تماس
021-66582923
بیماری های گوارشی در سالمندان

بیماری های گوارشی در سالمندان

بیماری های گوارشی در سالمندان بسیار رایج می باشد همان طور که می‌ دانید زمانی که سن افزایش پیدا می‌ کند یک سری تغییر و تحولات در ساختار بدن هر فرد سالمند شکل می‌ گیرد این تغییرات می‌ تواند همه اعضای بدن فرد را تحت تاثیر قرار دهد یکی از این تغییرات مشکلاتی است که در سیستم گوارشی آن ها به وجود می‌ آید.

آن ها در این دوران مزاجشان تغییر می کند و به دلیل مشکلات دندانی نمی توانند به خوبی غذا بخورند و اکثرا  دچار معده های حساس می‌ شوند که تحمل پذیرش هر غذایی را نخواهند داشت از این رو گوارش آن ها بر هم می‌ ریزد و بسیاری از بیماری‌ ها در آن ها به وجود می‌ آید ما در این مقاله قصد داریم در مورد بیماری‌ های گوارشی در سالمندان مطالبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم

بیماری‌ های گوارشی رایج در میان سالمندان  :

۱)  سوزش سر معده :

 یکی از بیماری‌ های گوارشی در سالمندان که بسیار شیوع پیدا کرده است رفلاکس معده می باشد این افراد محتویات درون معده آنها به داخل مری بازگشت می‌ خورد و احساس سوزش در سر معده می کنند که اکثرا با افزایش وزن سالمندان در ارتباط است از این رو باید با یک رژیم غذایی مناسب که با معده شخص سازگار و متناسب با وزن شخص باشد را برای آن ها در نظر بگیرید تا به سلامت آن ها کمک شایانی بکنید .

۲) ایجاد زخم معده :

 زخم معده در افراد سالمند می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که شایع‌ ترین آن ها میکروب هلیکو باکتر پیلوری می باشد اما یک سری عوامل  شیمیایی ،موارد عفونی و اختلالات عصبی نیز می‌ تواند برای سالمندان زخم معده را به وجود بیاورد .

۳) اسهال و اختلالات روده‌ای  :

از دیگر بیماری‌ های گوارشی در سالمندان می‌ توانیم به اختلالاتی که در روده شخص به وجود می‌ آید و آن ها را به اسهال مبتلا می‌ کند اشاره کنیم اکثر افراد سالمندی که توان حرکتی آن ها کاهش پیدا کرده باشد به این عارضه مبتلا می شوند که علت اصلی آن گیر کردن یک توده سفت شده مدفوع در انتهای روده می باشد که می تواند زخم و خونریزی را نیز برای سالمند به وجود بیاورد .

۴)  به وجود آمدن یبوست  :

زمانی که افراد سالمند نتوانند روده های خود را در طول هفته  کمتر از سه مرتبه تخلیه کنند به عارضه یبوست مبتلا شده اند و علت آن می‌ تواند مصرف آب کم و عدم تحرک لازم باشد این افراد می‌ توانند با مصرف یک سری از مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات و آب فراوان این مشکلی را از خود دور کند

 این مسئله نیز از بیماری‌ های گوارشی در سالمندان محسوب می‌ شود .

۵)  سندروم روده تحریک پذیر  :

سندروم روده تحریک پذیر به گونه‌ ای است که اگر فرد سالمند به آن مبتلا باشد بعد از خوردن وعده غذایی به اسهال مبتلا می‌ شوند و این مسئله به دلیل ضعف و حساسیت بیش از حد  عضلات روده و اعصاب آن می باشد این مورد در زنان سالمند بیشتر مشاهده می‌ شود و بسیار رایج است .

۶)  ایجاد کیسه های التهابی در روده( دیورتیکولیت) :

 از دیگر بیماری‌ های گوارشی در سالمندان شکل‌ گیری کیسه های التهابی روده می باشد که بر اثر یبوست حاد به وجود می‌ آید زمانی که باکتری و یا یک سری مواد محرک زا وارد این حفره‌ ها شود التهاب برای آن ها ایجاد می‌ کند که دارای علائمی از جمله حالت تهوع  تهوع ، خونریزی معده و تب و لرز می باشد .

۷) ایجاد زخم در روده :

 ممکن است این بیماری گوارشی نیز در سالمندان به وجود بیاید و باعث خونریزی در روده های آن ها شود که در صورت درمان نشدن به مرور زمان عارضه ی سرطان را  آن را برای شخص به همراه خواهد داشت از این رو توصیه می شود غذا های آبکی و بدون کافئین و بدون قند برای سالمندان تهیه کنید و از مکمل‌ های ویتامین برای آن ها به مصرف برسانید

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های تقویت معده در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

راه کار های پیشگیرانه از بیماری های گوارشی در سالمندان :

 اگر سالمندان و یا افرادی که وظیفه پرستاری و نگهداری از سالمند را برعهده دارند بتوانند نکاتی را که در قسمت زیر توضیح داده می شود را رعایت کنند می توانند از بسیاری از بیماری‌ های گوارشی در سالمندان جلوگیری نمایند.

  • غذا های سالمندان نباید نمک و سدیم بیش از حد داشته باشد
  • رژیم غذایی آن ها باید حاوی آنتی اکسیدان لازم باشد
  • خوردن میوه و سبزیجات را در وعده‌ های غذایی خود بگنجانند این سبزیجات خصوصاً کلم بروکلی می‌ تواند با میکروب هلیکوباکتر به مقابله بپردازند و از زخم معده جلوگیری نماید
  • از فعالیت های ورزشی و بدنی غافل نشوید زیرا بی تحرکی می تواند مشکلات گوارشی برایشان به همراه داشته باشد
  • مواد غذایی پروبیوتیک دار را مصرف کنند تا از یبوست در امان بمانند .
  • در رژیم غذایی سالمندان از  ادویه جات و فلفل  زیاد مصرف شود
  • مصرف ماهی در طول هفته به دلیل اسید چرب امگا ۳ برای آن ها بسیار لازم است
  • افراد سالمند باید از دخانیات و مشروبات الکلی به دور باشند
  • تفریح داشتن سالمندان نیز از نکاتی است که می‌ تواند از مشکلات گوارشی آن ها جلوگیری کند زیرا تفریح و با دوستان بودن روی خلقیات  آن ها تاثیر می گذارد و استرس را از آن ها دور می‌ کند و زمانی که اعصاب آن ها ریلکس باشد به مراتب روی گوارش  آن ها نیز اثرات مثبت ایفا می‌ کند .

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − 9 =

فهرست