تماس
021-66582923
پرستار کودکپرستاری در منزل

روشهای درست تربیت دوقلوها را بدانید

تربیت دوقلوها یک فرایند بسیار سخت و طاقت فرسا برای والدین می باشد . برخلاف ظاهر دوقلو ها که بسیار به هم شبینه هستند اما نمی توان به طور مطلق گفت که خصوصیات اخلاقی و شخصیت های آنها نیز با هم مشابه هستند . پس نمی توان یک روش تربیتی را برای هر دو در نظر گرفت .

تربیت دوقلوها و ویژگی های کودکان دوقلو :

رفتار شخصیتی ، روانی والدین و همچنین محیط تاثیر زیادی بر شکل گرفتن شخصیت کودکان دوقلو دارد .کودکان دوقلو بنا بر شخصیت های متفاوتی که دارند تربیتشان متفاوت می باشد . والدین دوقلوها به علت سخت بودن تربیت آنها حتما باید از ظریت جسمانی و روانی بالایی برخوردار باشند . مخصوصات وقتی که کودکان زیر 3 سال هستند . تحقیقات نشان داده شده است که کودکان دو قلو هر قل آنها شخصیت متفاوتی با هم دارند پس والدین باید دقت لازم را در تربیت دوقلو های خود داشته باشد .

کودکان دوقلو معمولا در سنین پایین با هم لجاجت می کنند که این یک امر شایع در میان دوقلوها می باشد و کنترل کردن آنها برای والدین بسیار مشکل و کلافه کننده می باشد . اما برای بهتر مدیریت کردن این شرایط پیشنهاد می شود والدین در ادامه نیز با ما همراه باشند و از مطالبت ارائه شده نهایت استفاده را ببرند.

چرا کودکان دوقلو با هم لجاجت می کنند :

معمولا والدین در تربیت دوقلو ها (Raising twins) در بسیاری از مواقع دچار مشکل می شوند یکی از این مشکلات لجاجتی هست که بین آنها می باشد . معمولا کودکان دوقلو چون با هم بزرگ می شوند رابطه نزدیک و خوبی با هم دارند . اما نزدیکی زیاد خود منجر به اختلاف می شود .

رقابت و دعوا بر سر موضوعات مختلف در بین دوقلو ها بسیار اتفاق می افتد . شاید این لجاجت و دعوا به خاطر دوست داشتن باشد . شاید برای خود شما نیز این اتفاق افتاده باشد که وقتی کسی را دوست دارید انتظارات و توقعات شما از او بالا می رود در نتیجه رفتار سرزده از طرف مقابلتان که مطابق میل شما نباشد باعث ناراحتی شما می شود . حال کودکان دوقلو نیز این شرایط را دارند .

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی فواید قصه گفتن برای کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

هنگام دعوای دوقلو ها والدین یا پرستار در منزل چه نکاتی را باید رعایت کنند:

یکی از نکات مهم در تربیت دوقلوها که والدین حتما باید نسبت به آن حساس باشند هنگام دعوای آنها می باشد که بسیار حساس می باشد که در زیر به نکات مهمی در این مورد اشاره شده

  • هنگام دعوای دوقلو ها والدین باید باعث آرامش کودکان شوند نه اینکه خودشان نیز عصبانی شوند .
  • هنگام دعوای کودکان والدین خود را کنار بکشند و اصلا دخالت نکنند مگر در شرایط خاص مانند مواقعی که به درگیریهای فیزیکی منجر می شود.
  • با هردو مهربان باشید در این مواقع
  • سعی نکنید بعد از دعوا دنبال مقصر بگردید . برای پیدا کردن مقصر زمان دیگری را در نظر بگیرید .
  • تنبیه کردن هر دو ، کار اشتباهی است . تنبیه هر دو وقتی باید انجام شود که هر دو کودک مرتکب اشتباه شده اند .
  • همیشه این کلمه بر سر زبانتان باشد تا کودک خط قرمز خود را بداند . کلمه هایی مانند (( زدن نه )) ، (( گاز گرفتن نه ))
  • به هیچ عنوان بین کودکانتان فرق نگذارید این باعث حسادت نسبت به یکدیگر می شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های تربیت کودکان بدون کتک و فریاد را حتما مطالعه نمایید ))

نکات مهم روانشناسی که والدین در تربیت دوقلو ها باید بدانند :

در زیر به نکات مهم در تربیت دوقلوها برای والدین و حتی پرستار کودک دو قلو شرح داده ایم که توصیه می شود حتما این نکات را مدنظر داشته باشند.

  • در تربیت دوقلوها سعی کنید به هیچ وجه آنها را با اسم ((دوقلو ها )) صدا نزنید .
  • چون دو نفر هستند معمولا ناخودآگاه توجه کمتری به آنها می شود . مثلا اگر روزی 10 دقیقه به کودک یک قلو شود ، برای دوقلوها می شود هرکدام 5 دقیقه . پس والدین کودک دوقلو باید توجه زیادتری به کودکان خود بگذارد .
  • رشد کلامی کودکان دوقلو کند تر از کودکان یک قلو است . چون کودکان دو قلو همیشه با هم هستند . معمولا صحبت کردن را از یکدیگر یاد می گیرند ولی کودکان یک قلو با پدر و مادرشان صحبت می کنند و صحبت کردن را از آنها یاد می گیرند.
  • اگر دیدید یکی از بچه ها گریه می کند و بهانه گیری می کند والدین این کار را انجام دهند ، اول سراغ کودک ساکت بروند و با او هم صحبت شوند . صحبت کردن مادر با کودک آرام باعث شدت گرفتن حس حسادت کودک دیگر می شود و کودک خود بخود آرام می شود.
  • سعی کنید لباس همرنگ و همشکل را به آنها نپوشانید . این حرکت از لحاظ روانشناسی تایید شده می باشد .
  • در تربیت دوقلوها به هیچ عنوان یکدیگر را با هم مقایسه نکنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 + هجده =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست