تماس
021-66582923

بیماری های روانی دوران سالمندی و راهکارهای مداوای آنها

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
بیماری های روانی دوران سالمندی و راهکارهای مداوای

در جوامع امروزی تعداد زیادی از افراد در سنین سالمندی هستند و این افراد درصد بالایی از جامعه را تشکیل داده اند از این رو باید تامین نیازهای مالی و بهداشتی برای آن ها بسیار حائز اهمیت باشد و باید به آن ها توجه زیادی کرد. مسئله ای که در این مقاله ( تهیه شده توسط کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت ) مورد بحث ما قرار می‌گیرد شناخت بیماری های روانی دوران سالمندی می باشد که می‌ خواهیم ضمن شناخت آن ها عوامل پیشگیری و درمان آن را برایتان بازگو کنیم .

بیماری های روانی دوران سالمندی :

بروز بیماری روانی افسردگی :

بیماری افسردگی یکی از رایج ترین بیماری های روانی دوران سالمندی محسوب می شود که علائم و نشانه های خاصی در وجود این افراد به وجود می‌ آورد از جمله این علائم شامل مواردی از جمله :

  • عدم داشتن ذوق و علاقه نسبت به کارهای روزمره
  • به وجود آمدن مشکلاتی در خواب سالمندان
  • اختلال در تغذیه
  • داشتن افکار منفی
  • تست خستگی مفرط

ضمن داشتن این نشانه ها باید حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرد زیرا وجود این دلایل می‌تواند دلایل دیگری غیر از بیماری افسردگی داشته باشد و اگر فرد سالمند شما به گونه‌ ای است که از رختخواب خود دل نمی کند و دائم دوست دارد در بستر باشد و علاقه به گوش دادن به رادیو و یا تماشای تلویزیون ندارد حتما باید به این رفتارها توجه خاصی شود .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله علت توهم زدن سالمندان و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

بروز بیماری روانی آلزایمر :

با افزایش روند پیری سلول های مغزی دچار تخریب و فرسایش می‌ شود و اختلالاتی را در ذهن و تفکر آن ها به وجود می آورد طوری که افراد سالمند فراموش می کنند یک سری از کارهای روزمره خود را انجام دهند و با خود درگیری ذهنی پیدا می کنند که آیا امروز فلان کار را انجام داده و یا فلان وسیله را کجا گذاشته است؟ این بیماری دارای علائم و نشانه هایی از جمله موارد زیر می باشد :

  • تحلیل رفتن حافظه در سالمندان
  • احساس سردرگمی و گیجی
  • عدم داشتن قضاوت در مورد چیزی
  • بروز اختلالات زبانی و گفتاری

در مواجه شدن با این علائم سالمند خود را تحت نظر پزشک قرار دهید .

بیماری پارکینسون :

از اویگر موارد اختلال بیماری های روانی دوران سالمندی می توانیم به بیماری پارکینسون اشاره کنیم این بیماری سالمندان را با مشکلات حرکتی مواجه می‌کند و به مرور روی حافظه ی فرد سالمندان اثر می گذارد و نشانه هایی از قبیل :

  • لرزیدن انگشتان دست و پا و فک : این لرزش ها در مواقعی که فرد سالمند دچار اضطراب شده باشد احتمال دارد میزان لرزش در آن ها بالاتر رود
  • کند شدن حرکات بدن: افراد سالمند زمانی که با این اختلال روبرو می شوند موقع راه رفتن به کندی و آرامی قدم بر می دارند .
  • انقباض در عضلات : اگر فرد سالمند در قسمت عضلات احساس انقباض و گرفتگی داشته باشد و همراه با درد باشد می تواند بروز بیماری پارکینسون در او باشد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه می شود دوران سالمندی خوبی را داشته باشیم؟ را حتما مطالعه نمایید ))

راهکارهای مداوا کردن بیماری های روانی دوران سالمندی :

بروز علائم و نشانه هایی که در موارد بالا گفته شد می تواند از نشانه های بیماری روانی دوران سالمندی محسوب شود ا ما فراموشی و اختلال در یکسری از موارد به طور کلی با روند پیری در هر شخصی می تواند عارض شود به طور مثال اگر شما گاهی موردی را فراموش می‌کنید صرفاً دلیل بروز بیماری آلزایمر نمی‌ تواند باشد این فراموشی ها بر اثر مشغول بودن فکر سالمند رخ می دهد و در این وقت جای نگرانی وجود ندارد اما برای درمان و مداوای این مشکلات و عارضه ها حتماً باید با پزشک خود مشورت نمایید تا یک نتیجه درست از آن بگیرید.

جلوگیری از ابتلا به بیماری های روانی دوران سالمندی :

برای در امان ماندن از این بیماری های روانی باید سالمندان و همچنین مراقب و پرستار سالمند به چند نکته اساسی توجه لازم را داشته باشند . این نکات شامل :

  • اولین راه جلوگیری این است که به محض بروز علائم بیماری نزد پزشک بروید در صورتی که علائم از ابتدای راه شناسایی شوند روند درمانی بهتر صورت می گیرد و از جان شدن آن پیشگیری می گردد.
  • دومین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ های روانی و سالمندی انجام فعالیت‌ های ورزشی می باشد ورزش می‌تواند سلامتی را برای افراد سالمند برنامه بیاورد.
  • سومین راه پیشگیری تبعیت از رژیم غذایی سالم می باشد اگر افراد سالمند در مواد غذایی مصرفی خود انواع ویتامین ها را به مصرف برساند و یا تغذیه سالم و کافی داشته باشند روی سلامت آن ها موثر واقع می‌شود .
  • چهارمین مرحله تنها نگذاشتن سالمند است : افراد سالمند اگر احساس تنهایی بکنند و هم صحبتی نداشته باشند دچار انواع بیماریهای روانی می گردند.

و اما آخرین راه :
توجه به روان فرد سالمند: افراد سالمند اگر در زندگی دچار مشکلاتی باشند که روی روان آن ها تاثیر بگذارد می‌ تواند او را به بیماری روانی مبتلا کند پس لازم است از مشاوره راهنمایی بگیرید تا بتوانید با یک سبک مفید به زندگی ادامه دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

13 + 4 =

فهرست