تماس
021-66582923
بیماری مورتون نوروما

بیماری مورتون نوروما و راه های درمان آن را بدانید

هرگاه اعصابی که در پنجه پا قرار دارد و بین استخوان های بلند پا می باشد تحت تاثیر قرار بگیرد و متورم شود بیماری مورتون نوروما شکل می‌ گیرد که طی آن نوعی سوزش ،مورمور شدن و بی حسی بین دو انگشت پا به وجود می‌ آید. عده ای بر این باورند که این عارضه جز مشکلات و اختلالات پیش آمده در عصب پا نمی باشد بلکه یک تومور خوش خیم است که بر اثر پوشش های فیبر عصب رشد می‌ کند و دچار ضخامت می‌ گردد در ادامه بیشتر با بیماری مورتون نوروما و درمان آن آشنا خواهید شد .

عوامل به وجود آورنده بیماری مورتون نوروما :

  • فشار بیش از حد به عصب پلانتار پا که می‌ تواند بر اثر یک ساییدگی یا کشش به وجود آمده باشد
  • ایجاد تورم و ضخیم شدن بخشی از عصب
  • نوع ساختار استخوان های پا که ممکن است فضای بین آن ها در یک انگشت نسبت به سایر انگشتان پا باربک تر باشد
  • استفاده از کفش‌ های پنچه تنگ
  • رشد یک چربی و به وجود آمدن یک کیسه پر مایه در اطراف مفصل
  • ملتهب شدن مفصل پا که در نزدیک عصب می باشد

بیماری مورتون نوروما در چه اشخاصی به وجود می‌ آید ؟

این عارضه بیشتر در زنانی دیده می‌ شود که بین ۴۰ تا ۵۰ سال قرار دارد زیرا کفش‌ های نا مناسب و تنگی که استفاده می‌ کنند در بروز این بیماری نقش مهمی دارد زیرا اکثر خانم ها کفش های پاشنه بلند می پوشند اما در آقایانی که از کفش‌ های پنچه تنگ استفاده می کنند مشاهده می‌ شود لازم به ذکر است بدانید افرادی که رقص باله انجام می‌ دهند و در ورزش دو شرکت می‌ کنند نیز جزو افرادی هستند که به بیماری مورتون نوروما مبتلا می شوند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله بیماری بوتولیسم چیست؟ را حتما مطالعه نمایید )

بیماری مورتون نوروما چه نشانه هایی از خود بروز می دهد ؟

معمولا افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند از قسمت جلوی پای خود یک دردی را حس می‌ کنند که ممکن است به دست آنان نیز کشیده شود اما در حالت کلی درد اصلی را در انگشتان حس می کنند که با سوزش و گزگز همراه است این درد به گونه‌ ای است که این افراد احساس می‌ کنند روی سنگ مرمر قدم می زنند.

زمانی که از کفش‌ های پاشنه بلند استفاده می‌ شود به مراتب درد های آن افزایش پیدا می‌ کند که با یک ماساژ و استراحت درد کمی آرام تر می شود درد این عارضه متفاوت است ممکن است یک فرد در این قسمت درد های مداوم داشته باشد و یا این که در طول هفته دو یا سه مرتبه این درد را حس کند و برای یک مدت دیگر هیچ دردی بر او عارض نشود .

چگونگی شناسایی و تشخیص بیماری مورتون نوروما :

یک پزشک با توضیحات شما و معایناتی که روی پای شما انجام می دهد می‌ تواند به شناسایی این عارضه بپردازد نوروم پای شما در صورتی که ضخیم شده باشد پزشک آن را حس می‌ کند و با فشار روی این ناحیه می تواند محل اصلی آن را پیدا کند در گاهی مواقع برای اطمینان بیشتر ام آر آی و آزمایش خون را نیز از افراد می‌ گیرد تا به تشخیص قطعی دست پیدا کند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله بیماری پان کلولیت چیست ؟ را حتما مطالعه نمایید )

بیماری مورتون نوروما و راه های درمان

راه های درمانی برای بیماری مورتون نوروما :

درمان آن را می توانیم از روش های ساده شروع کنیم و سپس به سمت روش های پیچیده برویم این روش ها شامل موارد زیر می باشد :

۱) پوشیدن کفش های استاندارد و مناسب :
اگر بع این عارضه مبتلا هستید سعی کنید از پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه دار خودداری نمایید و کفش هایی را بپوشید که پنجه آن ها پهن باشد و دارای یک کفه ی مناسب باشد تا پای شما تحت فشار قرار نگیرد

۲) روش‌ درمانی تزریق در مفصل :
یکی دیگر از روش‌ های درمانی برای این عارضه تزریق استروئید و یا داروی بی حسی در ناحیه می باشد که در صورتی که با پوشش کفش مناسب برطرف نشود انجام می‌گردد این راه کار توسط یک متخصص و جراح ارتوپد انجام می‌ شود که بسیار کار ساز واقع می گردد اما باید در کنار آن از کفش مناسب نیز استفاده نمایید .

۳) درمان با فیزیوتراپی :
درمانی که در این روش انجام می شود جهت کاهش فشار عصب می باشد یک فیزیوتراپیست توصیه‌ هایی را به شما ارائه می دهد و با استفاده از روش هایی مانند آفلودینگ ، تپینگ و پدینگ وضعیت مشکل شما را بررسی می‌ کند و شروع به انجام روش های زیر جهت درمان شما می کند :

  • استفاده از پد های طبی :
    شما می تواند از پد های طبی درون کفش‌ های خود قرار دهید این پد ها به گونه ای هستند که در پشت قسمت جلوی پای شما قرار می گیرند و بسیار نرم هستند و دارای یک قوس می باشند که برای راحتی پا تعبیه شده است .
  • گرما دادن :
    یک فیزیوتراپیست با استفاده از هات پک های گرم ناحیه ی آسیب دیده را گرما می‌ دهد تا جریان گردش خون بالا برود این مسئله روند بهبودی شما را افزایش می دهد و درد شما تسکین پیدا می‌ کند
  • سرما دادن :
    استفاده از کیسه‌ های سرد و مواد پک ها می تواند التهاب موضع درد را کاهش بدهد و جریان خون را کمتر کند و از این طریق مسیرهای عصبی که دچار درد شده اند بع حداقل می‌ رسد.

بیماری مورتون نوروما و درمان آن با الکترو تراپی :

درمان بیماری مورتون نوروما با الکتروتراپی روش درمانی است که توسط فیزیوتراپیست انجام می‌ شود که طی آن بافت تقویت می‌ گردد و بهبودی حاصل می‌دشود که با جریان های الکتریکی عصب را تحریک می کند

  • ماساژ درمانی :
    این روش درمان که توسط فیزیوتراپی انجام می‌ شود نیز برای تسکین درد و بالا رفتن جریان گردش خون بسیار موثر واقع می‌ شود
  • انجام جراحی :
    اگر روش های ارائه شده در بالا جوابگو نباشد پزشکی اقدام به جراحی می‌ کند و عصب آسیب دیده رابرش می دهد و یک فضای باز تری برای آن ایجاد می‌ کند تا فشار های آن کاهش پیدا کند اگر عصب کاملا از بین رفته باشد بی حسی دائمی روی انگشتان پا حس می‌ شود که خیلی مشکل ساز نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × 4 =

فهرست