند ، بهترین و مناسب‌ ترین وقت در جهت بیدار کردن نوزاد و شیر دادن به او همین فاز فعال خواب می‌ باشد .

۲. تعویض کردن پوشک نوزاد :

از راهکار ها و روش‌ های بیدار کردن نوزاد این است که اقدام به عوض کردن پوشک نوزاد کرد ، که در این حالت نوزاد عکس‌ العمل نشان می‌ دهد و چشم‌ های خود را باز می‌ کند و در این حالت بعد از عوض کردن پوشک می‌ توان به او شیر داد .

۳. در آغوش گرفتن نوزاد در هنگام خواب :

یکی دیگر از زمان های بیدار کردن نوزاد برای شیر هنگام آغوش گرفتن می باشد. زمانی‌ که نوزاد را از تخت خواب بلند می‌ کنید نوزاد متوجه این تغییر حالت می‌ شود و در این وضعیت به‌ صورت نا خود آگاه ممکن است بیدار شود و این حالت یکی از بهترین حالت ها و مناسب‌ ترین زمان برای شیر دادن به نوزاد می‌ باشد .

۴. دست زدن به پیشانی نوزاد :

در جهت بیدار کردن نوزاد از خواب بهتر است به‌ آرامی ناحیه ی پیشانی نوزاد را با دست مرطوب لمس کرد ، که در این‌ صورت می‌ توان به راحتی نوزاد را برای شیر خوردن از خواب بیدار کرد و به او شیر داد .

۵. صدا زدن اسم نوزاد به آرامی و آهستگی :

زمزمه کردن اسم نوزاد به‌ آرامی و نزدیک گوش نوزاد می‌ تواند باعث تحریک و بیدار شدن نوزاد شود که در این صورت می‌ توان باعث بیدار شدن نوزاد شده و بدون استرس ، نگرانی و اضطراب بیدار به او شیر داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × سه =

فهرست