تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار کودکپرستاری در منزل

تاثیر خواب مادر بر جنین و توصیه های مرکز پرستاری کودک

دوران حاملگی در عین به وجود آمدن یک حس دلپذیر در وجود مادر میتواند بسیار خسته کننده برای او باشد زیرا در این دوران اتفاقات و تغییراتی در بدن مادر پیش میآید که میتواند از نظر روحی و روانی او را تحت تاثیر قرار دهد یکی از مشکلاتی که در این دوران به وجود می آید اختلالات مربوط به خواب مادر میباشد که در پایین بنا بر توصیه های کارشناسان پرستاران کوک آتیه پرستاران سلامت نکات ارزشمندی را در خصوص تاثیر خواب مادر بر جنین را برای شما شرح داده ایم.

اثرات بی خوابی مادر بر جنین

بنابر تغییرات فیزیکی که در این دوران بر مادر متحمل میشود طی این 9 ماه و حتی چندین ماه بعد از متولد شدن نوزاد باعث میشود که مادر نتواند خواب درست و به موقع را داشته باشد زیرا در هنگام شب بنابر دلایل متفاوتی از خواب بلند میشود و دوباره میخوابد و فرد باردار را دچار بدخوابی میکند و این موضوع یکی از عوارض دوران بارداری محسوب میشود. اما این بدخوابی ها نمیتواند طوری باشد که بر جنین شما ضرر وارد کند.

عواملی که باعث میشود شما به راحتی نتوانید بخوابید و با شنیدن کوچکترین صدا از خواب بپرید فقط روی خود شما تاثیر گذار است و نمیتواند بر روی خواب جنین تاثیر بگذارد دلیل این که بدخوابی مادر نمیتواند روی خواب جنین اثر بگذارد این است که عضلات دور شکم، کیسه آب و دیواره های رحم مانع از رسیدن صدا به جنین میشود. صدای ضربان قلب مادر باعث میشود که کودک صداهای کمتری را متوجه شود.

با توجه به اینکه بدخوابی مادر نمیتواند روی خواب جنین تاثیر زیادی بگذارد(چون جنین میتواند در زمانی که مادر بیدار است در شکم بخوابد) اما این کم خوابی میتواند توانایی و قدرت زن باردار را کاهش دهد و سبب شود روند زایمان در آنها طولانی تر از زنان بارداری است که خواب کافی را دارند.

تاثرات خواب زیاد مادر بر جنین

در دوران بارداری چون هورمون های مادر دچار تغییراتی میشود به احتمال زیاد تنبلی و خستگی مفرط را در آنها ایجاد میکند و فرد باردار فقط تمایل به استراحت کردن دارد. در زمان های گذشته تصور میشد که هرچه مادر بیشتر استراحت کند و خواب خوبی داشته باشد هیچ عوارضی روی جنین او ندارد و بلعکس رشد و نمو جنین بهتر صورت میگیرد اما امروزه خلاف این موضوع تصور میشود زیرا تاثیر خواب زیاد مادر برجنین اثرات خوبی را نخواهد داشت.

این اثرات منفی شامل:

  • خروپف کردن در خواب
  • ایجاد فشار خون
  • دیابت بارداری
  • مشکلاتی در اختلال رشد کودک

تاثیر خواب مادر بر جنین میتواند مشکلاتی مانند نارس بودن، کم شدن ضربان قلب نوزاد و سبک بودن وزن کودک را به دنبال داشته باشد.

آیا خواب دیدن مادر میتواند روی جنین تاثیر بگذارد؟

دیدن رویا و خواب مسئله ای است که از نظر علمی به اثبات رسیده است و میتواند روی سیستم عصبی،عضلانی واستخوانی فرد تاثیر بگذارد یک فرد میتواند تمام مسائلی که در زمان بیداری به آنها فکر میکند را در خواب ببیند. یک مادر در زمان بارداری تمام نگرانی هایی که از زایمان دارد و دغدغه ذهنی او شده است را میتواند در خواب ببیند یا با کابوس مواجه شود. اما طبق نظریه کارشناسان مرکز پرستاری کودک لازم است بدانید این خواب های وحشتناک نمیتواند آسیبی به جنین وارد کند اما تاثیرات آن بر روی مادر محتمل خواهد شد که جای نگرانی در آن وجود ندارد زیرا با زایمان این کابوس به پایان میرسد.

