تماس
021-66582923

تاثیر نمک بر دندانها و مراقبت های خانگی برای سلامت دندان

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
تاثیر نمک بر دندانها و مراقبت های خانگی

تاثیر نمک بر دندانها چگونه است ؟ آیا با نمک زدن به دندان ها می توان سلامت دندانها را تضمین کرد؟ همانطور که می دانید همه اعضای بدن تاثیر مستقیمی درداشتن سلامت بدن ما دارند از کوچک ترین عضو بدن یعنی سلول ها تا بزرگترین عضو بدن. یعنی بایدهمه اعضا عملکرد صحیح داشته باشند تا سلامتی ما را تضمین کنند و هر کدام از این بخش ها دچار نقصی شود سلامتی ما را به خطر می‌اندازد. ما با کمک کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت امروز می‌خواهیم درباره تاثیر نمک بر دندانها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

عملکرد دندان چگونه می باشد :

دندان ها می توانند تاثیر چند سویه بر چند قسمت بدن داشته باشند اگر دندان ما پوسیده و خراب شود ممکن است بوی بد دهان را به همراه داشته و همچنین اگر سلامتی خود را از دست بدهد مانع خوب جویدن غذا می شود و معده و دستگاه گوارش را به خطر می‌اندازد .پس می توانید تاثیر یک عضو را بر چند عضو دیگر ببینید. پس بهتر است برای حفظ سلامتی دندان ها از خوردن برخی از مواد غذایی مانند مواد قندی بپرهیزیم. البته نمک اگر به درستی و اندازه مصرف شود و به صورت اصولی از آن برای سفیدی و شستشوی دهان و دندان استفاده کنیم می‌تواند ما را در داشتن دندان سفید و دهان ضدعفونی شده کمک کند.

تاثیر نمک بر دندان ها چگونه می باشد:

تاثیر نمک بر دندانها به گونه ای است که نمک خام که سدیم کلراید است مانع از رشد برخی از باکتری‌ها شده زیرا نمک مولکولهای آب را به خود جذب می کند و از سوی دیگر باکتری ها برای رشد و زیاد شدن به رطوبت احتیاج دارند و بدون وجود آب این عمل برای آنها غیرممکن خواهد شد به همین خاطر است که آن را به عنوان یک ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند.

آیا در نبودن خمیر دندان و مواد شوینده برای دندان می توان از نمک استفاده کرد؟

بله زیرا بسیاری از رسانه‌ها اعلام کردند محلول آب و نمک محلولی پر سود برای شستشوی دندان است که در صورت نبود مسواک و مواد شوینده میتوان استفاده کرد همچنین می‌تواند به عنوان یک دهانشویه برای شستن لثه ها آن را مورد استفاده قرار داد. اگر مقدار مناسبی از نمک در آب حل شود و محلول رقیق به دست آید به یک عامل مقاوم برای لثه ها و دهان در برابر میکروب ها و کاهش حساسیت دندان نسبت به سردی و گرمی به کار رود.

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان پوسیدگی دندان کودک در خانه را مطالعه نمایید )

نظریه دندانپزشکان درباره تاثیر نمک بر دندانها و سفیدی دندان:

دندانپزشکان این نظریه را که می توان از نمک برای سفیدی دندان ها استفاده کرد و آن را به صورت همیشگی و دائم جایگزین خمیردندان کرد را رد می‌کنند زیرا بر این باورند در داخل خمیر دندان موادی موثر مانند فلوراید خوشبو کننده دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد که در نمک یافت نمی شود بنابراین توصیه کردند برای رعایت بهداشت دهان و دندان از مسواک نخ دندان دهان شویه های ضد باکتری استفاده کنند و تاکید کردند اگر چه آب نمک می تواند به عنوان یک دهانشویه غیر تجاری استفاده کرد اما جایگزین مناسبی برای دهانشویه های تجاری نیست.

مسواک زدن با استفاده از نمک های دریایی :

نمک دریا دارای مواد معدنی مثل کلسیم نیکل منیزیم آهن است این مواد مغذی و مفید لثه و دندانها را محافظت و مقاوم می‌کند همچنین بوی بد دهان را از بین می برد پس از مسواک زدن می توانید دهان خود را با محلول آب نمک( نصف قاشق غذاخوری نمک در ۱۲۰ میلی لیتر آب نسبتاً گرم حل شود) بشویید و برای این عمل بایستی محلول را ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید همانطور که دکتر مروارید مافی گفته است هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین مسواک زدن باشد همچنین باید بدانید نمک خاصیت سا یندگی مسواک را بالا برده و می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند و موجب شود که لثه ها به مرور تحلیل روند

تاثیر نمک بر دندانها در طب سنتی :

طب سنتی نیز بر تاثیر نمک بر دندانها تاکید کرده است .در برخی از موارد نیز در طب سنتی از نمک برای از بین بردن درد ناشی از آبسه دندان استفاده می کنند همچنین در زخم های دهان و لثه و بهبود سریع تر و خوب شدن عفونت و زخم های دهان و دندان استفاده شده و در مواردی نیز برای تسکین موقت دردهای دندان نیز به کار می رود علاوه بر نمک از جوش شیرین و اسانس ارگانو ومیخک و قطره ها و ژل‌های گیاهی و کمپرس یخ استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده − 9 =

فهرست