تماس
021-66582923
بیماری های عفونی در سالمندان

بیماری های عفونی در سالمندان را بشناسید

همان طور که می‌ دانید سالمندان در این برهه از سن  نیازمند مراقبت و توجه زیادی هستند زیرا بدن آن ها دچار ضعف می‌ شود و خیلی راحت به یکی سری از بیماری‌ ها مبتلا می‌ شوند یکی از این بیماری‌ ها که در این  دوران بسیار رایج است مربوط می‌ شود به بیماری‌ های عفونی که در این دوران گریبان گیر آن ها می شود خصوصاً سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می کنند به خاطر تعداد بالایی از افراد سالمند ممکن است رسیدگی به آن ها در حد خیلی عالی  نباشد از این رو سیستم ایمنی آن ها ضعیف می‌ شود و عملکرد بدنی آن ها بر هم  می‌ خورد به همین دلیل باید مراقبت‌ های بهداشتی سالمندان به درستی انجام بگیرد تا سلامت آن ها به خطر نیفتد.

ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با بیماری های عفونی در سالمندان مطالبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم تا پایان بحث ما را دنبال کنید .

انواع بیماریهای عفونی در سالمندان

یکی از مشکلات دوران سالمندی که افراد مسن با آن درگیر هستند ، وجود بیماری های عفونی می باشد. اگر خدمات پرستاری از سالمند را برعهده دارید حتما باید عفونت های دوران سالمندی را به خوبی بشناسید تا بتوانید به موقع این بیماری را تشخیص دهید و سریعا برای بهبودی آن اقدام نمایید. این بیماری های عفونی شامل:

۱)  بروز عفونت های ادراری در سالمندان  :

عفونت ادراری در میان سالمندان یکی از بیماری‌ های رایج می باشد که می تواند هم بدون علامت باشد و هم همراه با یک سری از علائمی مانند سوزش  ،تکرر ادرار ، تغییر رنگ ادرار ، تب و لرز و غیر باشد در صورتی که علامت خاصی در فرد سالمند وجود نداشته باشد نیازی به درمان نیست و فقط باید فرد تحت نظر باشد.

اما اگر همراه با علائم ذکر شده باشد گاهی نیاز به مراقبت از سالمند در بیمارستان می‌ شود عفونت های ادراری در میان سالمندان یا به دلیل عفونت مثانه یا به دلیل عفونت کلیه می باشد گاهی مواقع بسیاری از سالمندان که کنترل ادرار خود را ندارند از سوند برای آن ها استفاده می شود در صورتی که به موقع تعویض نشود می تواند عفونت ادراری را برای آن ها به همراه داشته باشد از این رو رعایت بهداشت در آن ها بسیار مهم و ضروری می باشد .

۲)  بیماری ذات الریه :

 بیماری ذات الریه یا همان سینه پهلو از دیگر بیماری‌ های عفونی در سالمندان است که می‌ تواند سلامتی آن ها را تهدید کند این بیماری با سرفه ، تب  ،تنگی نفس و درد در ناحیه قفسه سینه همراه است در صورتی که این علائم در شخص سالمند مشاهده شود باید هر چه سریع تر اقدام به درمان شود و در صورتی که فرد سالمند در مراکز نگهداری از سالمندان زندگی می کند باید او را از جمعیت بیرون آورد تا بیماری به دیگران منتقل نشود و در بیمارستان تحت مراقبت قرار بگیرد .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های درمان خانگی عفونت ریه در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

۳) بیماری سل :

 از بیماری های عفونی در سالمندان که می‌ تواند افراد ۶۵ سال به بالا را درگیر کند عارضه سل ریوی می شود این بیماری ممکن است از دوره جوانی  همراه فرد بوده باشد اما چون بدن در دوران جوانی قوی است میکروب حاصل از آن در بدن مهار می شود.

اما در دوران سالمندی سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا می‌ کند و این میکروب حاصل از عفونت فعال می‌ شود اگر فرد در خانه سالمندان قرار گرفته باشد باید تمامی افرادی که با او در تماس بودند مورد آزمایش قرار بگیرد زیرا احتمال  انتقال آن به دیگران وجود دارد از علائم این بیماری بی اشتهایی به غذا ،تعریق های شبانه ،کم شدن میزان وزن و داشتن سرفه های خشک می باشد که به مرور به خلط های خونی تبدیل می‌ شود در صورتی که این علائم را چهار هفته در فرد سالمند خود مشاهده کنید باید حتماً تست سل و رادیولوژی سینه از او گرفته شود و در بخش ایزوله بستری شود .

۴)  عفونت های حاصل از زخم های بستری :

یکی دیگر از بیماری‌ های عفونی در سالمندان عفونت زخم بستر می باشد بسیاری از سالمندان که به دلایل مختلف در حرکات خود ناتوان هستند و نمی‌ توانند جابجا شوند در صورتی که به صورت مداوم در  بستر باشند این احتمال وجود دارد که به این عفونت مبتلا شود خصوصاً که اگر در خانه سالمندان قرار گرفته باشند احتمال این که تعداد پرستاران برای رسیدگی به تک تک سالمندان و جابجایی آن ها زیاد نباشد وجود دارد از این رو ناتوانی در حرکت آن ها منجر به عفونت می شود اگر به خوبی درمان و مراقبت نشود می‌ تواند بسیار خطرناک شود و سلامتی سالمند را تهدید کند .

۵)  وجود باکتری درون خون فرد سالمند :

 هر گاه فرد سالمند به بیماری‌ های عفونی مانند زخم بستر ، ذات‌الریه و غیر مبتلا شود احتمال این که باکتری وارد خون شود وجود دارد که این باکتری می تواند یک بیماری حاد باشد در صورت بروز باید حتما فرد سالمند در بیمارستان بستری شود .

۶)  مبتلا شدن به اسهال عفونی  :

یکی از علت‌ های اصلی مرگ و میر در میان افراد سالمند مبتلا شدن به اسهال های عفونی می باشد زمانی که میکروب وارد دستگاه گوارش فرد سالمند می‌ شود او را دچار اسهال می کند این بیماری می تواند آب زیادی از بدن سالمندان را بگیرد که برایشان خطرناک است .

۷)  بیماری مننژیت :

از دیگر بیماری های عفونی در سالمندان بیماری مننژیت می باشد که میزان مرگ و میر در آن ها بالاست اما به نسبت بیماری‌ های دیگر کمتر اتفاق می افتد علائم که این بیماری دارد شامل سردرد ، تهوع ، استفراغ و تب می باشد در صورتی که تشخیص آن دیر هنگام رخ دهد مرگ سالمندان را در پی دارد .

۸) عفونت هایی که در مفاصل ایجاد می‌ شود :

 عارضه ی آرتربت مفاصل در بسیاری از افراد سالمند شکل می گیرد در صورتی که درمان به موقع آن انجام نشود این آرتریت و التهاب  می‌تواند عفونی شود و فرد را از راه رفتن و تحرک مفاصل عاجز  کند علائم این بیماری شامل تب ، عدم توانایی در حرکات ، قرمزی و احساس داغی در مفاصل زانو و لگن می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × 3 =

فهرست