تماس
021-66582923

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

بی اختیاری ادرار در زنان یکی از مشکلات درد آور در بین بعضی از خانم ها می باشد و درمان آن از اهمیت ویژه ای بین افرادی که به این مشکل گرفتار هستند، برخوردار است. زمانی که ادرار به صورت غیر ارادی نَشد پیدا می کند و می ریزد فرد را دچار بی اختیاری ادرار می کند. ما در این مقاله با کمک کارشناسان موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت قصد داریم در ارتباط با علت‌ های بروز و راه های درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان مطالبی را برایتان بازگو کنیم . با ما همراه شوید.

بی اختیاری ادرار در زنان دلایل متفاوتی دارد از جمله این دلایل عبارتند از :

  • حاملگی و زایمان کردن زنان
  • به یائسگی رسیدن زنان به
  • انجام یک سری از جراحی‌ های سنگین
  • افزایش وزن
  • بیماری هایی که عصب را تحت تاثیر قرار می دهد مانند ام اس ، سکته مغزی و با پارکینسون
  • استعمال دارو های خاص

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان :

پرستاری و مراقبت در منزل از خود و وجود یک سری از تمرین ها و ورزش های ساده در منزل می تواند کمک شایانی به بهتر شدن این عارضه و یا به حداقل رساندن آن بکند که در قسمت‌ های زیر به آن ها اشاره خواهد شد و زنان با به کارگیری آن می‌ توانند بی اختیاری ادرار را در خود کاهش بدهد .

۱) تمرینات کف لگن یا کگل :

انجام تمرینات مربوط به کف لگن باعث می شود عضلات آن ها تقویت شود و شما کنترل بیشتری روی نگه داشتن ادرار خود پیدا کنید. می توانید با شیوه های زیر آنرا انجام دهید.

می‌توانید به حالت دراز کش قرار بگیرید و عضلات واژن و مقعد خود را منقبض نمایید درست همانند وقتی که سعی داری جلوی باد معده و ادرار خود را بگیرید ده ثانیه به این حالت قرار بگیرید و بعد سه ثانیه بایستید و مجددا این حرکت را شروع کنید. سعی کنید بعد از مدتی که عضلات شما قوی تر شد این تمرینات را در هر شرایطی به غیر از دراز کش نیز انجام بدهید مثلاً زمانی که در حال نشستن یا راه رفتن و یا پشت میز نشسته اید می توانید آن را انجام بدهید.

2- به مثانه خود برای تخلیه زمان مشخص بدهید :

در یک زمان مشخص به دستشویی بروید تا بتوانید در کنترل ادرار خود کمک زیادی بکنید. شما تعداد دفعاتی را که به دستشویی می روید را دنبال کنید و پیگیر آن باشید و سعی کنید هر یک ربع دستشویی رفتن خود را به تعویق بیندازید. با این گونه می توانید زمان بیشتری ادرار در مثانه نگه دارید و بهتر می توانید آن را کنترل نمایید .

3- اگر دچار چاقی هستید وزن خود را کم کنید :

زمانی که شما چاق باشید به مراتب فشار زیادی به مثانه شما وارد می شود پس با یک رژیم غذایی مناسب وزن خود را کم کنید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله دلایل بی اختیاری ادرار و مدفوع در سالمندان را مطالعه نمایید )

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان

4- برنامه غذایی خود را عوض کنید :

یکی دیگر از راه های درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان این است که در خوراک خود تغییراتی حاصل نمایید. نوشیدن مواد کافئین دار ، گازدار و مشروبات الکلی می‌ تواند بی اختیاری ادرار را بیشتر نماید. برای برطرف شدن آن توصیه می‌ شود این مواد مصرفی را برای مدتی کنار بگذارید تا کمک زیادی در حل مشکل شما بکند .

5- اجتناب از دخانیات :

دود و دخانیات شرایط بی اختیاری ادرار را برای زنان حاد تر می‌ کند یکی از راه کارهای درمانی آن دور ماندن از دود و دخانیات می باشد.

6- اگر دچار یبوست هستید آن را درمان کنید :

برای درمان یبوست خود از آب فراوان و مواد غذایی که فیبر بیشتری دارد استفاده کنید زیرا خود یبوست عامل به وجود آمدن بی اختیاری ادرار و بیشتر شدن علائم آن می گردد. اگر مشکل بی اختیاری ادرار در زنان با این موارد ذکر شده برطرف نشود یک روش درمان توسط پزشک که با لیزر صورت می‌گیرد انجام می‌ گردد.

تاثیر گذاری بی اختیاری ادرار در زنان با تمرینات کگل:

تاثیر تمرینات کگل برای هر شخصی متفاوت خواهد بود اما حدودا بین ۴تا ۶ هفته طول درمان دارد. برای یک سری از افراد تمرینات بهبودی کامل می دهد و برای یک سری بهبودی نسبی ایجاد می‌ کند.

اما توصیه می شود اگر با انجام این تمرینات بهبود حاصل نشد انجام آن را کنار نگذارید زیرا انجام آن باعث می‌ شود از حاد شدن آن جلوگیری به عمل بیاورد اما در صورتی که این ورزش را کنار بگذارید مجدد علائم نشت ادرار و بی اختیاری آن را در خود خواهید دید .

ارتباط بی اختیاری ادرار با کم مصرف کردن آب :

بسیاری از افرادی که به بی اختیاری ادرار مبتلا هستند تصور می کنند اگر آب کمتری مصرف کنند روی بی اختیاری آن ها نقش دارد در صورتی که کاملاً تصور اشتباهی است. بدن برای سلامتی و درست کار کردن کلیه و مثانه به مقدار فراوانی آب نیاز دارد و اگر دچار کم آبی شود می تواند شرایط بی اختیاری ادرار در زنان را خصوصاً در سنین ۶۰ سالگی به بعد را بد تر است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت + 3 =

فهرست