خستگی های ناشی از بارداری و خواب زیاد تا چه زمانی ادامه پیدا میکند؟

بنا بر تجربه مراقبین و پرستار کودک که وظیفه مراقبت از مادران باردار را دارند معمولا این خستگی های مداوم در سه ماه دوم بارداری در افراد اتفاق می افتد و در اواخر ماه هفتم به تدریج کاسته میشود. علت بروز این خستگی ها در سه ماه دوم بالا رفتن وزن باردار، گرفتگی عضلات پا و دائما به دستشویی رفتن به دلیل فشاری که جنین بر مثانه وارد میکند میتواند باشد.

توصیه های مرکز پرستاری کودک در قبال خستگی های مادران باردار

قابل توجه مراقبین و پرستاران کودک که وظیفه مراقبت از مادران باردار را برعهده دارند پیشنهاد می شود برای رفع خستگی مادران باردار توصیه های زیر را ارائه دهند. این موارد شامل

  • مادران باردار برای پیشگیری با این مسائل میتوانند برنامه های خود را تنظیم کنند به این صورت که اگر شاغل هستند ساعت فعالیت خود را کم تر کنند یا اگر کودکان دیگری دارید مراقبت از آنها را به فرد دیگری مانند پرستار کودک در منزل واگذار کنند تا مادر باردار بتواند استراحت بیشتری داشته باشید .
  • مادر باردار برای رفع خستگی های ناشی از بارداری باید کیفیت خواب خود را بالا ببرد و در موقع خوابیدن از بالش های بارداری استفاده کند تا بتواند راحت تر بخوابد.
  • پرستار مراقبت مادران باردار میباید مصرف غذاهای بدون چربی را برای مادران بالا ببرد مانند سیزیجات ومیوه ها
  • مراقبین و پرستار کودک سعی کند برای رفع خستگی و پیشگیری از یبوست آب زیادی را به مادران باردار بدهد زیرا کم آبی میتواند برای زن باردار خطرناک باشد.
  • ورزش کردن در دوران بارداری میتواد باعث شادی فرد باردار و رفع خستگی او شود پس توصیه می شود که پرستاران منزل و مراقبین مادر حتما برنامه ای منظم برای ورزش دادن مادر باردار داشته باشند.

خواب مادر در ماه های پایانی بارداری بر وزن نوزاد

بنا بر نظریه کارشناسان مرکز پرستاری کودک خواب خوب و با کیفیت در سه ماه آخر بارداری میتواند روی وزن جنین و اضافه شدن وزن او تاثیر بگذارد اما بعد از تولد این وزن به احتمال زیاد کاهش پیدا میکند.

آسیب جنین در مواقع کم خوابی مادر

به طور کلی کم خوابی خیلی نمیتواند روی کودک عوارضی به دنبال داشته باشد اما اگر فرد باردار در طی شب کم خواب یا بدخواب شود میتواند روی توانایی فرد باردار تاثیراتی بگذارد و احتمال دارد در طول روز به دلیل خستگی مفرط در موقع رانندگی دچار خواب آلودگی شود و یا بخاطر ناتوانی از کمبود خواب به زمین بخورد که این خطرات در موقع بروز میتواند روی کودک شما تاثیر بگذارد.

برای بهتر خوابیدن مادر در اوایل بارداری توصیه های زیر را عملی کنید

قابل توجه مراقبین و پرستاران کودک که وظیفه نگهداری از مادران باردار را دارند این است که برای بهتر خوابیدن مادر باردار موارد زیر را با نظر پزشک مربوطه برای مادر باردار عملی کنند.

  • مراقبین و پرستار کودک سعی کنند که وعده غذایی سبک را برای مادران باردار تهیه کنند.
  • توصیه می شود که قبل از خواب از نوشیدن مایعات تا جای ممکن دوری کنید تا کمتر به دستشویی بروید و نور کمی در دستشویی قرار دهید تا باعث پریدگی خواب مادر نشود.
  • اگر مادر باردار احساس سنگینی در سینه خود میکند قبل از خوابیدن از لوسیون مخصوص استفاده کند و به پهلو بخوابد.

نتیجه:

قابل توجه مادران باردار که در دوران بارداری به سر می برند پینشهاد می شود برای اینکه این دوران حساس را با خوشی و به راحتی طی کنند موارد بالا را که بر اساس نظریه کارشناسان پرستاری آتیه پرستاران سلامت ارائه شده، در برنامه روزانه خود قرار دهند و همچنین توصیه می شود که حتما در دوران بارداری از فردی مطمئن در کنار خود بهره ببرند حال این فرد می تواند از نزدیکان باشد و یا یک پرستار کودک که تجربه مادر شدن را دارد، باشد. پس اگر نیاز به یک پرستار مراقب مادر هستید می توانید با کارشناسان آتیه پرستاران سلامت ارتباط برقرار کرده و درخواست پرستار منزل نمایید تا دوران بارداری راحتی را بتوانید سپری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × چهار =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست