تماس
021-66582923

بیماری خروسک در کودکان ، علت و درمان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
انواع بیماری خروسک در کودکان دختر و پسر

بیماری خروسک در کودکان بسیار شبیه بیماری سرماخورگی میباشد اگر کودک شما علائمی شبیه سرماخوردگی داشته باشد اما به تدریج سرفه های خشک وگوش خراش او بیشتر شود یا در زمانی که خوابیده به سختی نفس بکشد و همچنین احساس داغی در بدن داشته باشد به احتمال زیاد کودک شما دچار سرماخوردگی نشده است این علائم میتواند نشانه های بروز بیماری خروسک ( کروپ) در کودک شما باشد.

در زمان های گذشته بروز این بیماری خطرناک بود اما امروزه با انجام واکسن های دیفتری – سرخک که به کودکان میزنند دیگر جای نگرانی برای مبتلا شدن به این بیماری وجود ندارد و معمولا بعد از یک هفته درمان میشود اما اگر بعد از یک هفته خوب نشد و شدت بیماری افزایش یافت شما باید به پزشک خود مراجعه نمایید.

ما با کمک کارشناسان مرکز پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت می خواهیم در این مقاله اطلاعاتی در مورد خروسک در کودکان و راه های مراقبت از این کودکان را در منزل برای شما والدین و پرستاران کودک شرح دهیم . امیدواریم این مطالب برای شما عزیزان مفید باشد.

به چه دلیل به این بیماری خروسک گفته میشود؟

در بیماری خروسک به دلیل اینکه راه های هوایی وتنفسی کودک شما بسیار تنگ میشود ونفس کشیدن را برای او سخت میکند کودک صدایی شبیه صدای خروس در موقع صحبت کردن از دهان خود خارج میکند به همین دلیل به آن خروسک میگویند.

بیماری خروسک مسری است بخصوص در زمانی که کودک دچار تب هستش و معمولا در پاییز و اوایل زمستان بروز میکند.

انواع بیماری خروسک در کودکان :

  1. خروسک ویروسی
  2. خروسک اسپاسمی
  • هر ویروسی که در قسمت های حنجره و نای کودک شما بنشیند و آن قسمت ها را آلوده کند باعث بروز خروسک ویروسی میگردد نوع ویروسی که در این بیماری وجود دارد به نام پارا آنفولانزا نامیده میشود و تب در آن بسیار عارض است.
  • نوع دیگر خروسک توسط یک آلرژی ایجاد میشود و معمولا تب در این نوع خروسک مشاهده نمیشود واغلب به صورت ناگهانی در شب اتفاق میافتد و کودک را با خرخر کردن وسرفه های شدید شبیه پارس سگ از خواب بیدار میکند که این نوع خروسک را اسپاسمی می نامند.

علامت های خاص بیماری خروسک در کودکان :

قابل توجه والدین و پرستاران کودک ، اگر در کودک علائم زیر را مشاهده کردید حتما کودک شما به بیماری خروسک مبتلا شده است و باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. این علائم و نشانه ها شامل

  • سرفه هایی شبیه صدای واق واق سگ
  • صدای گوش خراش
  • به سختی نفس کشیدن
  • تب
  • قرمز شدن چشم ها
  • ورم کردن غده های لنفاوی

اگر تمامی این علائم که در بالا ذکر شد در عرض یک هفته از بین برود که مشکلی نیست اما اگر ادامه دار باشد باید کودک خود را به پزشک متخصص نشان دهید.

چه درمانی برای بیماری خروسک در کودکان وجود دارد؟

برای درمان بیماری خروسک در کودکان در منزل در صورتی که این بیماری ضعیف باشد میتوانیم با یک سری خدمات مراقبت و پرستاری در خانه به بهبودی این بیماری کمک کنیم. این خدمات شامل:

1)کودک خود را آرام نگه دارید: وقتی کودک شما دچار بیماری خروسک میشود چون راه های تنفسی او بسته میشود گریه کردن و هیجان زده شدن برای او دردش را بیشتر میکند به همین دلیل سعی کنید او را بغل کنید و برایش داستان تعریف کنید تا آرام شود.

