تماس
021-66582923

بیماری گیلن باره عوارض آن همراه با مراقبت های ویژه

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
بیماری گیلن باره عوارض آن همراه با مراقبت های ویژه

بیماری گیلن باره یک عارضه عصبی می باشد که عصب های دست و پای شخص را تحت تاثیر قرار می دهد زمانی که این مشکل پیش می آید سیستم ایمنی بدن به اعصاب بدن حمله ور می شود و باعث می‌ شود بدن فرد توانایی حسی و حرکتی خود را از دست بدهد اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود یعنی با بروز علائم اولیه بتوانید آن را شناسایی کنید درمان‌ آن به راحتی صورت می گیرد اما اگر به موقع تشخیص داده نشود می تواند منجر به فلج موقت و اختلالات تنفسی شود .

دلیل بروز بیماری گیلن باره چیست ؟

علت بروز بیماری گیلن باره را نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد اما به طور کلی می توان گفت از یک عفونت ویروسی در بدن شکل می‌ گیرد این عفونت می‌ تواند از طریق عارض شدن سرماخوردگی در فرد باشد و یا بر اثر باکتری های ایجاد شده از طریق مواد غذایی وارد بدن شده باشد اما چیزی که این مشکل را به وجود می‌ آورد بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن می باشد .

بیماری گیلن باره چه نشانه هایی از خود بروز می‌دهد؟

  • بی حس شدن دستها و پاها
  • احساس ضعف داشتن در اندام تحتانی
  • گزگز شدن اندام ها

پزشک چگونه به تشخیص این بیماری می پردازند؟

یک پزشک متخصص زمانی که نشانه های گز گز شدن و ضعف در اندام های فرد مشاهده کند احتمال می‌ دهد که این شخص به گیلن باره مبتلا شده باشد اما برای تشخیص قطعی یک سری از آزمایش ها روی فرد انجام می‌ دهد در این آزمایش از مغز و نخاع فرد نمونه می‌ گیرند و از طریق آن به قطعیت این بیماری می برد از دیگر راه های تشخیص گیلن باره توسط پزشک تست الکتریکی عضله و تست سرعت هدایت عصبی باشد که از این طریق میزان سرعت فرستاده شدن پیام را از طریق اعصاب به اندام های فوقانی و تحتانی مورد بررسی قرار می‌دهد .

مراقبت های ویژه برای مبتلایان به بیماری گیلن باره:

۱)بررسی علکرد تنفسی:

باید برای افراد مبتلا به گیلن باره دائماً چگونگی میزان تنفس آن ها و عملکرد ریه مورد بررسی قرار بگیرد.

۲) استفاده از لوله گذاری :

باید قبل از اینکه عضلات ریه دچار ضعف و خستگی زیاد شوند از لوله گذاری برای آن ها استفاده شود.

۳)استفاده از داروهای ضد انعقاد خون :

این افراد احتمال دارند آمبولی شوند و یا دچار لخته خون می گردند به همین منظور برای پیشگیری از آن از داروهای ضد انعقاد باید استفاده کنند.

۴ ) کنترل فشار خون بیمار :

این افراد باید تحت مراقبت‌ های ویژه از نظر پایین آمدن فشار خون و بیماری های قلبی باشد.

۵) استفاده از دستگاه فیزیوتراپی :

عضلات این افراد دچار ضعف می‌ شود و نمی‌توانند از تحرکات کافی برخوردار باشند به همین منظور باید برای آن ها از دستگاه فیزیوتراپی و ورزش های ویژه استفاده کرد .

۶) جلوگیری از عفونت های اداری بیمار :

معمولا افراد مبتلا به سندروم گیلن باره به دلیل ضعف و بی حسی عضلانی با مشکل عدم اختیار مواجه می‌ شوند به همین دلیل باید مراقبت‌ هایی در این زمینه برای آن ها صورت بگیرد که دچار عفونت های ادراری نگردند.

۷)توجه به مواد غذایی بیمار :

از دیگر مراقبت‌ های ویژه برای این بیماران توجه به مواد غذایی آن ها می باشد این افراد دچار یبوست می گردند و باید روی مواد غذایی آن ها دقت بیشتری صورت بگیرد .

۸)ایجاد محیط شاد برای بیمار:

افراد مبتلا به بیماری گیلن باره به دلیل محدودیت‌ های حرکتی عموما ممکن است دچار بیماری‌ های روانی و افسردگی شوند به همین منظور باید یک پرستار منزل محیط شاد برای این شخص ایجاد کند و او را از رفتار هایی که باعث به هم ریختگی اعصاب و روان می‌ شود بدور نگه دارد.

۹) جلوگیری از کاهش اعتماد به نفس بیمار:

فرد مبتلا به گیلن باره لزوما به کمک دیگران برای انجام فعالیت های روزانه خود نیازمند است اما مراقب بیمار باید توجه داشته باشد که ضمن کمک طوری رفتار کند که روحیه او حفظ شود و احساس نکند که کاملا از دست و پا افتاده و قادر به انجام هیچ کاری نیست زیرا این رفتار اعتماد به نفس او را کاهش می‌دهند .

عوارض مهم بیماری گیلن باره :

همان طور که ذکر شد این بیماری روی اعصاب حرکتی بدن تاثیر می گذارد و آن ها را با اختلال مواجه می‌ کند و علاوه بر ایجاد این اختلال موارد دیگری را نیز به همراه دارد این عوارض عبارتند از :

  • افراد مبتلا به بیماری گیلن باره خطراتی را برای آن ها به همراه دارد اما درصد این خطرات کم می باشد یکی از آن ها بروز مشکلات تنفسی در فرد می باشد که گاهی شدت می یابد و نیاز به بستری شدن فرد دارد .
  • عارضه های قلبی : این افراد فشارخون آن ها دچار تغییر های ناگهانی می شود به همین دلیل می تواند روی قلب آن ها تاثیرات منفی بگذارد .
  • بروز دردهای عصبی : از عوارض ابتلا به بیماری گیلن باره ایجاد دردهای شدید می باشد .
  • لخته شدن خون : سندروم گیلن باره احتمال خطر آمبولی شدن را دارد و به همین دلیل باید از رقیق کننده خون و جورابهای واریس استفاده شود .
  • به وجود آمدن مشکلاتی در دستگاه دفع آن‌ها : افراد مبتلا به گیلن بار در عملکرد روده و مثانه با اختلالاتی رو به‌ رو می‌ شوند و ممکن است بی اختیاری در آن ها به وجود بیاید .
  • ایجاد شدن زخم های بستر : اگر فرد گیلن باره دچار شدت ضعف عضلانی باشد عدم تحرک او باعث می شود به زخم بستر مبتلا گردد به همین دلیل باید پوزیشن خواب بیمار را دائما تغییر دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + 10 =

فهرست