تماس
021-66582923

بیماری گال در سالمندان ، درمان و تشخیص

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
بیماری گال در سالمندان و درمان

بیماری گال در سالمندان یک نوع بیماری است که خارش شدیدی دارد. فرد مبتلا جوش های قرمز رنگی در پوست خود میبیند که این بیماری مسری است. در این مبحث از مراقبت های خانگی آتیه پرستاران می خواهیم شما را با بیماری گال در افراد مسن آشنا کنیم. با ما همراه باشید .

چگونگی پیدایش بیماری گال در افراد سالمند :

این بیماری از جمع شدن یک انگل در بدن ایجاد میشود که این انگل به نام انگل گال میباشد. انگل گال به صورت یک حشره کوچک با 4 جفت پا میباشد که در زیر پوست زندگی میکند. این انگل در آسایشگاه سالمندان و سرباز خانه ها بسیار شایع است و خارش بسیار شدیدی برای سالمند ایجاد میکند به طوری که خواب را از او میگیرد.

چگونگی فعالیت انگل گال در سالمندان :

انگل گال به لایه های زیرین پوست نفوذ میکند و شروع به تخمک گذاری میکند. این بیماری در همه سنین و در همه افراد میتواند وارد شود حتی افرادی که بهداشت فردی را رعایت میکنند هم در معرض ورود این انگل به بدن خود هستند.

نحوه ی گسترش بیماری گال در سالمندان :

تماس جنسی و استفاده از لباس و حوله و ملحفه های مشترک میتواند این بیماری را در بین افراد گسترش بدهد.

در چه مکان هایی گال وارد میشود؟

بیماری گال در سالمندان در محل هایی بین انگشتان دست – آرنج – زیر بغل یا سینه ی زنان میتواند وارد شود. در افراد سالمند بیماری گال معمولا در قسمت پشت آنان به وجود می آید .

نشانه ها و علائم بیماری گال در سالمندان :

  • جوش های پوستی: در اکثر بیماران گال، جوش هایی که در بدن آن ها پیدا میشود خط هایی را روی پوست آنها قرار میدهد که میتواند به صورت گزیدگی یا کهیر یا چیزی مانند اگزما بروز نماید.
  • خارش شدید پوستی در موقع شب
  • زخم شدن پوست: خارش در این بیماری به قدری شدید است که میتواند باعث بروز زخم های عمیق ودر نهایت عفونت شود.
  • سفت شدن و سخت شدن پوست: فرد سالمند وقتی به بیماری گال مبتلا میشود سفتی و خشکی شدیدی در پوست خود احساس میکند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی تغییرات پوستی در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

چگونگی تشخیص مبتلایان به بیماری گال :

با توجه به علائم بیماری گال در سالمندان (Scabies in the elderly) که در بالا ذکر شد برای تشخیص درست آن لازم است نظر پزشک را بر قطعی بودن این بیماری بدانیم. پزشک بعد از بررسی های موجود در بدن فرد تشخیص میدهد که کانال های زیر پوستی در فرد وجود دارد یا خیر. این بیماری به دلیل مشابهت هایی که با دیگر بیماری های پوستی دارد تشخیص آن کمی سخت میشود که با انجام آزمایش پوست زیر میکروسکوپ پزشک نظر قطعی خود را اعلام میکند.

راه های پیشگیری از بیماری گال در سالمندان :

  • تمامی لباس ها، حوله ها و رختخواب های فرد سالمند باید با آب و صابون شسته شود و با حرارت بالا خشک گردد.
  • وسایلی که قابل شستشو نیستن را باید در یک جا جمع کرد و در جایی مناسب به مدت یک هفته قرار دهیم تا این انگل از بین برود.
  • از برخورد و معاشرت با فرد ابتلا به گال باید دوری کرد . اگر این نزدیکی در مدت 15 دقیقه با فرد آلوده باشد امکان ابتلا بسیار بالا میرود .

درمان بیماری گال در افراد سالمند :

شخصی که بیماری گال برای او شناسایی شده باید حتما تحت درمان قرار بگیرد این بیماری قابل درمان است و در اقداماتی که برای درمان صورت میگیرد باید تمامی قسمت های پوست از گردن به پایین در فرد سالمند درمان شود.

چه نوع داروهایی برای بیماری گال در سالمندان توصیه میشود؟

  • کرم پرمترین 5 درصد یکی از بهترین کرم های موجود برای درمان گال در سالمند است و برای زنان باردار و کودکان نیز بلامانع است.
  • لوسیون بنزیل بنزوات 25درصد
  • لوسیون لیدین یک درصد
  • پماد سولفور
    لازم است فرد سالمند که مبتلا به گال است این کرم ها و لوسیون ها را در شب موقع خواب استفاده کند و صبح آن را بشوید. اگر از پرستار سالمند در منزل استفاده می کنید حتما از او بخواهید به طور مرتب پمادها را بر روی بدن شما بمالد .
مراقبت های بعد از درمان گال در سالمندان

مراقبت در منزل بعد از درمان گال در سالمندان :

انجام خدمات پرستاری در منزل بعد از درمان گال یکی از مراحل مهم برای بهبودی این بیماری می باشد . بعد از اینکه گال درمان شود احتمال دارد خارش آن تا مدتی همرا بیمار باشد برای راحت شدن از خارش میتوان کارهای زیر را انجام داد

  • خیس نگه داشتن پوست: گذاشتن یک پارچه خیس و خنک روی ناحیه خارش میتواند آنرا کاهش دهد.
  • مالیدن محلول کالامین در موضع که میتواند درد وخارش را کم کند
  • استفاده از ضد هیستامین ها با تجویز دکتر

گال دلمه دار چیست؟

گال دلمه دار یه حالت از بیماری است که بسیار شدید تر از حالت عادی آن است. این گال قسمت زیادتری از بدن را میگیرد و حالت پوسه پوسته شدن دارد . انگل در این نوع گال بسیار زیاد است و درمان آن مشکل تر میباشد. زیرا دارویی که باید به سطح پوست مالیده شود به قسمت زیرین این دلمه ها نفوذ نمیکند. این نوع گال در افراد سالمند و افرادی که بیماری ایدز دارند کاملا مشهود است . سالمندان باید از خود درمانی و استفاده از داروهای خانگی خودداری کنند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های درمان و پیشگیری مشکلات پوستی در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

طول درمان بیماری گال در سالمندان :

درمان بیماری گال میتواند بین 2تا 6 ماه زمان ببرد در صورتی که این ضایعات پوست گسترش پیدا کند یا دلمه های جدیدی ایجاد شود ممکن است پزشک توصیه کند درمان را دوباره تکرار کند این بار درمان با دوز بالاتری تجویز میشود.

انواع گال:

  1. گال معمولی
  2. گال گرهی
  3. گال نروژی

گال معمولی از شایعترین نوع بیماری است که فقط باعث ایجاد خارش و قرمزی پوست در سایر قسمتهای بدن میشود.

گال گروهی از ضایعات عفونی حاصل از خارش فراوان به وجود می آید و معمولا برآمده هستند و در نواحی زیر بغل و کشاله ها دیده میشود.

گال نروژی حالت حاد این بیماری است که بسار شدید و مسری است زیرا در موضع هایی که خارش و جوش زیادی زده شده پوست های ضخیمی ایجاد میشود. به این گال پوسته پوسته شدن هم گفته میشود که به صورت زیر خود را بروز میدهد:

  • پوست کلفت و ضخیم
  • خاکستری و تیرگی رنگ پیدا کردن
  • ریزش پوست با لمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده + ده =

فهرست