2)مرطوب نگه داشتن هوا:  بنا بر توصیه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت سعی کنید برای کودک خود از دستگاه بخور استفاده کنید تا بتواند راحت تر نفس بکشد یا اینکه دوش آبگرم حمام را باز بگذارید. آن را پر از بخار آب کنید و کودک را برای ده دقیقه در حمام قرار دهید تا هوای مرطوب را نفس بکشد.

3)خوردن آب ومایعات: نوشیدن مایعات گرم میتواند کمک شایانی به راحت نفس کشیدن کودک بکند این مایعات میتوانند فشار حاصل بر طناب های صوتی را بردارند ومخاط کودک را شل کند.

4)سر کودک را درقسمت بالاتر از بدنه او قرار دهید:  اگر در موقع خوابیدن کودک یک بالش اضافی در زیر سراو قرار دهید که کمی سرش به سمت بالا هدایت شود راه نفس کشیدن را برای کودک بهتر میکند( توجه کنید از بالش برای کودک زیریک سال استفاده نشود)

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی بیماری لایم در کودکان چیست و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

اما اگر بیماری کودک شدت یافت وعوامل زیر در وی بروز کرد شما باید حتما به پزشک مراجعه نمایید:

  • خس خس شدید در ناحیه سینه
  • آب ریزش دهان
  • مشکل در بلع غذا
  • بد اخالقی وناراحتی
  • اگر عضالت قفسه سینه ی گردن او به داخل کشیده میشود
  • خواب آودگی وخستگی شدید
  • تیرگی وکبودی در قسمت های اطراف لب ودهان و دور ناخن ها
  • کم آبی بدن وکم شدن ادرار کودک

پیشگیری از بیماری خروسک در کودکان:

نگرانی بیشتر والدین در این است که آیا کودک آنها میتواند به خروسک مبتلا شود یا خیر؟

نگرانی در این مورد بسیار جایز است واحتمال دارد خروسک دوباره به کودک شما حمله کند حمله خروسک متفاوت است وممکن است این بار شدید تر وجدی تر کودک شما رادر برگیرد بنابراین سعی کنید مانند بسیاری از بیماری های دیگر مراقبت های اولیه را برای کودک خود انجام دهید واز بروز مجدد آن پیشگیری نمایید.

اولین مراقبت شما شست وشوی دست های کودک با آب وصابون است – دومین مرحله برای پیشگیری از ابتلای خروسک این است که کودک خود را از کسی که عفونت تنفسی دارد دور نگه دارید و از برخورد کودک خود با کودکانی که واکسن آنفولانزا را تزریق نکرده دوری کنید.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی آبله مرغان در کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

درمان بیماری خروسک در کودکان با طب سنتی:

  • برای درمان خروسک باید سعی کنید از صحبت کردن زیاد با کودک خودداری کنید
  • کودک مبتلا به خروسک باید از دود سیگار بدور باشد
  • بخور گل بنفشه یا نیلوفر آبی برای کودک مبتلا به خروسک بسیار موثر است
  • چند عدد سفیده تخم مرغ را که با نشاسته مخلوط شده است را در چند وعده در روز به کودک بخورانید
  • خوردن مواد غذایی سرد و تر مانند اسفناج پخته با ماست میتواند برای کودک سیار مفید واقع شود

موارد بالا بسیار مهم می باشد و حتما والدین باید این نکات را برای بهبود بیماری خروسک کودک رعایت نمایند . والدین محترم اگر از پرستار کودک در منزل استفاده می کنید حتما نکات بالا را در اختیار پرستار خود قرار دهید تا پرستار منزل بتواند راحت تر مراقبت های ویژه را از کودک شما کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 − یک =

فهرست