تماس
021-66582923

بیماری های چشمی در کودکان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

دربسیاری از بیماری های چشمی که در کودکان وجود دارد علامت های شایعی بروز میکند که والدین با مشاهده این علائم باید کودک خود را نزد پزشک ببرند. اما در خیلی دیگر از بیماری های چشمی در کودکان علامت خاصی دیده نمیشود واگر به موقع تشخیص داده نشوند امکان دارد زمان درمان آنها از دست برود. در زیر به انواع بیماریهای چشمی می پردازیم :

مسدود شدن مجرای اشک (اپیفوریا) :

موقعی که مایع اشکی از دو منافذ بالا وپایین پلک تولید میشود وارد کیسه اشکی شده واز آنجا به داخل بینی وحلق وارد میشود زمانی که این مجرای اشکی بسته باشد دیگر اشک وارد حلق نمیشود واین انسداد باعث میشود که اشک ها در کیسه اشکی جمع شوند ودر نهایت به عفونت تبدیل میشود. که این عفونت به صورت ترشح در گوشه چشم قرار خواهد گرفت این نوع بیماری چشمی قابل درمان است و پزشکان بعد از یکسالگی به روش جراحی آن را درمان میکنند.

تنبلی چشم یا آمبلوپی:

زمانی که تنبلی چشم در کودکان مشاهده میشود که نوعی مشکل واختلال در سیر تکامل مغز اتفاق بیفتد و در این نوع بیماری چشمی دید کودک بسیار کم میشود. این نوع بیماری میتواند ارثی باشد و در کودکانی که پدر مادر آنها دچار تنبلی چشم هستند4 برابر بیشتر در معرض این بیماری قرار میگیرند.

تنبلی چشم چه دلایلی میتواند داشته باشد؟

  • استرابیسم
  • افتادگی پلک به صورت مادر زادی
  • فشار به پلک
  • آب مروارید(تاری عدسی چشم)

نشانه های تنبلی چشم:

این نوع بیماری چشمی هیچ گونه نشانه خاصی ندارد واگر درمان نشود میتواند باعث ضعف شدید بینایی گردد برای درمان این نوع بیماری چشمی باید چشم کودک تا 6ساعت بسته شود و راه درمان دیگر آن تجویز عینک میباشد.

بیماری چشمی گلوکوم مادر زادی:

شیوع این بیماری بسیار اندک است بروز آن در همان سال اول تولد کودک شناسایی میشود از علائم بیماری گلوکوم یا آب سیاه چشم:1)ریزش اشک 2)منقبض شدن پلکی 3 )واکنش به نور میباشد در این نوع بیماری فشار چشم در کودک بالا میرود وامکان دارد چشم بزرگ شود که در این صورت باید کودک را جراحی کرد.

بیماری التهاب ملتحمه:

این نوع بیماری میتواند بر اثر عفونت یک ویروس یا باکتری ایجاد شود کودکی که دچار این عارضه میشود برای جلوگیری از آلوده شدن چشم او باید از مدرسه رفتنش خودداری کنید تا یک هفته این مشکل برطرف شود.

استرابیسم یا انحراف چشم:

این نوع بیماری چشم در کودکان به گونه ای است که دو چشم کودک در یک مسیر و راستا قرار نگرفته باشند که از آن به لوچی یا چپ چشمی هم یاد میشود این مشکل با بزرگ شدن کودک از بین نمیرود و درمان آن را باید در سنین پایین شروع کنیم هدف از درمان انحراف چشم:1 )داشتن دید مناسب در هر دو چشم 2)داشتن ظاهر مناسب 3 ) هماهنگی چشم ها

بیماری شالازیون:

این اصطلاح از بروز یک برجستگی در پلک ایجاد میشود که در اثر مسدود شدن غدد پلک به وجود میاید وممکن است ترشحات زرد رنگی را داشته باشد وگاهی آنقدر بزرگ میشود که جلوی مردمک چشم را می گیرد و باید حتما به پزشک مراجعه شود.

غربالگری برای مشکلات بینایی:

انجام غربالگری برای شناسایی مشکلاتی که در بینایی وجود دارد باید درسن 4سالگی در کودک انجام شود واگر تا این سن انجام نگیرد باید حتما در 7 سالگی که کودک به مدرسه میرود معاینه انجام شود وتوصیه میشود برای کودکانی که تولد زود رس یا تاخیر در رشد آنها دیده میشود حتما انجام شود. اگر کودکان هیچ گونه علامتی که باعث شود به مشکلات چشمی آنها پی ببریم را نداشنه باشند ولی سابقه خانوادگی در مورد تنبلی چشم وانحراف آن را داشته باشید توصیه میشود در سن 2تا3سالگی یک تست بینایی از کودک خود بگیرید.

چگونه باید از بروز مشکلات چشمی در کودک خود پیشگیری کرد؟

برای درمان ومدیریت به موقع بیماری های چشمی مانند آب مروارید باید از همان ابتدا آن را مورد بررسی قرار دهیم واین اقدام به موقع برای اصلاح کاهش بینایی بسیار موثر واقع میشود. اما اگر با انجام عمل جراحی واستفاده از عینک بتوانیم عملکرد چشم را به حالت عادی برگردانیم باید بدانید که ظرفیت دید چشم ها نمیتواند همیشه قابل برگشت باشد زیرا کودکی که رشد مغزی آن کامل شده باشد ولی هنوز در بینایی خود ضعف دارد به خاطر این است که مغز کودک توانایی لازم را برای محرکات بینایی محدود کرده است.

کیست چشم چیست؟

انواع زیادی از کیست پلک بر روی چشم ها وجود دارد این کیست ها در مواقعی میتواند دردناک باشد ودر مواقعی هم هیچ دردی ندارد کیستی که در پلک چشم ایجاد میشود میتواند عفونی شود و روی بینایی تاثیر بگذارد. بعضی از این کیست ها خود به خود درمان میشوند ولی بعضی دیگر نیاز به جراحی پیدا میکنند مشخصات زیر میتواند نشانه های کیست در پلک باشد:

  • قرمزی
  • ورم پلک
  • ترشح
  • سوزش
  • برآمدگی روی چشم

در صورت مشاهده شدن این علائم سعی کنید از مالیدن چشم ها خود داری نمایید زیرا از طریق میکروب های دست میتوانیم آن را به چشم ها منتقل نمایید.

انواع کیست پلک در چشم کودکان:

  • گل مژه : یکی از معروف ترین کیست های چشمی است که با قرمزی ، ورم وسوزش همراه است ومعمولا 3روزه برطرف میشود.
  • کیست غدد عرق: این نوع کیست بسیار معروف است و شامل برآمدگی براقی در نزدیک مجرای چشمی میباشد.
  • کراتوز: این نوع کیست بر اثر کراتین پوست و بافت آن در شکل های متفاوتی دیده میشود.
  • کیست انباشته: این کیست خیلی مضر نیست و فقط باعث ورم پلک میشود وبه صورت سفید رنگ میباشد.
  • خال گوشتی: توده های رنگی در داخل چشم قرار میگیرند.

علل ایجاد کیست های چشمی:

  • باکتری استافیلوکوک
  • مسدود شدن مجرای چشم
  • رعایت نکردن بهداشت
  • تماس چشم با آلودگی
  • التهاب پلک
  • زدن دست آلوده به چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 1 =

فهرست